لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

برخی از فعالان زن در اعتراض به قانون اخیر طالبان کمپاین آوازخوانی راه‌اندازی کردند


طالبان از قانون امر به معروف خود دفاع می‌کنند اما اعتراضات بین‌المللی ادامه دارد
طالبان از قانون امر به معروف خود دفاع می‌کنند اما اعتراضات بین‌المللی ادامه دارد

برخی فعالان زن برای اعتراض به قانون اخیر طالبان کمپاین آوازخوانی آغاز کردند. این قانون امر به معروف که در این اواخر صادر شد، صدای زن در اماکن عمومی را عورت پنداشته و بر آن محدودیت وضع کرده است.

داکتر سارا شهیر یکی از موسسان جنبش اعتراضی زنان، در ویدیویی که به رادیو آزادی فرستاده می‌گوید که در افغانستان داکتر دندان بود ولی با برگشت طالبان به قدرت، بعد از تظاهرات دادخواهی زندانی و شکنجه شد و شغل خود را از دست داد:

قانون اخیر امر به معروف و نهی از منکر بر صدا و چهرۀ زنان محدودیت وضع کرده است.

در مادۀ ۱۳ این قانون، پوشاندن تمام بدن زنان «لازمی» خوانده شده و به «خاطر ترس از فتنه»، پوشاندن چهرۀ زنان ضروری دانسته شده است. همچنین در این قانون آمده است که صدای زن، حتی خوانش آهنگ، نعت و تلاوت قرآن‌کریم، در مجموع در چوکات ستر عورت قرار می‌گیرد.

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغان مانند پنجره امید، صدای زنان افغان و شماری دیگر از جنبش‌های اعتراضی با نشر اعلامیه‌ها، قانون جدید حکومت طالبان را محکوم کرده و از سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌اند که برای نجات زنان افغان دست به کار شوند.

قانون جدید امر به معروف حکومت طالبان که به تاریخ ۲۱ اگست اعلان شد، چهار فصل و ۳۵ ماده دارد که اکثریت ماده‌های آن محدودکننده‌اند.

حکومت طالبان با وجود اعتراضات گسترده بر تنفیذ این قانون تأکید می‌کند.

طالبان از قانون امر به معروف خود دفاع می‌کنند اما اعتراضات زیادی در پیوند با نشر این قانون در سطح بین‌المللی ادامه دارد.
طالبان از قانون امر به معروف خود دفاع می‌کنند اما اعتراضات زیادی در پیوند با نشر این قانون در سطح بین‌المللی ادامه دارد.

محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، از عالمان دینی جهان خواسته است که اگر در مورد این قانون که حجاب زنان، فعالیت رسانه‌ها و مسائل مربوط به تطبیق شریعت اسلامی را شامل می‌شود، پرسش‌ها یا نگرانی دارند، به آن پاسخ لازم داده خواهد شد.

حکومت طالبان در جریان حاکمیت سه‌سالۀ خود محدودیت‌های بسیاری بر آموزش، کار و گشت‌وگذار زنان وضع کرده است.

لینک مستقیم

زنان افغان و جامعه جهانی این محدودیت‌ها را نقض حقوق بشر دانسته‌اند، اما حکومت طالبان اصرار می‌ورزد که به رعایت حقوق همه افغان‌ها، به شمول زنان، در چوکات شریعت اسلامی متعهد است. ادعایی که برای فعالان حقوق بشر، به‌خصوص زنان و سازمان‌های بین‌المللی، قابل پذیرش نیست.

XS
SM
MD
LG