لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

طالبان: درگیری با نظامیان پاکستانی در خوست پایان یافته است؛ باشند‌گان محلی: درگیری دوام دارد


نیروهای طالبان در حال ایجاد پوسته‌های امنیتی در خوست با مخالفت نیروهای پاکستانی مواجه شدند.
نیروهای طالبان در حال ایجاد پوسته‌های امنیتی در خوست با مخالفت نیروهای پاکستانی مواجه شدند.

با آن‌که وزارت دفاع حکومت طالبان می‌گوید، درگیری شام چهارشنبه میان نیروهای سرحدی طالبان و پاکستانی در منطقهٔ زازی میدان خوست در نزدیکی خط دیورند پایان یافته است، اما برخی از باشنده‌گان محل مدعی‌اند که این درگیری هنوز هم ادامه دارد.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی این وزارت، صبح روز پنجشنبه به تلویزیون خصوصی طلوع‌نیوز گفته که این درگیری پس از آن رخ داد که نیروهای آنان مصروف ساختن یک پوسته بودند و از سوی نیروهای پاکستانی بر آن‌ها تیراندازی شد.

به‌گفتهٔ او، نیروهای طالبان نیز اقدام به شلیک‌های متقابل کردند. آقای خوارزمی اما در مورد تلفات وارد شده در نتیجهٔ این درگیری جزئیاتی نداده‌است.

جانب پاکستانی نیز تا کنون به گونهٔ رسمی در این مورد چیزی نگفته است.

یک منبع مردمی در محل به رادیو آزادی گفت که نیروهای طالبان در تلاش ایجاد دو پوستهٔ امنیتی در پالوس و پتک در ولسوالی زازی میدان بودند که با مخالفت نیروهای پاکستانی روبه‌رو شده و درگیری صورت گرفت.

این باشندهٔ ولسوالی زازی میدان ولایت خوست که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت: "جنگ هنوز هم ادامه دارد، دو سه روز می‌شد که طالبان پوسته می‌ساختند، به همین خاطر درگیری صورت گرفت. شب درگیری بسیار شدید بود، تانک‌ها هم به خاطر آن تخریب شده‌اند. اکنون هم صدای تیراندازی شنیده می‌شود."

محمد نور، یک باشندهٔ منطقهٔ شرکوی کرمه در آن سوی خط دیورند، در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که آن‌ها به خاطر درگیری از خانه‌های‌شان به ساحهٔ امن به نام شیوه رفته‌اند.

او مدعی است که در نتیجهٔ این درگیری به برخی از غیرنظامیان و نظامیان تلفات وارد شده‌است: "دیروز به خاطر درگیری مردم از شرکو به طرف شیوه فرار کرده‌اند. آن‌ها دوباره به مناطق خود برنگشته‌اند. سه نفر در منطقهٔ ما زخمی شده و همچنان از زخمی شدن هفت طالب و کشته شدن سه تن دیگرشان گفته می‌شود."

نیروهای نظامی پاکستان
نیروهای نظامی پاکستان

این نخستین بار نیست که میان نیروهای طالبان و پاکستانی در امتداد خط دیورند درگیری صورت می‌گیرد. بلکه پیش از این نیز به شمول تورخم در ننگرهار، کنر، خوست و پکتیکا بارها درگیری میان هر دو جانب صورت گرفته که از اثر آن به دو طرف تلفاتی نیز وارد شده‌است.

نزدیک به دو هفته پیش در ۱۲ اگست در منطقهٔ غورکی نزدیک به تورخم، به خاطر ایجاد یک پوستهٔ امنیتی، میان هر دو طرف درگیری صورت گرفت که حدود ۷۰۰ خانواده در نتیجهٔ آن از خانه‌های‌شان بی‌جا شدند و به‌گفتهٔ سخنگوی وزارت داخلهٔ حکومت طالبان، سه غیرنظامی در آن کشته و برخی دیگر زخمی شده‌اند.

اما در مورد تلفات وارد شده به جانب پاکستانی چیزی گفته نشده‌است.

XS
SM
MD
LG