لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

پنتاگون: افزون بر داعش، چندین گروه تروریستی دیگر نیز در افغانستان فعال اند


آگاهان به این باور اند که گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌توانند تهدیدی برای منطقه و امریکا باشند.
آگاهان به این باور اند که گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌توانند تهدیدی برای منطقه و امریکا باشند.

وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا (پنتاگون) می‌گوید که برخلاف ادعای حکومت طالبان مبنی بر نابودی کامل گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، چندین گروه تروریستی دیگر نیز در این کشور فعال اند.

جنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، ناوقت روز سه‌شنبه «۰۷ سنبله» در یک نشست خبری در این وزارت گفت که به همین دلیل نظارت "دقیق" در منطقه ادامه دارد.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا تأکید کرد که آنان تهدید گروه‌های تروریستی چون داعش را نادیده گرفته نمی‌توانند.

او همچنان در پاسخ به پرسشی در مورد تفاوت طالبان و گروه داعش گفت:

"طالبان در حال حاضر حکومت افغانستان اند و من از این اصطلاح به‌صورت غیررسمی استفاده می‌کنم. بنابراین، به‌عنوان نهاد حاکم به اصطلاح، به وضوح تفاوتی بین آن‌ها و داعش خراسان وجود دارد، اما گروه‌های تروریستی دیگری نیز در حال حاضر در افغانستان حضور دارند. بنابراین، ما همچنان به نظارت بر این منطقه به طور کلی ادامه می‌دهیم."

سخنگوی وزارت دفاع طالبان، وجود فیزیکی داعش در افغانستان را رد کرد.
سخنگوی وزارت دفاع طالبان، وجود فیزیکی داعش در افغانستان را رد کرد.

این درحالی‌ست که قاری فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان، وجود فیزیکی داعش در افغانستان را رد می‌کند.

او روز چهارشنبه در نشست خبری در کابل در این مورد به رسانه‌ها گفت: "گویا امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که داعش در افغانستان حضور دارد، حضور فعال دارد و این را ما قطعاً رد می‌کنیم."

آگاهان سیاسی و امنیتی نیز به این باور اند که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در نهایت می‌توانند به منافع کشورهای منطقه و حتی امریکا آسیب برسانند.

طارق فرهادی و حکمت‌الله حکمت، دو تن از آنان، به رادیو آزادی گفتند: "امکان این است که بغیر از داعش، گروه‌های کوچکی‌که در افغانستان وجود دارند، یک روزی به ضد منافع امریکا عمل کنند."

"تشویش امریکایی‌ها بیشتر سیاسی است تا این‌که عملی باشد، چون داعش فعلاً به دست اردوی پاکستان پدیده‌ای هستند که چین، ایران، افغانستان را تهدید می‌کند و بالاخره قسماً برای آسیای میانه و گاهی هم برای امریکا دردسر می‌شوند."

پیش از این، وزارت داخلۀ حکومت طالبان نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت که داعش در افغانستان نابود شده‌است.

درحالی‌که پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در مصاحبه با یک رسانه ایرانی گفته بود احتمال دارد یک تا دو درصد جنگجویان شاخۀ خراسان گروه داعش در مناطق کوهستانی افغانستان حضور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG