لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۸

جهان

ترمپ: برنامه‌هایی دارم که به جنگ اوکراین را پایان می‌دهد

ترمپ گفته است که اگر پیش از انتخابات برنامه‌های خود را اعلام کنم، ناموفق خواهند شد.
ترمپ گفته است که اگر پیش از انتخابات برنامه‌های خود را اعلام کنم، ناموفق خواهند شد.

دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده، می‌گوید که او برنامه‌هایی دارد که خاتمۀ جنگ در اوکراین را تضمین می‌کند، ولی تنها در صورتی آن‌ها را اعلان خواهد کرد که پیروز انتخابات شود.

ترمپ با کمالا هاریس، معاون رئیس‌جمهور فعلی و نامزد دموکرات‌ها، در رقابتی بسیار تنگاتنگ قرار دارد.

ترمپ در یک پادکست روز سه‌شنبه گفت که اکنون نمی‌تواند این برنامه‌ها را افشا کند چون اگر این کار را انجام دهد، ناموفق خواهند شد.

کمالا هاریس از رقیب خود، ترمپ انتقاد کرده که او می‌گوید جنگ در اوکراین را در ظرف چند روز پس از انتخاب شدن پایان خواهد بخشید، ولی نمی‌گوید که چگونه این کار را انجام خواهد داد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

مجموع عمومی ملل متحد قطعنامه غیر الزامی را در ارتباط به فلسطین تصویب کرد

تالار برگزاری جلسات اسامبله عمومی سازمان ملل متحد- نیویارک.
تالار برگزاری جلسات اسامبله عمومی سازمان ملل متحد- نیویارک.

مجمع عمومی ملل متحد امروز قطعنامه ای غیرالزامی را تصویب کرد که بر اساس آن فلسطینی ها خواهان پایان حضور اسرائیل در غزه و کرانه غربی ظرف یکسال شده اند.

۱۲۴ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند، ۱۴ کشور رای منفی و ۴۳ کشور نیز رای ممتنع.

دنی دانون، سفیر اسرائیل تصویب این قطعنامه را تصمیم شرم آور توصیف کرده که به گفته اش از تروریزم دیپلوماتیک مقامات فلسطین پشتیبانی می کند.

در این قطعنامه همچنان خواسته شده که نیروهای اسرائیلی باید مناطق اشغالی فلسطینی ها و شهرک های یهودی نشین را تخلیه کنند.

این قطعنامه در حالی به مجمع عمومی ملل متحد که ۱۹۳ عضور دارد ارائه شده که جنگ اسرائیل علیه گروه تندرو حماس در غزه در آستانه یکسالگی اش قرار دارد.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود.

حملات شدید اسرائیل به غزه پس از آن آغاز شد که جنگجویان حماس در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ بر برخی مناطق اسرائیل حمله کرده و حدود ۱۲۰۰ تن را کشتند و ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از کشورهای عضو خواست که این قطعنامه را رد کنند.

اما ریاض منصور سفیر اداره خودگردان فلسطینی ها در ملل متحد روزگذشته در سخنرانی افتتاحیه خود در مجمع عمومی این سازمان گفت که فلسطینی ها با تهدید برای بقای شان رو به رو اند و او ادعا کرد که اسرائیل، فلسطینی ها در نوار غزه را به مانند زندانی نگهداشته است.

مجمع عمومی ملل متحد امروز به قطعنامه‌ای در مورد فلسطینی‌ها رأی‌گیری می‌کند

جنگ اسرائیل علیه حماس در آستانۀ یک سالگی‌اش قرار دارد.
جنگ اسرائیل علیه حماس در آستانۀ یک سالگی‌اش قرار دارد.

انتظار می‌رود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز ۲۸ سنبله در مورد قطعنامه‌ای رأی‌گیری کند که براساس آن فلسطینی‌ها خواهان پایان حضور اسرائیل در غزه و کرانه باختری شده‌اند.

در این قطعنامه همچنین خواسته شده که نیروهای اسرائیلی باید مناطق اشغالی فلسطینی‌ها و شهرک‌های یهودی‌نشین را تخلیه کنند.

این قطعنامه در حالی به مجمع عمومی ملل متحد که ۱۹۳ عضو دارد، ارائه شده که جنگ اسرائیل علیه گروه تندرو حماس در غزه در آستانۀ یک سالگی‌اش قرار دارد. حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

حملات شدید اسرائیل به غزه پس از آن آغاز شد که جنگجویان حماس در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ بر برخی مناطق اسرائیل حمله کرده و حدود ۱۲۰۰ تن را کشتند و ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از کشورهای عضو خواست که این قطعنامه را رد کنند. اما ریاض منصور، سفیر ادارۀ خودگردان فلسطینی‌ها در ملل متحد، روز گذشته در سخنرانی افتتاحیه‌اش در مجمع عمومی این سازمان گفت که فلسطینی‌ها با تهدید برای بقای‌شان روبه‌رو هستند و او ادعا کرد که اسرائیل فلسطینی‌ها در نوار غزه را مانند زندانی نگه داشته است.

یک انبار سلاح در مسکو هدف حملۀ طیاره بدون سرنشین قرار گرفت

آتش‌سوزی در منطقه تویر باعث فرار ساکنان شده است.
آتش‌سوزی در منطقه تویر باعث فرار ساکنان شده است.

در حملۀ طیاره بدون سرنشین که گمان می‌رود از سوی اوکراین انجام شده است، یک انبار سلاح و مهمات در غرب مسکو، پایتخت روسیه، هدف قرار گرفته است.

براساس مرکز خبر رادیو آزادی، پس از حمله شب گذشته، آتش‌سوزی بزرگی در منطقه تویر رخ داد که باعث شد تا باشنده‌های محل، خانه‌هایشان را ترک کنند.

ویدیوهایی که در کانال تلگرام استرا و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که یک حمله طیاره بدون سرنشین انبار سلاح و مهمات را هدف قرار می‌دهد و پس از آن آتش‌سوزی و دود غلیظ از محل بلند می‌شود.

والی منطقه تویر آتش‌سوزی بزرگ در این منطقه را تأیید کرده و گفته که به متضررین رسیدگی شده است.

اخیراً از افزایش حملات طیاره‌های بدون سرنشین اوکراین در مناطق مختلف روسیه، به‌ویژه حومه مسکو، گزارش شده است.

اولاف شولتس: گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه هدف استراتژیک جرمنی است

اولاف شولتس در دیدار با رهبران آسیای میانه بر اهمیت گسترش روابط استراتژیک تأکید کرد.
اولاف شولتس در دیدار با رهبران آسیای میانه بر اهمیت گسترش روابط استراتژیک تأکید کرد.

اولاف شولتس، صدر اعظم جرمنی، به پنج رهبر کشورهای آسیای میانه گفت که گسترش روابط با آنها برای جرمنی یک هدف استراتژیک است.

آقای شولتس دیروز با رهبران قزاقستان، ازبکستان، قرغیزستان، ترکمنستان و تاجکستان در آستانه، پایتخت قزاقستان، ملاقات نمود. او در این اجلاس گفت که روابط جرمنی با این کشورها هیچ‌گاه به اندازه امروز نزدیک نبوده است.

آقای شولتس در سخنرانی خود به دومین اجلاس سران کشورهای آسیای میانه و جرمنی افزود که هر دو طرف در شرایط مبهم کنونی جهان به دوستی نزدیک نیاز دارند.

شولتس در جریان تلاش‌ها برای کاهش نفوذ روسیه در آسیای میانه، در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۳ نیز با رهبران آسیای میانه در اجلاس اول سران این کشورها در برلین صحبت کرده بود.

یک طیاره بدون سرنشین امریکا نیروهای امریکایی در جنگ با گروه حوثی های یمن سقوط کرد

حوثی های یمن.
حوثی های یمن.

پس از آنکه شورشیان حوثی یمن ادعا کردند که در روزهای اخیر چندین طیاره را سرنگون کرده اند، وزارت دفاع امریکا روز سه شنبه اعلام کرد که یک طیاره بی پیلوت امریکایی MQ-9 Reaper در نزدیکی یمن سرنگون شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، جنرال پت رایدر سخنگوی وزارت دفاع به خبرنگاران در واشنگتن گفت که طیاره ام کیو-9 روز دوشنبه در حومه یمن سقوط کرد.

او افزود که جزئیات بیشتری در مورد این حادثه ندارد.

شورشیان حوثی مورد حمایت ایران روز یکشنبه گفته بودند که سه طیاره MQ-9 را در هفته گذشته سرنگون کرده‌اند، اما سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری این ادعا را رد کرد، اما به دلایل امنیتی تعداد دقیق طیاره های سرنگون شده را اعلام نکرد.

پیش از این، پنتاگون در ماه فبروری تایید کرده بود که یک طیاره بی پیلوت «ام کیو ۹» که می تواند هم ماموریت های شناسایی و هم ماموریت تهاجمی را انجام دهد، در نزدیکی سواحل یمن سقوط کرده است.

گفته شده بود که این هواپیما احتمالا توسط شورشیان حوثی سرنگون شده است.

بیشتر از دو هزار عضو حزب‌الله لبنان در انفجار دستگاه‌های پیام رسان زخمی شدند

نشان حزب الله لبنان
نشان حزب الله لبنان

بیشتر از دو هزار تن از اعضای گروه حزب الله لبنان بر اثر انفجار در پیجرها یا دستگاه های پیام رسان، به روز سه شنبه در لبنان زخمی شدند.

در این انفجارها که کم از کم هشت نفر از جمله یک دختر کشته و نزدیک به ۲۸۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت صحت لبنان وضعیت صحی ۲۰۰ مجروح را وخیم توصیف کرده و وزارت خارجه لبنان این انفجارها را محکوم و آن را حمله سایبیری اسرائیل خوانده است.

این وزارت در اعلامیه ‌ای گفته که تعدادی از این پیجر ها در سوریه نیز منفجر شده و شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

حزب الله وعده اقدامات تلافی جویانه را داده و گفته است که اسرائیل به خاطر این جنایات اش، مجازات عادلانه خواهد شد.

متا، شماری از رسانه‌های دولتی روسیه مانند آر.تی و راشیا تودی را از پلت‌فورم‌های خود حذف می‌کند

شرکت "متا" مدعی است که رسانه‌های روسی از تاکتیک‌های فریبنده برای عملیات نفوذ استفاده می‌کنند.
شرکت "متا" مدعی است که رسانه‌های روسی از تاکتیک‌های فریبنده برای عملیات نفوذ استفاده می‌کنند.

شرکت تکنالوژی "متا"، مالک شبکۀ اجتماعی فیسبوک، می‌گوید که این شرکت خبرگزاری‌های آر. تی (RT)، راشیا تودی (Russia Segodnya) و سایر شبکه‌های رسانه‌ای دولتی روسیه را از پلت‌فورم‌های خود ممنوع می‌کند.

"متا" ادعا کرده که این رسانه‌ها از تاکتیک‌های فریبنده برای اجرای عملیات‌های نفوذ مخفی، به‌طور آنلاین استفاده کرده‌اند. شرکت تکنولوژی "متا" در اعلامیه‌ای گفته که تطبیق این ممنوعیت در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

این ممنوعیت نشان‌دهندۀ تشدید شدید اقدامات بزرگترین شرکت رسانه‌های اجتماعی جهان علیه رسانه‌های دولتی روسیه است.

وزارت خارجۀ هند، اظهارات رهبر ایران دربارۀ مسلمانان را نادرست خواند

وزارت امور خارجۀ هند سخنان خامنه‌ای را ناپذیرفتنی خواند.
وزارت امور خارجۀ هند سخنان خامنه‌ای را ناپذیرفتنی خواند.

دهلی جدید اظهارات اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، را در مورد برخورد هند با مسلمانان رد کرد.

خامنه‌ای روز دوشنبه (۱۶ سپتمبر) در سخنرانی‌اش گفت که اگر از رنج مسلمانان در میانمار، نوار غزه، هند یا جاهای دیگر بی‌خبر بود، نمی‌توان خود را مسلمان نامید.

در واکنش، وزارت امور خارجۀ هند امروز (۱۷ سپتمبر) سخنان خامنه‌ای را ناپذیرفتنی خوانده و در اعلامیه‌ای گفته که این اظهارات بر اساس اطلاعات نادرست استوار است.

اعلامیه می‌افزاید، کشورهایی که از حقوق اقلیت‌ها در سایر ممالک سخن می‌گویند، نخست باید به اقدامات آنها نگاه کنند، اما سخنگوی وزارت امور خارجۀ هند تأکید کرده که دهلی جدید و تهران روابط مستحکم دارند.

کریستیان وبر، شهروند اتریشی از زندانی در ایران آزاد شد

ایران می‌گوید که شهروند اتریشی را در پرتو اصل عفو عمومی اسلام آزاد کرده است.
ایران می‌گوید که شهروند اتریشی را در پرتو اصل عفو عمومی اسلام آزاد کرده است.

مقامات ایران امروز (۱۷ سپتمبر) کریستیان وبر، اتریشی را که در یک دوسیۀ جنایی در ولایت آذربایجان غربی آن کشور دستگیر شده بود، آزاد کردند.

حکومت اتریش در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که یکی از شهروندان آن کشور در قضیه‌ای که با تظاهرات گسترده در ایران پس از مرگ مهسا امینی ارتباط ندارد، دستگیر شده است.

به اساس خبرگزاری "میزان" قوای قضایی ایران، کریستیان وبر در پرتو اصل عفو عمومی اسلام آزاد و به سفیر اتریش در تهران سپرده شده تا امکان خروج او از این کشور فراهم شود.

خبرگزاری "میزان" جزئیات جرمی را که وبر به‌خاطر آن دستگیر شده بود، ارائه نکرده است.

ارسال بسته‌های مشکوک به دفاتر انتخابات در پنج ایالت امریکا

اف‌بی‌آی و ادارۀ پست امریکا در حال بررسی بسته‌های مشکوک انتخاباتی هستند.
اف‌بی‌آی و ادارۀ پست امریکا در حال بررسی بسته‌های مشکوک انتخاباتی هستند.

بسته‌های مشکوک برای مأموران انتخابات حداقل پنج ایالت در ایالات متحده دیروز دوشنبه ارسال شد، اما از موجودیت مواد خطرناک در این بسته‌ها گزارش نشده است.

مقامات ایالت‌های آیووا، نبراسکا، تینیسی، وایومینگ و اوکلاهاما تأیید کردند که ماده‌ای شبیه پودر در بسته‌ها به دفاتر وزارت خارجه و منشی‌های دفاتر انتخابات ایالتی ارسال شده است.

ادارۀ تحقیقات فدرال یا اف‌بی‌آی و ادارۀ خدمات پستی ایالات متحده در حال بررسی این موضوع هستند.

در یک سال گذشته، این دومین بار است که بسته‌های مشکوک از راه پست به دفاتر انتخابات ایالتی ارسال می‌شود.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG