لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

افغانستان

حکومت طالبان خواهان پیوستن به سازمان اقتصادی بریکس شد

بیرق طالبان
بیرق طالبان

حکومت طالبان خواستار شمولیت در سازمان اقتصادی بریکس شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت طالبان به روز چهارشنبه گزارش داد که کشور های بزرگ اقتصادی از جمله روسیه ، هند و چین با مجمع بریکس مرتبط هستند و به گفتۀ او طالبان اکنون با این کشور ها روابط اقتصادی و تجاری خوبی دارد.

فطرت گفته است که حکومت طالبان علاقه مند است که روابط خود را با آنان گسترش بدهد.

از سوی دیگر خبرگزاری باختر در کنترل طالبان نیز گزارش داده که حکومت این گروه می خواهد که عضویت سازمان بریکس را به دست آورد.

اجلاس دو روزۀ سران این سازمان در ماه اکتوبر در کازان روسیه برگزار می شود.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان به فرانس پرس گفته است که هنوز از طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نشده است.

سازمان همکاری اقتصادی بریکس در سال ۲۰۰۹ توسط روسیه ، هند ، چین و برازیل ایجاد شد و یک پس از تاسیس آن افریقای جنوبی نیز عضویتش را کسب کرد.

شماری از کشور ها مانند عربستان سعودی ، مصر ، امارات متحدۀ عربی و ایران نیز می خواهند که عضویت بریکس به دست آورند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

جبهه آزادی از حمله به طالبان در کابل و کشته شدن دوتن از جنگجویان طالب خبر داد

نشان جبهه آزادی افغانستان .
نشان جبهه آزادی افغانستان .

یک گروه ضد طالبان موسوم به «جبهه آزادی افغانستان» ادعا می کند که در حملۀ افرادش ، سه عضو نیروی طالبان پنجشنبه شب در کابل کشته و دو تن دیگر آنان زخمی شدند.

این جبهه در شبکۀ اکس (تویتر سابق) شب گذشته نوشت که دراین حمله یک قرارگاه طالبان در شهرک سید جمال الدین افغان در منطقۀ ارزان قیمت شهر کابل هدف قرار داده شد.

طالبان در مورد این ادعا هنوز چیزی نگفته اند و رادیو آزادی نمی تواند که این ادعا را به طور مستقل تایید کند.

پیش از ادعای جبهۀ آزادی افغانستان برخی از رسانه ها از وقوع یک انفجار در منطقۀ ارزان قیمت کابل گزارش داده بودند.

در ۱۲ ولایت افغانستان باران های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها پیش بینی شده است

تصویر آرشیف: بارندگی ها در کابل .
تصویر آرشیف: بارندگی ها در کابل .

ریاست هواشناسی حکومت طالبان از باران شدید و سیلاب های آنی در ۱۲ ولایت افغانستان هشدار داده است.

این ریاست در خبرنامه ای به روز پنجشنبه گفت که در ولایت های بدخشان ، تخار ، بغلان ، نورستان ، پنجشیر ، کنر ، لغمان ، کاپیسا ، ننگرهار ، کابل ، پکتیا و خوست به روز های جمعه و شنبه احتمال باران شدید ، رعد و برق و سیلاب های آنی وجود دارد.

در ادامه آمده است که مقدار باران در مناطق مختلف بین ۱۵ تا ۴۰ ملی متر پیشبینی شده است.

در خبرنامه همچنان گفته شده است که در ولایت های شمالی ، غربی ، جنوبی ، شرقی و مرکزی به شمول سالنگ ها احتمال باد های شدید وجود دارد که سرعت آن در مناطق مختلف بین ۱۵ الی ۹۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

از ماه جوزا به اینطرف ولایت های مختلف افغانستان گواه باران های شدید و سرازیر شدن سیلاب بوده اند که در کنار خسارات هنگفت مالی ، صد ها کشته و زخمی نیز بر جای گذاشت.

ملل متحد: برای رسیدگی به نیاز های بشری در افغانستان به بیش از دو میلیارد دالر نیاز است

پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان، به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی هر روز به صف افراد نیازمند و گرسنه افزوده میشود.
پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان، به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی هر روز به صف افراد نیازمند و گرسنه افزوده میشود.

ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که برای ادامۀ کمک های بشری در این کشور به بیش از دو میلیارد دالر هنوز نیاز است.

اوچا در بیانیه ای که روز پنجشنبه در ریلیف ویب منتشر شد گفت که الی ماه آگست پلان نیازمندی ها و پاسخ های بشردوستانه در افغانستان، فقط ۲۵ درصد تمویل شده است و ۲.۳۰ میلیارد دالر کمبود است.

به گفتۀ این اداره ، کاهش بودجه روند کمک های نجات بخش زندگی و خدمات ضروری را برای افراد نیازمند در افغانستان مختل کرده است.

بر اساس ارقام نهاد های بین المللی، در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون نفر در این کشور به کمک های بشری نیاز دارند.

در همین حال شکایت های نیز وجود دارد که کمک ها عمدتاً به مستحقین اصلی نمی رسد.

سازمان عفو بین الملل: احمد فهیم عظیمی از زندان طالبان آزاد شد

احمد فهیم عظیمی که حدود یازده ماه را در زندان طالبان سپری کرد.
احمد فهیم عظیمی که حدود یازده ماه را در زندان طالبان سپری کرد.

سازمان عفو بین الملل از رهایی احمد فهیم عظیمی فعال حق آموزش خبر میدهد.

این سازمان در صفحه خود درشبکه اجتماعی اکس ( تویتر سابق) امروز از رهایی آقای عظیمی خبر داد ولی نگفت که وی چه زمانی ودرکجا رها شده است.

احمد فهیم عظیمی بتاریخ هفدهم اکتوبرسال گذشته درکابل بازداشت شده بود.

سازمان عفو بین الملل می گوید که عظیمی برای حق آموزش دختران وزنان فعالیت می کرد و اصلا نباید بازداشت می شد.

اعضای خانواده وی دراین اواخر به رسانه ها گفته بودند که وضعیت روحی وجسمی وی رو به خرابی نهاده و وی وشب روز را با دشواری در زندان سپری میکند.

محکمه حکومت طالبان در اول اپریل درحکمی که در غیاب احمد فهیم عظیمی صادر کرد، وی را به یکسال حبس محکوم کرد اما آقای عظیمی آن را نپذیرفته و استیناف‌طلب شد.

دیدبان حقوق بشر: کشاندن طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت، می‌تواند سرآغاز رسیدن به عدالت باشد

لوگوی دیدبان حقوق بشر
لوگوی دیدبان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر می گوید که ابتکار اخیر جرمنی و چند کشور دیگر برای کشاندن طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت می‌تواند سرآغاز رسیدن به عدالت در زمینۀ نقض گسترده حقوق زنان و دختران از سوی طالبان باشد.

جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند روز چهارشنبه(25 سپتمبر) در یک اعلامیه مشترک هدف خود را برای پاسخگو ساختن طالبان در قبال نقض کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، با کشاندن این قضیه به محکمۀ بین‌المللی عدالت ابراز داشتند.

فرشته عباسی عضو دیده بان حقوق بشر دیروز(25 سپتمبر) در شبکه اکس(تویتر سابق) در اعلامیه‌ای گفت که این اقدام ممکن است سرآغاز راهی به سوی تحقق عدالت در یک محکمۀ جهانی در زمینۀ نقض جدی حقوق بشر علیه زنان و دختران افغان از سوی طالبان باشد و نیاز است تا سایر کشورها نیز از این تلاش حمایت کنند و زنان افغان در این روند شامل شوند.

در عین حال حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان امروز(26 سپتمبر) در شبکه اکس(تویتر سابق) تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر در افغانستان را رد کرده است.

فطرت ادعا کرده که حقوق بشر در افغانستان مصون است و برخی از کشورها در تلاش تبلیغات علیه طالبان هستند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در سال 2021 میلادی، دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کردند. سپس زنان و دختران افغان از رفتن به پوهنتون ها منع شدند و کار زنان در بسیاری ادارات دولتی و همۀ موسسان و نهادهای غیر دولتی ممنوع اعلام شد.

دست‌فروشان افغان مقیم ایران از کار در شهر تهران منع شدند

دستفروشی در تهران
دستفروشی در تهران

سعید بیگی، رئیس ادارۀ تنظیم کار ایران، روز چهارشنبه (۲۵ سپتمبر) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری "ایرنا" در تهران گفت که مناسب نیست که اتباع خارجی فاقد اسناد اقامت قانونی در ایران ساکن شده و آزادانه از منابع ملی این کشور استفاده کنند.

به گفته بیگی، دست‌فروشان به شمول خارجی‌ها اجازۀ کار را در ایران ندارند و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

این در حالیست که در این اواخر گزارش‌هایی از افزایش آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران منتشر شده و مقامات ایرانی گفته‌اند که در شش ماه آینده حدود دو میلیون مهاجر افغان فاقد اسناد را از آن کشور اخراج خواهند کرد.

کرن دکر: آموزش یک حق اساسی بشری است اما در افغانستان نصف جمعیت از آن محروم‌اند

کرن دکر شاردافیر، سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان
کرن دکر شاردافیر، سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان

کرن دکر شاردافیر، سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان که در شهر دوحه، پایتخت قطر مستقر است، می‌گوید که به واشنگتن رفته است تا با با روزماری دی کارلو معاون سازمان ملل متحد و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، در مورد پروسۀ دوحه گفتگو کند.

خانم کرن روز چهارشنبه (۲۵ سپتمبر) در اعلامیه‌ای همچنین گفت که به تازگی در نشستی با جان باس، معاون وزیر امور خارجۀ امریکا، در مورد آموزش و پرورش در افغانستان صحبت کرده است.

کرن دکر شاردافیر، سفارت امریکا برای افغانستان، آموزش و پرورش را یک حق اساسی بشری برای همه خوانده و گفته است که متأسفانه افغانستان در شرایطی قرار دارد که نصف جمعیت آن از این حق بشری محروم هستند. طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی، پس از تسلط دوباره بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کردند. سپس زنان و دختران افغان از رفتن به پوهنتون‌ها منع شدند و کار زنان و دختران افغان در بسیاری از ادارات دولتی و تمامی موسسات و نهادهای غیر دولتی ممنوع اعلام شد.

شمار تلفات درگیری‌های منطقه کرم ایجنسی پاکستان به ۲۵ نفر رسید

پولیس پاکستان
پولیس پاکستان

مقام‌های پاکستانی امروز ۵ میزان گفتند که شمار تلفات درگیری‌های جاری میان شیعه‌ها و سنی‌های منطقه کرم ایالت خیبرپختونخوا به ۲۵ تن رسیده است.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، در این درگیری مرگبار که از روز شنبه گذشته جریان دارد، ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

درگیری به دلیل مناقشه روی ملکیت زمین آغاز شده است.

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که تلاش می‌کنند تا از مبدل شدن منازعه زمین به خشونت فرقه‌ای در منطقه کرم واقع در شمال غرب و مرز افغانستان جلوگیری کنند.

پیش از این در ماه جولای امسال هم ده‌ها تن از دو طرف بخاطر منازعه مشابه در این منطقه کشته و زخمی شده بودند.

منطقه کرم در سال‌های اخیر شاهد خشونت‌های فرقه‌ای میان باشنده‌گان شیعه و سنی‌اش بوده است.

مسلمانان شیعه حدود پانزده درصد از جمعیت ۲۴۰ میلیونی پاکستان با اکثریت سنی‌ها را تشکیل می‌دهند.

اتحادیهٔ اروپا کمک بشری ۱۴۶ میلیون یورو را به افغانستان اعلان کرد

بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

یوتا اورپیلاینن، کمیشنر اتحادیۀ اروپا برای مشارکتهای بین المللی ،کمک تازۀ این اتحادیه به ارزش ۱۴۶ میلیون یورو را به افغانستان اعلام کرد.

خانم اورپیلاینن در بیانیه ای روز چهارشنبه گفت که این کمک مالی برای زنان، کودکان ، بیجا شده گان داخلی و افغان های عودت کننده اختصاص یافته است.

کمیسیون اروپایی گفته که با این کمک به نیازهای فزایندۀ مردم افغانستان تاحدی رسیدگی خواهد شد به خصوص در شرایطی که حقوق زنان و دختران در این کشور نقض می شود.

این مقام اتحادیۀ اروپا گفته است که این اتحادیه قاطعانه از مردم افغانستان حمایت می کند.

به گفتۀ او ، به هر قدر که حکومت طالبان آزادی های زنان و دختران را بیشتر محدود کند، نیاز به حضور اتحادیۀ اروپا و جامعۀ بین المللی بیشتر میشود.

خانم اورپیلاینن تاکید کرده که زنان نقش قبل ملاحظه در برنامهریزی و اجرای این کمک خواهند داشت.

اتحادیۀ اروپا از سال ۲۰۲۱ میلادی به اینطرف ۹۰۳ میلیون یورو به مردم افغانستان کمک کرده که از این مقدار پول ۷۴۳ میلیون یورو، کمکهای بشری بوده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG