لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۳

طالبان در یک سال ده هزار نفر را به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر کرده اند


تصویر آرشیف: دو تن از افرادی که به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده اند.
تصویر آرشیف: دو تن از افرادی که به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده اند.

تصمیم طالبان برای جلوگیری از کشت کوکنار وارد سومین سالش شده و آنان ادعا میکنند که حکومت شان در دو سال گذشته در مبارزه با مواد مخدر موفق بوده است.

در حال که سازمان ملل متحد سرگرم تهیه گزارش در رابطه به وضعیت مواد مخدر در سال ۲۰۲۴ در افغانستان است، وزارت داخله حکومت طالبان میگوید که آنان در یک سال گذشته چهارده سروی را در رابطه به کشت کوکنار، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر انجام داده اند، اما نتایج هیچ یک از این سرویها با رسانه ها در میان گذاشته نشده است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان میگوید، سروی های آنان نشان میدهد که امسال توانسته اند اراضی وسیع را از کشت کوکنار پاکسازی کنند و مقدار زیاد مواد مخدر را نیز هنگام قاچاق ضبط کرده اند:

" سه هزار و (۶۴۳) تُن مواد مخدر که با مشتقات آن بدست آورده شده بود از بین برده شد، (۷۹۰) کارخانه تولید مواد مخدر، مشروبات الکلی و تابلیت های نشه آور تخریب شد و به تعداد ده هزار (۵۶۴) مظنون در پیوند به جرایم مواد مخدر بازداشت، به اراضی هفده هزار (۶۵۱) هکتار زمین از کشت کوکنار پاکسازی شده، بیست و هفت هزار و (۸۹۱) معتاد جمعآوری و به مراکز درمانی و حمایوی معرفی شده اند ."

کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار
کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار

بر بنیاد معلومات وزارت داخله حکومت طالبان، کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر با رهبری معاون مالی و اداری رییس الوزرای آنان تشکیل شده و کمیسیونهای ولایتی نیز به منظور تنظیم برنامه های مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادان در چهارده ولایت به وجود آمده است.

در گزارش اخیر سازمان ملل متحد در رابطه به وضعیت مواد مخدر در جهان آمده بود که کشت کوکنار در افغانستان کمتر شده، اما وجود ذخایر تریاک در این کشور همچنان زمینه قاچاق و استفاده از مواد مخدر را در جهان به وجود آمده است.

فیلپ بیری، پژوهگر بخش مبارزه با مواد مخدر در بریتانیا که به تازه گی یک تحقیق مشترک را انجام داده، دریافته است که امسال بار دیگر در افغانستان کوکنار بیشتر کشت شده و تریاک بدست آمده از آن ذخایر موجود را غنی تر ساخته است.

طالبان گفته اند مصمم اند تا کوکنار را از افغانستان نابود بسازند.
طالبان گفته اند مصمم اند تا کوکنار را از افغانستان نابود بسازند.

آقای بیری میگوید، طالبان بر عکس مبارزه با کشت کوکنار، در تخریب ذخایر تریاک جدی عمل نکرده اند:

" به قدر قابل توجهی تریاک در افغانستان ذخیره شده که میتواند سبب تولید یک هزار متریک تُن هیرویین شود. این در حالی است که طالبان تولید تریاک و تجارت آن را بگونه جدی منع نکرده اند، به همین خاطر است که زمینداران بزرگ به دلیل بلند رفتن قیمت تریاک و در اختیار داشتن ذخایر بزرگ آن، منفعت بزرگ مالی را از آن خود کرده اند، اما دهقانانی که زمین کمتر دارند با مشکلات اقتصادی روبرو اند. در نهایت، اگر طالبان منبع دیگر عایداتی برای دهقانان فراهم نسازند، برنامه منع کشت کوکنار آنان در دراز مدت ناکام خواهد شد."

در حالی که جهان بر کشت کوکنار و قاچاق تریاک از افغانستان تمرکز کرده، حکومت طالبان اعتیاد به آن را در افغانستان یک معضل بزرگ و نیازمند کمک میداند.

حکومت طالبان از جامعه جهانی انتقاد میکند، زیرا به گفته مقامها حکومت طالبان، جامعه جهانی با وجود درک معضل اعتیاد در افغانستان در تداوی معتادان با آنان کمک نکرده است.

XS
SM
MD
LG