لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

وزارت داخله طالبان: بیش از دو هزار نفر در رویدادهای ترافیکی یک سال گذشته کشته شده‌اند


شورای ترانسپورت افغانستان: خرابی جاده‌ها و نبود علایم ترافیکی علت اصلی حوادث است.
شورای ترانسپورت افغانستان: خرابی جاده‌ها و نبود علایم ترافیکی علت اصلی حوادث است.

در پی گزارش‌ها از افزایش وقوع رویدادهای ترافیکی در مناطق مختلف افغانستان، وزارت داخله حکومت طالبان اعلام کرده که در یک سال گذشته بیش از دو هزار تن کشته و نزدیک به شش هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت، روز سه‌شنبه «۰۶ سنبله» در نشست خبری زیر نام "حساب‌دهی حکومت به ملت" در کابل گفت که در میان جان‌باخته‌گان و زخمی‌های این رویدادها زنان و کودکان نیز شامل هستند.

او افزود: "در یک سال گذشته ۴,۲۷۸ رویداد مختلف ترافیکی رخ داده‌ است که از اثر آن ۲,۰۰۱ تن کشته شده و ۵,۹۹۶ تن به شمول زنان و کودکان زخم برداشته‌اند."

اما آقای قانع نگفت که این رقم در تناسب به یک سال قبل کاهش داشته یا افزایش یافته است.

شماری از افغان‌ها به رادیو آزادی می‌گویند که نزدیکان‌شان قربانی حوادث ترافیکی در افغانستان شده‌اند.

مرسل، یکی از باشنده‌های شهر کابل، به رادیو آزادی می‌گوید که یکی از دوستان‌شان از اثر یک رویداد ترافیکی در جریان یک سال گذشته جان باخته است: "یک پسر جوان بود، وقتی موترش تصادم کرده بود، این پسر جوان که حدود ۲۵ سال عمر داشت فوت کرد، شاید هنوز هم سال‌شان پوره نشده است و این حادثه در سرک کابل-لوگر رخ داده بود."

فریما، یک باشنده لوگر، نیز می‌گوید چند ماه قبل برادرش در شاهراه کابل-جلال‌آباد حادثه کرده بود که از ناحیه کمر و پا زخم برداشته است: "برادر من از طرف تورخم به سمت کابل می‌آمد که در نزدیکی جلال‌آباد موترشان تکر کرده و از ناحیه پا و کمر آسیب دیده بود، اما پس از تداوی دوباره صحت‌یاب شد."

در این حال حاجی اسماعیل سخی‌زاده، معاون شورای سرتاسری ترانسپورت افغانستان، علت رویدادهای ترافیکی را خرابی جاده‌ها و نبود علایم ترافیکی عنوان می‌کند: "۷۰ فیصد حادثات ترافیکی به‌خاطر خرابی سرک‌هاست. جرها ساخته شده، زمانی که تایر موتر در جر می‌افتد، موتر مقابل به سرعت می‌آید و این موتر از جر بیرون شده نمی‌تواند. همین است که روبه‌روی برابر می‌شوند و دیگر نبود علایم ترافیکی است. ما چندین بار در این مورد به وزارت فواید عامه شکایت کردیم."

در جریان یک ماه گذشته برخی گزارش‌ها از رویدادهای ترافیکی در ولایت‌های مختلف که سبب کشته و زخمی شدن مسافرین گردیده، منتشر شده‌ است.

بیش از ۵,۹۹۶ نفر در حوادث ترافیکی افغانستان زخمی شده‌اند.
بیش از ۵,۹۹۶ نفر در حوادث ترافیکی افغانستان زخمی شده‌اند.

احسان‌الله کامگار، سخنگوی فرماندهی ولایت بدخشان افغانستان، در اواخر ماه اسد به رادیو آزادی گفت که از آغاز ماه حمل ۶۷ رویداد ترافیکی تنها در بدخشان رخ داده که از اثر آن ۶۸ تن به شمول زنان و کودکان جان باخته و ۱۱۴ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

قابل ذکر است که در برخی موارد بی‌احتیاطی راننده‌ها هم عامل بروز حادثات ترافیکی خوانده شده‌ است.

هرچند انتقادهایی وجود دارد که حکومت طالبان تا هنوز نتوانسته راهی برای جلوگیری از رویدادهای ترافیکی پیدا کند، اما عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان، می‌گوید که برای جلوگیری از حادثات ترافیکی در افغانستان، کار روی یک طرح جامع ادامه دارد و اطمینان می‌دهد که پس از منظوری آن میزان رویدادهای ترافیکی تا اندازه زیادی کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG