لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

طالبان در خوست سرودن شعر های انتقادی را ممنوع کردند، شاعران: «این وضعیت اوج سانسور است»


 تصویر آرشیف: یکی از شاعران خوست در مشاعره محصلین پوهنتون شیخ زاهد.
تصویر آرشیف: یکی از شاعران خوست در مشاعره محصلین پوهنتون شیخ زاهد.

برخی از شاعران در ولایت خوست افغانستان می‌گویند که ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در این ولایت سرودن شعرهای انتقادی در مشاعره‌ها را منع کرده‌است.

آن‌ها در صحبت با رادیو آزادی گفتند، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که در منطقهٔ ورزی ولایت خوست در مشاعرهٔ «تن غره» از سوی برخی اژ شاعران شعرهای انتقادی سروده شده بود.

یک شاعر از اشتراک کننده‌گان در این مشاعره که به علت حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت:ً

"در مشاعرهٔ «تن غر» برای مکاتب دختران اشعار سروده شد، همچنان برای گیله‌من وزیر صدا بلند شد، پس از مشاعره از همه تنظیم کننده‌گان خواسته شد و تصمیم بر این شد که در آینده هر کسی‌که شعر می‌سراید باید مسئولان حکومت طالبان مطلع شوند، به آن‌ها اشعار خود را بدهند، آن‌ها امضا کنند و پس از آن در مشاعره سروده می‌توانند که این اوج سانسور است."

شاعران در ولایات مختلف افغانستان به مناسبت های خاص برنامه های مشاعره برگزار میکنند. تصویر از مشاعره « انار گل» در ولایت کندهار .
شاعران در ولایات مختلف افغانستان به مناسبت های خاص برنامه های مشاعره برگزار میکنند. تصویر از مشاعره « انار گل» در ولایت کندهار .

او همچنان می‌افزاید که وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به شاعران در این ولایت هشدار داده که نویسنده‌گان و سراینده‌گان اشعار انتقادی خلاف حکومت‌شان در مشاعره‌ها و نشست‌های ادبی مجازات خواهند شد.

طالبان از شاعران در خوست خواسته اند که قبل از سرایش شعر ، اجازه بگیرند.

یک شاعر در ولایت خوست به رادیو آزادی گفت: "شعر در اختیار خود شاعر هم نمی‌باشد، زیرا شاعران اشعاری را می‌نویسند که در اختیار آن‌ها نیست، بلکه صدای دل‌شان است، شاعر چشم و تصویربردار جامعه شناخته می‌شود، چیزی را که می‌بیند همان را می‌گوید، نمی‌شود در دهنش خار باشد و‌ گل را رسم کند، شاعران باید آزادی کامل داشته باشند."

حکومت طالبان تا اکنون به گونهٔ رسمی در این مورد چیزی نگفته و مسئولان آن‌ها در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت خوست به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در سه سال گذشته، آن‌ها بارها در داخل و بیرون از افغانستان بر نقض آزادی بیان متهم شده‌اند، اما سخنگویان‌شان همواره ادعا کرده‌اند که در چهارچوب شریعت اسلام به آزادی بیان متعهد اند.

طی سه سال گذشته گزارش‌های از بازداشت، شکنجه و ناپدید شدن افرادی منتشر شده که بر اساس ادعاها بر حکومت طالبان انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG