لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

افغان‌های برگشته از پاکستان و ایران: زندگی بدون سرپناه دشوار است


مهاجران برگشته به افغانستان از عدم تحقق وعده‌های کمک از سوی نهادهای مختلف شکایت دارند.
مهاجران برگشته به افغانستان از عدم تحقق وعده‌های کمک از سوی نهادهای مختلف شکایت دارند.

در حالی که هنوز هم روند برگشت مهاجران افغان از کشورهای همسایه ادامه دارد، تعدادی از مهاجران برگشته به افغانستان از مشکلات مختلف شکایت دارند.

آنان در صحبت با رادیو آزادی ادعا کردند که تاکنون از سوی حکومت طالبان و نهادهای مدد‌رسان برای بهبود زندگی‌شان توجه لازم صورت نگرفته است.

اکرام‌الله که در حال حاضر در یک خانۀ نیمه‌ویران در ولایت لغمان زندگی می‌کند به رادیو آزادی گفت، یک سال قبل زمانی که از پاکستان برگشت، در گذرگاه تورخم در کنار دیگر وعده‌ها توزیع سرپناه هم وعده شده بود، اما به گفتۀ او تا هنوز این وعده عملی نشده است.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"یک سال قبل از پاکستان آمدم، زمانی که آمدم در تورخم همرای ما وعده شد که برای شما بخاطر زندگی کردن یک نمره زمین می‌دهیم، اما این وعده هنوز هم وعده باقی مانده است و تا حال برای ما هیچ چیزی کمک نشده است، این‌قدر توان ندارم که یک خانۀ خوب را کرایه کنم."

حفیظ، یک باشنده ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب که از ایران برگشته، مدعی است که تا کنون هیچ کمکی از سوی حکومت و نهادهای مدد‌رسان دریافت نکرده است.

AFGHANISTAN-IRAN-DEPORTIONS
AFGHANISTAN-IRAN-DEPORTIONS

او به رادیو آزادی گفت مدت زیادی می‌شود که توان پرداخت پول کرایۀ خانه را ندارد. "من یک سال قبل از ایران عودت کردم، به شمول سرپناه از همه سهولت‌های اولیه محروم استم، قرضدار هم استم، این که جای نداشتم خانۀ برادرم را که او هم حالا در ایران است ماهانه به ۲۵۰۰ افغانی کرایه گرفتم البته حالا پول کرایه را هم ندارم که برایش بدهم."

ساجد، باشنده ولایت کنر که او هم از پاکستان برگشته است، از مشکلات مشابه یاد کرده تأکید می‌کند که کسانی که با آن‌ها وعدۀ کمک داده‌اند، باید دست‌شان را بگیرند.

مهاجران افغان برگشته به افغانستان در حالی از مشکلات زندگی‌شان شکایت دارند که به تازگی وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان حکومت طالبان گفته است که برای مهاجران برگشته افغان در کنار دیگر سهولت‌ها نمرات رهایشی توزیع می‌کند.

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی این وزارت طالبان روز شنبه (۳۱ اگست) به تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان گفته بود که پس از حکم رهبرشان روند توزیع نمرات به عودت‌کننده‌ها آغاز می‌شود.

به اساس معلومات حقانی، در حال حاضر ۴۶ شهرک در ۲۹ ولایت افغانستان وجود دارد که برخی از آن‌ها غصب شده بود، اما آن را برگشتانده‌اند.

این در حالی است که حکومت‌های ایران و پاکستان در هفته‌های اخیر روند اخراج مهاجران افغان فاقد اسناد قانونی را سریع‌تر کرده‌اند.

پیش از این وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان حکومت طالبان گفته بود که در سه سال گذشته نزدیک به چهار میلیون افغان دوباره به افغانستان برگشته‌اند، که بیشتر برگشت‌کننده‌ها از پاکستان بوده است.

حکومت پاکستان در نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی روند اخراج افغان‌های فاقد اسناد را آغاز کرد.

پیش از این، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان از حکومت پاکستان خواسته بود که روند اخراج مهاجران افغان را متوقف کند، اما مقامات پاکستانی تأکید کرده بودند که به اخراج افغان‌های فاقد اسناد ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG