لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

ادامهٔ واکنش‌ها به رویداد خونین دایکندی؛ ملل متحد و نهاد های جهانی خواهان مجازات عاملان شده‌اند


اجساد قربانیان رویداد دایکندی.
اجساد قربانیان رویداد دایکندی.

در ادامهٔ واکنش‌ها به حملهٔ مرگبار دایکندی که مسئولیت آن را گروه داعش پذیرفت، سازمان ملل متحد این رویداد را شدیدا نکوهش کرده و آن را دلخراش خوانده است.

به اساس معلومات حکومت طالبان در این رویداد به روز پنج‌شنبه ۱۴ غیر نظامی کشته شده و ۶ تن زخمی شده‌اند.

منابع محلی به رادیو آزادی گفته‌اند که افراد مسلح ناشناس در مسیر سرک دایکندی -غور موتر حامل باشندگان این ولایت را متوقف کرده و مسافران آن را تیرباران کرده اند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد ناوقت روز جمعه در نشست خبری در مورد این حمله گفت که این سازمان خواستار پاسخگو قرار دادن عاملان این رویداد است.

انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد

وی به بخشی از اظهارات سرمنشی سازمان ملل متحد نیز اشاره کرد:

«سرمنشی ملل متحد حملهٔ دلخراشی که بر شیعه‌های هزار در منطقهٔ مرکزی افغانستان صورت گرفت را نکوهش می‌کند، آقا گوتریش، با خانواده‌های قربانیان غم‌شریکی کرده و به زخمی ‌ها خواستار شفای عاجل است، سرمنشی بار دیگر بر امنیت غیر نظامیان تاکید می‌کند.»

مسوولیت حمله به هزاره ها در مسیر دایکندی-غور را گروه داعش به عهده گرفته که در نتیجه آن چهارده تن کشته شده اند.

کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان، رینا امیری نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای زنان،دختران و حقوق بشر افغانستان فرشته عباسی محقق بخش افغانستان در دید‌بان حقوق بشر و برخی دیگر نیز در پیام‌های جداگانه برعلاوهٔ غم‌شریکی با خانواده‌های قربانیان، خواستار ایجاد میکانیزمی شدند که به اساس آن در کنار رویداد اخیر با عاملان همه رویداد‌ها حساب و کتاب شود.

در همین حال، نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که از سوی نمایندگان نظام جمهوری مخلوع اداره می‌شود، در صفحهٔ ایکس ( تویتر سابق) خود در مورد کشته شدن افراد بی‌گناه در دایکندی ابراز تاسف کرده است.

همچنان شورای هماهنگی ماموریت دیپلماتیک و قونسلی نظام جمهوری مخلوع نیز با نشر اعلامیهء گفته که حمله در دایکندی نشان دهندهٔ این است که طالبان در تامین امینت اقلیت‌های قومی و مذهبی ناکام مانده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صفحهٔ ایکس «توییتر سابق» خود با نشر اعلامیه‌ای گفته که در رویداد یاد شده ۱۴ غیر نظامی کشته‌ شده‌اند و ۶ تن دیگر زخمی برداشته‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

در اعلامیه آمده که حکومت طالبان به تلاش پیدا کردن عاملین این رویداد متعهد است.

سخی سعادت، یک فعال مدنی ولایت دایکندی می‌گوید، تنها نشر اعلامیه ها بدون اقدام لازم در این خصوص بسنده نیست. او در این مورد به رادیو آزادی گفت:

«ارتباط که ما با مردم محل داریم، به اساس آن همه شهدا به خاک سپرده شدند، اما حکومت تا اکنون برای بازداشت عاملین این رویداد اقدام عملی نکرده است، اما مردم خواستار اقدام جدی در این بخش اند و می‌گویند، تنها نشر اعلامیه‌ها در رسانه‌ها کافی نیست.»

شاخهٔ ولایت خراسان دولت اسلامی موسوم به گروه داعش در چینل تلگرام خود به نام «اعماق » مسئولیت این حمله را پذیرفت و با نشر یک اعلامیه گفته که جنگ‌جویان شان در منطقه مرکزی افغانستان در نتیجهٔ انجام یک حمله ۱۵ تن را کشته و ۶ تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

این گروه پیش از این مسئولیت حمله‌های مختلف بر مراکز شیعه‌ها در افغانستان را پذیرفته‌ بود.

هرچند حکومت طالبان در افغانستان بارها مدعی شده‌اند که داعش را از افغانستان ریشه کن کرده‌است، اما ملل متحد و کشورهای منطقه باز هم این گروه را در افغانستان یک تهدید می‌دانند

XS
SM
MD
LG