لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

سازمان جهانی صحت: یک مورد جدید ویروس فلج کودکان درجنوب افغانستان کشف شده است


اخیرا خبرهایی مبنی بر توقف کمپین پولیو در افغانستان منتشر اما طالبان رد کردند.
اخیرا خبرهایی مبنی بر توقف کمپین پولیو در افغانستان منتشر اما طالبان رد کردند.

سازمان جهانی صحت «دبلیو اچ او» از ثبت یک مورد جدید ویروس فلج کودکان درجنوب افغانستان خبرداده است.
درگزارش این سازمان آمده که تعداد موارد مثبت ویروس فلج کودکان در سال ۲۰۲۴ تا به حال ۳۶ مورد بوده که از جمله ۱۹مورد در افغانستان و ۱۷مورد آن در پاکستان ثبت شده است.

«دبلیو اچ او» در گزارش تازه خود که به روز سه‌شنبه نشر شده اعلام کرده که این مورد ویروس پولیو درولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار به تاریخ ۱۰ اگست ثبت شده است.

در ادامه آمده که ۳۵ نمونه محیطی مثبت ویروس فلج اطفال (ES) در این هفته گزارش شده است ۵ مورد آن مربوط افغانستان و ۳۰ مورد از پاکستان است.
«دبلیو اچ او» افزوده که این سه مورد در ولایت های کندهار، کابل و هلمند بوده اند.
به گفته سازمان جهانی صحت تعداد نمونه های محیطی درسال ۲۰۲۴ میلادی، ۴۰۶ نمونه بوده که ۷۱ مورد در افغانستان و ۳۳۵ مورد آن در پاکستان ثبت شده است.
این درحالیست که سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۶ سنبله در گزارشی اعلام کرد که حکومت طالبان کمپاین تطبیق واکسین خانه به خانه پولیو را در افغانستان متوقف کرده است.

اما یک روز پس از آن وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان گزارش‌ها در پیوند به توقف یا منع کمپاین تطبیق واکسین پولیو (فلج کودکان) در افغانستان را تکذیب کرد.
شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان، در پیام ارسالی به رسانه‌ها گفت که در مورد به تعویق انداختن واکسین پولیو یا توقف آن رسماً هیچ دستوری وجود ندارد.
اما گزارش ها در مورد ممنوعیت کمپاین واکسین خانه به خانه ضد بیماری پولیو یا فلج کودکان نگرانی های را در افغانستان ایجاد کرده است.
شبکه دادخواهی برای افراد دارای معلولیت روزچهارشنبه درنشست اعتراضی در ولایت بلخ در این مورد اعتراض کرد.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان هستند که هنوز پولیو در آنها به گونۀ کامل ریشه کن نشده است.
افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان هستند که هنوز پولیو در آنها به گونۀ کامل ریشه کن نشده است.

سیدمحمد یعقوب یزدان پرست سخنگوی این شبکه دراین مورد به رادیوآزادی گفت:
"درشرایط که حکومت قادر به رفع مشکلات معلولین فعلی نیست، بی پروایی به کارزار پولیو پیامد های ناگوار را به همراه داشته و عدم واکسین پولیو میتواند منجر به چالش های جدی به سلامتی شهروندان شود"
شماری از معلولین ولایت بلخ از حکومت طالبان و جامعه جهانی خواستند، که فعالیت های شان را از لحاظ کمیت و کیفیت در خصوص کمپاین ضد پولیو تقویت کنند.
این نگرانی ها درحالی مطرح می‌شود که شماری از خانواده های که کودکان شان به بیماری پولیو مبتلا شده اند، میگویند آنان در وضعیت بدی صحی قرار دارند.

یک بانو از شهرکابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیوآزادی گفت:
"سر پسرم حمله آمد پیش داکتر مراجعه کردم برایم گفتند که پولیو است، گپ زده نمیتواند، راه رفته نمیتواند، شب و روز دو بار سه بار حمله سرش میاید، بیچاره را ناتوان میکند، توان ندارم که برش کاری کنم"
به گفته داکتران، پولیو بیماری ویروسی است که درمان ندارد و با آسیب رساندن به رشته های مهم عصبی در ستون فقرات، سبب فلج شدن بدن می‌شود.
داکتران میگویند که یگانه راه پیشگیری از این بیماری تطبیق واکسین ضد پولیو است.

XS
SM
MD
LG