لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

اعتراض پناه‌جویان افغان در برابر دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل در جاکارتا به خشونت کشیده شد


معترضین: اندونیزیا به پناه‌جویان اجازه کار و دسترسی به مکتب‌ها و شفاخانه‌ها را نمی‌دهد.
معترضین: اندونیزیا به پناه‌جویان اجازه کار و دسترسی به مکتب‌ها و شفاخانه‌ها را نمی‌دهد.

اعتراض پناه‌جویان افغان در برابر دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در شهر جاکارتای اندونیزیا به خشونت کشیده شده‌است.

شماری از این پناه‌جویان معترض ادعا می‌کنند که روز چهارشنبه از سوی پولیس شهر جاکارتا مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌اند. این پناه‌جویان که خواهان اسکان مجدد و مشخص شدن سرنوشت‌شان هستند، از چندی بدین‌سو در برابر دفتر کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در جاکارتا تحصن کرده‌اند.

میثم علی، یکی از پناه‌جویان افغان در اندونیزیا، مدعی است که روز چهارشنبه «۷ سنبله» از سوی پولیس شهر جاکارتا در مقابل دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) در این شهر مورد لت‌وکوب قرار گرفته است.

او که هفت سال است در اندونیزیا زنده‌گی می‌کند به رادیو آزادی می‌گوید به‌خاطر رسیدگی به مشکلات اقتصادی و مشخص شدن سرنوشت‌اش در برابر دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد اعتراض داشت: "وقتی از طرف سازمان برای ما تیلیفون نیامد که شما چه مشکل دارید، ما هم دروازه دفتر سازمان را مسدود کردیم که پولیس شهری آمدند، یکی از گردنم گرفت و دیگری دست‌ام را بند کرد، دو تا سه نفر دیگر مرا می‌زدند، حالا هم قبرغه‌هایم درد دارد."

پناه‌جویان افغان مدعی هستند که از سوی پولیس جاکارتا مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.
پناه‌جویان افغان مدعی هستند که از سوی پولیس جاکارتا مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.

شماری از این معترضان حتی در ویدیوهایی که از حمله پولیس شهر جاکارتا به تحصن و اعتراض پناه‌جویان افغان به رادیو آزادی فرستاده‌اند، دیده می‌شود که پولیس این شهر بالای شماری از معترضان حمله کرده و آن‌ها را لت‌وکوب می‌کنند.

عزت احمدی، یک فعال حقوق پناه‌جویان افغان در اندونیزیا، به رادیو آزادی گفت که این پناه‌جویان از نزدیک به دو ماه در مقابل دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان تحصن کرده و منتظر مشخص شدن سرنوشت‌شان هستند.

او می‌افزاید: "این‌ها کسانی هستند که همیشه تحصن دارند، به‌خاطر معلوم شدن سرنوشت‌شان که دیروز اول صبح در پیش دفتر «یو ان اچ سی آر» در شهر جاکارتا این اتفاق رخ داده که دو سه نفر شدیداً لت‌وکوب شده‌اند، یک نفر دیگر هم در قسمت سر و صورت خود شدیداً آسیب دیده‌است."

قضیه لت‌وکوب پناه‌جویان افغان در اندونیزیا را با مسئولان سفارت افغانستان در اندونیزیا شریک کردیم، اما احمد طارق ثانی، سخنگوی این سفارت، تا نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اعتراض پناه‌جویان افغان در اندونیزیا پیش از این نیز به خشونت کشانده شده و پناه‌جویان مدعی شده‌اند که از سوی پولیس اندونیزیا مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.

حدود یک ماه قبل محمد یاسین نظری، یک پناه‌جوی ۳۵ سالۀ افغان، به دلیل آن‌چه عدم رسیدگی به مشکلات‌اش از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) گفته شده، اقدام به خودکشی کرد.

پناه‌جویان افغان که از یک دهه به این‌سو در انتظار اسکان مجدد و روشن شدن سرنوشت‌شان در اندونیزیا زنده‌گی دارند، به رادیو آزادی گفتند که با چالش‌های زیادی از ‌جمله مشکلات مالی، مسائل صحی، تأخیر در پروسۀ پناهنده‌گی، تأخیر در اسکان مجدد، نبود زمینه تحصیل و نداشتن اجازه کار در این کشور روبه‌رو هستند.

این در حالی‌ست که اندونیزیا عضو کنوانسیون پناهنده‌گان سازمان ملل متحد نیست و حکومت این کشور به پناه‌جویان اجازه کار، دسترسی به مکتب‌ها و شفاخانه‌ها را نمی‌دهد.

بر اساس ارقام یک ماه قبل که از سوی سفارت افغانستان در اندونیزیا ارائه شده، تعداد ۵،۵۰۰ پناه‌جوی افغان به شمول افرادی‌که اخیراً وارد این کشور شده‌اند، در اندونیزیا زنده‌گی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG