لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

ملاله یوسفزی از مردم جهان خواست تا حکومت‌های خود را برای پاسخگو کردن طالبان تحت فشار قرار دهند


ملاله: سه سال است که طالبان دروازه‌های مکاتب را بر روی دختران افغان بسته‌اند.
ملاله: سه سال است که طالبان دروازه‌های مکاتب را بر روی دختران افغان بسته‌اند.

در آستانۀ تکمیل شدن سه سال محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم مکتب در افغانستان، ملاله یوسفزی، فعال آموزش دختران و برندهٔ جایزۀ صلح نوبل، از همه خواسته تا با فشارآوردن، حکومت‌های‌شان را مجبور کنند که برای تغییر در رفتار طالبان آنان را پاسخگو بسازند.

بانو یوسفزی روز دوشنبه ۱۶ سپتامبر در صفحۀ ایکس (توئیتر سابق) خود در یک پیام ویدیویی گفته، یکجا با فعالان دیگر به تلاش‌ها و خواست‌های خود تا زمانی ادامه می‌دهد که دختران افغان دوباره حق آموزش را به‌دست بیاورند.

"افغانستان یک سال تاریک دیگر را پشت سر می‌گذارد، این مشکل است باور کنیم، سه سال می‌شود که طالبان دروازه‌های مکاتب را بر روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته کرده‌اند، این بخشی از اعمال ظالمانهٔ آنهاست که زنان و دختران را از کار، تحصیل و مشارکت در زندگی اجتماعی باز می‌دارند."

یوسفزی با مخاطب قرار دادن زنان افغان آنان را نیروی اصلی مقاومت در برابر طالبان خوانده و گفته که نباید ناامید شوند و با استفاده از راه‌های دیگر بخاطر آموزش، تلاش‌های خود را ادامه دهند.

ملاله یوسفزی همچنان از تلاش‌ها و ابتکارات میلیون‌ها دختر افغان که با استفاده از راه‌های مختلف و با موجودیت مشکلات باز هم به آموزش خود ادامه می‌دهند، ستایش کرده و افزوده که چنین تلاش‌ها امید آنها را برای تحصیل دختران افغان نیز زنده نگه داشته است.

در همین حال برخی از دختران افغان که از آموزش محروم مانده‌اند می‌گویند به بیماری‌های روحی و روانی مبتلا شده‌اند.

ځلا نوری، یک دانش‌آموز صنف دوازدهم که با حاکمیت دوبارۀ طالبان دروازۀ مکتب به رویش بسته شده به رادیو آزادی گفت:

"بسته کردن مکاتب یک مشکل نه بلکه مشکلات زیادی را به بار آورده، برخی از دختران به انواع مختلف مشکلات روحی و روانی دچار شده‌اند، این یک مشکل بسیار بزرگ است، خواست ما از حکومت این است که هر چه زودتر دروازه‌های مکاتب را باز کنند."

ځلا نوری: برخی از دختران افغان به دلیل محرومیت از آموزش دچار مشکلات روانی شده‌اند.
ځلا نوری: برخی از دختران افغان به دلیل محرومیت از آموزش دچار مشکلات روانی شده‌اند.

یک بانوی دیگر، دانش‌آموز شهر کندز که او هم از آموزش در افغانستان محروم است و نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، در این مورد می‌گوید:

"ما در گذشته هم با حجاب درس می‌خواندیم، حالا هم این‌ها می‌خواهند حجاب را رعایت کنید، ما در این بخش مشکل نداریم که با داشتن حجاب درس بخوانیم و وظیفه اجرا کنیم، اما بدبختانه دروازه‌های آموزش به روی ما بسته شد، در حالی که جامعۀ ما به بیشتر زنان باسواد نیاز دارد."

این در حالی است که دونالد براون، معاون سفارت امریکا برای افغانستان در قطر با نشر یک بیانیهٔ در صفحۀ ایکس (توئیتر سابق) خود در ۸ سپتامبر گفته بود که ایالات متحدۀ امریکا هرگز از حمایت بازگشایی مکاتب دختران افغان دست نخواهد کشید.

پیش از این، در ۱۴ اگست، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) در یک گزارش خود اعلام کرده بود که در طول سه سال گذشته که طالبان در افغانستان دوباره به قدرت رسیده‌اند، ۱.۴ میلیون دختر افغان به صورت قصدی از آموزش محروم شده‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به تماس‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما قبل از این، شماری زیادی از اعضای طالبان ممنوعیت آموزش دختران را مؤقتی خوانده و تأکید کرده‌اند که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است.

در حالی که منتقدین این ادعا را نمی‌پذیرند و می‌گویند با توجه به محدودیت‌های طالبان فکر نمی‌کنند که آنان تصمیم خود در مورد محدودیت‌ها بر آموزش دختران و کار زنان را تغییر دهند.

XS
SM
MD
LG