لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

گروه داعش مسوولیت حمله خونین به غیر نظامیان در مسیر دایکندی - غور را به عهده گرفت


بیرق گروه داعش
بیرق گروه داعش

چند ساعت پس از گزارش ها در بارۀ کشته شدن چندین تن از غیرنظامیان هزاره در تیراندازی مردان مسلح در مسیر دایکندی – غور ، گروه دولت اسلامی معروف به داعش مسئولیت این رویداد را به عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، داعش در تلگرام مسئولیت این حمله را پذیرفته است ؛ اما هیچ شواهدی برای این ادعای خود ارائه نکرده است.

پیش از این منابع محلی در دایکندی به رادیو آزادی گفتند که مردان مسلح ناشناس موتر حامل باشندگان این ولایت را در مسیر دایکندی – غور توقف داده و آنان را تیرباران کردند.

یک باشندۀ روستای قریودال ولسوالی سنگ ‌تخت‌وبندر دایکندی که خواست به دلیل حساسیت موضوع نامش در گزارش گرفته نشود به رادیو آزادی شام دیروز گفت که این افراد برای استقبال از زائران کربلا به شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور می رفتند:

« اقارب و قوم های آنان به کربلا رفته بودند و از آنجا به فیروزکوه بازگشته بودند. این افراد به استقبال شان می رفتند. چهار نفر کمین گرفته بودند و آنها را تیرباران کردند. چهارده نفر کشته شده که همه پسران جوان بودند. ۵ تن دیگر زخمی شدند.»

ولایت غور در نقشه افغانستان
ولایت غور در نقشه افغانستان

به گفتۀ او، همه قربانیان ساکنان روستای قریودال هستند.

از سوی دیگر هادی رحیمی زاده سابق عضو شورای ولایتی دایکندی نیز به رادیو آزادی گفت که در این رویداد چهارده تن کشته شده اند:

« تا هنوزگزارش موثق که ما از مردم محل به دست آوردیم ،چهارده نفر متاسفانه به شهادت رسیده کشته شده اند و چهار نفر دیگر زخمی اند و از بین زخمی ها دو نفر گفته می شود که حال شان بد است. متاسفانه از این گونه حوادث و رویداد های وحشتناک قبلاً هم اتفاق افتاده بود.»

منابع محلی گفته اند که در این رویداد ۱۴ تن کشته شده و پنج تن جراحت برداشته اند.

عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان رویداد را تایید کرده و به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که در تیراندازی افراد مسلح ناشناس چندین غیرنظامی در دایکندی کشته شده اند.

او افزوده که جزئیات بیشتر در مورد حمله بعداً ارائه خواهد شد.

در کمتر از دو هفته این دومین حمله در افغانستان است که داعش مسئولتش را می پذیرد.

طالبان میگویند که مبارزه شدید را علیه گروه داعش انجام داده و قرارگاه های این گروه را در کابل و جا های دیگر از بین برده اند. در این تصویر یکی از طالبان در قرار گاه داعش ایستاده است. این خانه در شرق شهر کابل موقعیت دارد.
طالبان میگویند که مبارزه شدید را علیه گروه داعش انجام داده و قرارگاه های این گروه را در کابل و جا های دیگر از بین برده اند. در این تصویر یکی از طالبان در قرار گاه داعش ایستاده است. این خانه در شرق شهر کابل موقعیت دارد.

پیش از این داعش مسئولیت حملۀ انتحاری در ۱۲ سنبله در کابل را به عهده گرفته بود.

این حملۀ انتحاری هنگام رخصتی مامورین در مقابل ساختمان لوی سارنوالی که اکنون به نام «ریاست نظارت و تعقیب احکام و فرامین طالبان» یاد می شود صورت گرفته بود.

بر اساس ارقام فرماندهی امنیۀ طالبان در کابل ، در این حمله دستکم شش تن کشته و سیزده تن دیگر زخمی شدند ؛ اما برخی رسانه ها شمار کشته شدگان را ۱۶ تن گزارش داده بودند.

داعش در حالی مسئولیت یک حملۀ دیگر را در افغانستان می پذیرد که طالبان می گویند داعش را سرکوب کرده اند و این گروه در افغانستان حضور ندارد.

شاخۀ ولایت خراسان داعش از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از سه سال گذشته ، مسئولیت چندین حملۀ مرگبار را در این کشور به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG