لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۳ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

شاهراه سالنگ به دلیل بازسازی و کانکریت‌ریزی به روی وسایط باربری مسدود شد


وزارت فواید عامه حکومت طالبان اعلام کرده بود که شاهراه سالنگ به دلیل بازسازی مسدود خواهد شد.
وزارت فواید عامه حکومت طالبان اعلام کرده بود که شاهراه سالنگ به دلیل بازسازی مسدود خواهد شد.

مسدود شدن شاهراه سالنگ به دلیل بازسازی و کانکریت‌ریزی، تاجران و مسئولان شرکت‌های باربری را نگران کرده و آنان خواهان هرچه زودتر تکمیل شدن کار این شاهراه از سوی حکومت طالبان هستند.

آنان به رادیو آزادی گفتند که مسدود شدن این شاهراه بر نرخ وسایط و اموال تأثیر منفی گذاشته و در نبود یک راه نزدیک بدیل، زیان بیشتری را متحمل می‌شوند.

شاهین، مسئول یکی از شرکت‌های باربری، می‌گوید که به دلیل مسدود شدن شاهراه سالنگ، وسایط باربری را از راه شیبر به سمت ولایت‌های تخار و کندز فرستادند:

"ما دو موتر را بار زدیم به تخار و کندز از راه شیبر رفتند. حالا که یک موتر را از ترانسپورت از طریق کمیسیون می‌گیریم، یک موتر باربری را به مبلغ ۱۲۰ هزار برای تخار می‌دهد. قبلاً که راه سالنگ باز بود، یک موتر مبلغ ۲۵ هزار بود. حالا همه متضرر می‌شویم. ان‌شاءالله که هرچه زودتر خلاص شود."

حاجی عبدالغفور، یکی از تاجران میوه و سبزی نیز از مسدود شدن شاهراه سالنگ به روی وسایط بزرگ باربری نگران است:

"سالنگ به روی تجارت و ترانزیت موترهای بزرگ مسدود شد. این برای میوه و سبزی ما بسیار ضرر می‌کند. از راه بدیل شیبر و خاواک، میوه و سبزی خراب می‌شود و زیاد مقاومت ندارد، چون سبزی و میوه بسیار نازک هستند."

تاجران و شرکت‌های باربری از تأثیر منفی مسدود شدن شاهراه سالنگ بر نرخ وسایط و اموال نگران‌اند.
تاجران و شرکت‌های باربری از تأثیر منفی مسدود شدن شاهراه سالنگ بر نرخ وسایط و اموال نگران‌اند.

آنان پیشنهاد می‌کنند که حکومت طالبان از طرف شب برای چند ساعتی اجازه عبور از این شاهراه را برای وسایط باربری بدهد تا کاروبار و تجارت‌شان آسیب نبیند.

هرچند وزارت فواید عامه حکومت طالبان قبلاً اعلام کرده بود که این شاهراه همزمان با آغاز بازسازی به روی وسایط باربری و مسافربری مسدود می‌شود، اما مسئولان شرکت‌های مسافربری می‌گویند که فعلاً این مشکل حل شده‌است.

عبدالقهار ستاری، مسئول یکی از این شرکت‌های مسافربری، به رادیو آزادی گفت: "ما این را به آمر صاحب قوای کار سالنگ‌ها پیشنهاد کردیم و او پیشنهاد کرد به وزیر صاحب، حکم‌اش را گرفته و شاهراه به روی موترهای مسافربری باز است و خوشبختانه که ما اجازه عبور را داریم."

این درحالی‌ست که محمد اشرف حق‌شناس، سخنگوی وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان، به تاریخ ۱۱ اگست در صفحه اکس یا تویتر سابق خود از آغاز کار بازسازی و کانکریت‌ریزی سه بخش این شاهراه و مسدود شدن آن به روی وسایط بزرگ باربری و مسافربری از اول سنبله خبر داده بود.

تلاش کردیم نظر تازه آقای حق‌شناس را در پیوند به آغاز کار بازسازی و مسدود شدن شاهراه سالنگ به روی وسایط باربری بگیریم، اما تا نشر گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

کار بازسازی این شاهراه در سال ۱۴۰۲ هـ ش از سوی وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان آغاز شد و در این سال کانکریت‌ریزی داخل تونل سالنگ، گالری شانزدهم و بخش سوم این شاهراه تکمیل شد. اما طولانی شدن زمان کار بازسازی این شاهراه با انتقاد راننده‌ها و مسافران همراه شده است.

هرچند مسئولان شرکت‌های باربری این بار نیز از طولانی شدن کار بازسازی این شاهراه نگران هستند، اما عبدالکریم فاتح، معین تخنیکی وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان، دوشنبه هفته گذشته در نشست خبری "حساب‌دهی دولت به ملت" اطمینان داد که تلاش می‌کنند کار بازسازی را پیش از یک ماه به پایان برسانند.

شاهراه سالنگ یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارتی و اقتصادی کشور است که ولایت‌های شمال را به مرکز کشور وصل می‌کند.

XS
SM
MD
LG