لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

معاون سرمنشی ملل متحد: قانون امر به معروف طالبان بر خلاف وجدان انسانی است


رزمری دی‌کارلو: قانون طالبان بر خلاف وجدان انسانی است
رزمری دی‌کارلو: قانون طالبان بر خلاف وجدان انسانی است

رزمری دی‌کارلو معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در واکنش به قانون جدیدی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان که توسط هبت‌الله آخندزاده رهبر آن‌ها توشیح شده، می‌گوید که این قانون "خلاف وجدان انسانی" است.

خانم دی‌کارلو روز یکشنبه در نوشته‌ای در صفحه اکس (توئیتر سابق) خود افزوده که این قانون، حقوق بشر و آزادی‌ها به خصوص حقوق زنان را بیش از پیش محدود می‌کند و اجرای آن منجر به انزوای بیشتر افغانستان در جامعه بین‌المللی خواهد شد.

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژهٔ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان نیز گفته که به زودی با متخصصان دیگر مشترکاً ارزیابی در مورد این قانون را آغاز خواهند کرد.

بنت که اخیراً از سوی طالبان به سفر به افغانستان منع شده، روز یکشنبه در صفحهٔ اکس (توئیتر سابق) در این مورد طی یک بیانیۀ کوتاه از موقف روزا اوتنبایوا نمایندهٔ ویژهٔ سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس یوناما استقبال کرده است.

ریچارد بینت اخیرا از سوی طالبان از سفر به افغانستان منع شده است.
ریچارد بینت اخیرا از سوی طالبان از سفر به افغانستان منع شده است.

اوتنبایوا گفته که این قانون طالبان برای آینده افغانستان یک نگرش دردآور است، جایی که به گفته یوناما محتسبین قدرت دارند، بر اساس لیستی از نقض‌های گسترده و نامشخص هر کسی را تهدید و توقیف کنند.

در همین حال حاجه الحبیب، وزیر خارجهٔ بلجیم هدف از این قانون طالبان را حذف زنان از جامعه می‌داند.

او در صفحهٔ اکس (توئیتر سابق) خود نوشته که صدا و جایگاه زنان باید تقویت شود.

وزیر خارجهٔ استرالیا نیز موضوع مشابه‌ای را نوشته و گفته که استرالیا این قانون طالبان را نکوهش می‌کند.

پیش از این وزارت خارجهٔ کانادا نیز این قانون را نکوهش کرده و آن را تلاش دیگر برای خاموش کردن زنان خوانده بود.

انجلینا جولی، هنرپیشهٔ شناخته شدهٔ سینمای هالیوود نیز در واکنش به این قانون گفته بود که طالبان یک گروه بزدل و سرکوب‌گر هستند.

او در انستاگرام خود نوشته بود که در قانونی که دیدن به زنان، صدا و قدرت زنان در آن جرم پنداشته شود، وحشتناک و سرکوب‌کننده است.

اما خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفته است، عملی شدن این قانون خواست افغان‌ها است و جامعهٔ جهانی از دخالت در آن خودداری کند.

تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان روز دوشنبه ۲۶م اگست به نقل از او نوشته است که امر به معروف و نهی از منکر حکم الهی است و همه به تطبیق آن مکلف‌اند.

در داخل افغانستان نیز جوانب مختلف، چهره‌های سیاسی و زنان معترض این قانون را نکوهش کرده و آن را تلاش دیگر برای محدود کردن زنان خوانده‌اند.

در همین حال برخی از زنان افغان از جامعه جهانی خواستار حمایت از زنان افغان و افزایش فشار بر طالبان شده‌اند.

لطیفه عضو جنبش فانوس آزادی زنان، به رادیو آزادی گفت: "ما از شما جهانیان می‌خواهیم که به وضعیت زنان افغان توجه جدی کنید، اقدامات فوری شما از زنان افغان حمایت خواهد کرد و توجه هرچه عاجل شما سبب نجات جان زنان و بهتر شدن شرایط خواهد شد."

یک باشندهٔ دیگر کابل به خاطر حساسیت موضوع به شرط عدم نشر نام‌اش به رادیو آزادی گفت:

"خواست من از جامعه جهانی این است که به خاطر حمایت از زنان در افغانستان دست به کار شوند، زنانی که این‌جا زندگی می‌کنند وضعیت بسیار بدی دارند."

وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان قانون امر به معروف و نهی از منکر را که چهار فصل و ۳۵ ماده دارد به تاریخ ۲۱م اگست اعلام کرد.

در مادهٔ ۱۳ این قانون پوشیدن تمامی بدن زنان لازمی گفته شده و بر اساس قانون «به خاطر هراس از فتنه» پوشیده بودن چهره زنان نیز مهم است.

در بند دیگر مادهٔ ۱۳ این قانون صدای زنان نیز ستر عورت خوانده شده و بر اساس آن زنان اجازهٔ سرودن آهنگ و حتی قرآئت به صدای بلند را ندارند.

XS
SM
MD
LG