لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

سرمنشی ملل متحد: احتمال دارد که داعش حملات خود را از افغانستان به کشورهای دیگر گسترش دهد


گوترش در گزارش تازهٔ خود نسبت به افزایش تهدید داعش از افغانستان هشدار داده است
گوترش در گزارش تازهٔ خود نسبت به افزایش تهدید داعش از افغانستان هشدار داده است

در ادامهٔ افزایش نگرانی‌ها در پیوند به فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، به‌تازه‌گی سازمان ملل متحد نسبت به افزایش احتمالی تهدید گروه دولت اسلامی یا داعش فراتر از مرزهای افغانستان هشدار داده‌است.

انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد، در ۱۹مین گزارش خود در پیوند به تهدید داعش به امنیت جهانی که به شورای امنیت این سازمان ارائه کرده، به نقل از شماری از کشورهای عضو سازمان ملل متحد گفته که داعش به جنگجویان خود در افغانستان دستور داده است که حملات‌شان را به کشورهای دیگر گسترش دهند.

در این گزارش تفصیلی ۱۳ صفحه‌ای همچنان آمده که با وجود از بین بردن چند مرکز شاخهٔ ولایت خراسان دولت اسلامی موسوم به داعش در اروپا، هنوز هم جنگجویانی که از افغانستان و آسیای میانه به اروپا می‌روند، تحت حمایت لوژستیکی و مالی قرار دارند.

در این گزارش، افغانستان به‌عنوان پایگاه خطرناک برای طرح‌ریزی حملات شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی، معروف به داعش، علیه کشورهای منطقه و اروپا توصیف شده‌است.

در گزارش آقای گوترش، با اشاره به حملات مرگبار در سوم جنوری در کرمان ایران و ۲۲م مارچ در مسکو گفته شده که تهدیدهای امنیتی از سوی گروه‌های مختلف مقیم افغانستان به نگرانی‌های کشورهای عضو این سازمان افزوده است.

در این گزارش سازمان ملل متحد در پیوند به تهدید داعش به امنیت جهانی، به نقل از منابع استخباراتی کشورهای عضو ادعا شده که شاخهٔ ولایت خراسان گروه داعش به کمک شبکه‌های خود میان افغانستان و ترکیه توانایی آن را دارد که جنگجویان خود را از آسیای میانه و افغانستان به اروپا بفرستد تا آن‌جا عملیات انجام دهند.

هم‌زمان با این، در گزارش همچنان آمده که شاخهٔ ولایت خراسان دولت اسلامی موسوم به داعش در اروپا، در تلاش جذب مهاجران افغان به صفوف‌شان است.

شماری از افغان‌ها در داخل افغانستان نیز از فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور نگران‌اند.

در انفجاری که روز دوشنبه این هفته رخ داد شماری از شهروندان غیر نظامی در کابل کشته شدند. داعش مسوولین این انفجار را بر عهده گرفت.
در انفجاری که روز دوشنبه این هفته رخ داد شماری از شهروندان غیر نظامی در کابل کشته شدند. داعش مسوولین این انفجار را بر عهده گرفت.

دو تن از باشنده‌گان شهر کابل که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهند نام آن‌ها در گزارش ذکر شود، در این مورد به رادیو آزادی گفتند: "متأسفانه در کابل حالا هم رویدادهای امنیتی صورت می‌گیرد و این ادعای طالبان که گویا امنیت را در افغانستان تأمین کرده‌اند دروغ ثابت شده‌است، حالا هم در این حملات افراد ملکی و مردم عام قربانی می‌شوند."

"از حمله اخیر در شهر کابل به نظر می‌رسد که گروه‌های مختلف در افغانستان فعالیت دارند، باید جلو‌ این گروه‌ها گرفته شود. هر فردی‌که می‌خواهد در افغانستان کار کند دل‌سرد شده‌است، به‌ویژه جوانان و مردم کاریگر می‌خواهند وطن را ترک کنند."

این در حالی‌ست که کمیتهٔ نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز یک ماه قبل در ۳۴مین گزارش از تهدیدهای موجود از سوی داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) هشدار داده بود.

در گزارش این کمیته هم در مورد تهدید داعش به امنیت جهانی مانند گزارش تازهٔ ملل متحد به مواردی اشاره شده بود که امنیت افغانستان، منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

در بخشی از این گزارش آمده بود که کشورهای عضو سازمان ملل متحد به خاطر تهدیدات موجود از سوی داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستان نگران‌اند.

وزارت دفاع امریکا نیز دو روز پیش گفته بود که شاخهٔ ولایت خراسان دولت اسلامی، موسوم به داعش، هنوز هم به‌عنوان یک تهدید مطرح است و این کشور و متحدانش در برابر آن به‌گونهٔ جدی و مناسب اقدام خواهند کرد.

با آن‌که حکومت طالبان بارها گفته که گروه داعش در افغانستان سرکوب شده است، اما این گروه مسئولیت حملهٔ اخیر انتحاری در شهر کابل را که حدود ۱۶ تن به شمول یک زن در آن کشته شده و شماری هم زخم برداشتند، به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG