لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

امیرخان متقی: تحریم‌ها در حال کاهش و روابط دیپلوماتیک ما در حال گسترش است


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان

در حالی‌که تقاضاهای زیادی از جامعه جهانی به‌خاطر افزایش فشارها بر حکومت طالبان وجود دارد، اما وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تازه‌گی گفته است که در یک سال گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری در راستای رفع تحریم‌ها و حذف نام‌های شماری از مقام‌های طالبان از فهرست سیاه، داشته است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، روز پنجشنبه «۲۷ سنبله» در نشست خبری زیر نام "حساب‌دهی حکومت به ملت" در کابل گفت که روابط آن‌ها با بیشتر کشورها به ویژه کشورهای منطقه خوب‌تر شده‌است: «قزاقستان و قرغزستان که امارت اسلامی را به نام جنبش طالبان در لیست ممنوعه قرار داده بودند، از آن لیست بیرون کردند. فدراسیون روسیه هم در آینده نزدیک چنین گامی را خواهد برداشت.»

آقای متقی هرچند مشخصاً از حذف نام کدام عضو شان یادآوری نکرد، اما افزود که در یک سال گذشته مقام‌های طالبان ۴۶ سفر به کشورهای مختلف داشته و در نشست‌هایی در قطر، ترکیه، پاکستان و ایران نیز شرکت کرده‌اند.

شماری از مقام‌های تحت تحریم حکومت طالبان اخیراً به کشورهای مختلفی سفر کرده‌اند. در حالی‌که تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد پیش از این گزارش کرده بود که ۶۱ عضو گروه طالبان تحت تحریم‌اند و از این میان ۳۵ نفر آن از اعضای کابینه و مقام‌های ارشدشان هستند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان همچنان می‌گوید که هم‌اکنون به تعداد ۳۹ سفارت‌خانه و قونسلگری از حکومت آن‌ها اطاعت می‌کنند و خدمات در بخش‌های مختلف به شمول تمدید و توزیع پاسپورت و ویزه به افغان‌ها از طریق قونسلگری‌ها و سفارت‌ها ادامه دارد.

امیرخان متقی افزود که در یک سال گذشته مقام‌های بلندپایۀ از کشورهای مختلف به شمول روسیه، ترکیه، چین، سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی به افغانستان آمده و در برخی موارد توافقاتی هم میان دو طرف صورت گرفته است.

این در حالی‌ست که طالبان روز به روز محدودیت‌ها بر مردم در افغانستان را بیشتر کرده و مردم به ویژه فعالان حقوق زن همواره از جامعه جهانی می‌خواهند که به جای تعامل با طالبان بر آنان فشار وارد کنند.

برخی فعالان حقوق بشر اما از جامعه جهانی می‌خواهند از گزینه فشار به عوض بهبود روابط با طالبان استفاده شود.

عبدالسمیع عزیزی، مسئول فدراسیون حقوق بشر در تبعید، در این مورد به رادیو آزادی گفت: «اگرچه طالبان ادعا می‌کنند که روابط دیپلوماتیک‌شان با جهان بهبود یافته است و تعاملات بین‌المللی دارند، اما این نباید به هیچ معنی نادیده گرفتن وضعیت وخیم حقوق بشر در افغانستان باشد. جامعه جهانی باید با دقت به عملکرد طالبان نگاه کند و به جای روابط دیپلوماتیک بدون قید و شرط، باید فشارهای لازم را بخاطر رعایت حقوق اساسی مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران اعمال کند.»

میرخان متقی: روابط دیپلوماتیک طالبان در حال گسترش است.
میرخان متقی: روابط دیپلوماتیک طالبان در حال گسترش است.

او افزود که جامعه جهانی باید اطمینان حاصل کند که هر گونه تعامل با طالبان منوط به تعهدات مشخص و قابل ارزیابی در زمینۀ حقوق بشر باشد و حقوق افراد آسیب‌پذیر از جمله مدافعین حقوق بشر و فعالان مدنی نادیده گرفته نشود.

این در حالی‌ست که حکومت طالبان در بیش از سه سال گذشته همواره متهم به نقض حقوق بشر از سوی سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری بوده و آن‌ها خواستار رفع هر نوع محدودیت‌ها از سوی حکومت طالبان بر افغان‌ها شده‌اند.

XS
SM
MD
LG