لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

وضعیت رسانه‌ها در افغانستان؛ خبرنگاران: محدودیت‌ها و اقدامات طالبان فضای کار را تنگ ساخته است


طالبان با انتقاد های گسترده یی به خاطر برخورد خشن با خبرنگاران قرار دارند.
طالبان با انتقاد های گسترده یی به خاطر برخورد خشن با خبرنگاران قرار دارند.

هرچند حکومت طالبان میگوید که دسترسی به اطلاعات برای رسانه ها در افغانستان آسانتر شده، اما نهادهای حامی رسانه ها میگویند که موانع و محدودیتهای جدی در این زمینه وجود دارد.

روز شنبه (۲۸ سپتمبر) روز جهانی دسترسی به اطلاعات بود و از آن در حالی تجلیل شد که هنوز هم محدودیتهای شدید و مختلف بر رسانه ها و کارمندان رسانه ای در افغانستان وضع میشود.

مولوی حیاتالله مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان روزشنبه به همین مناسبت گفت که حکومت آنها میخواهد که رسانه ها طرزالعمل نشراتی شان را با سیاستهای حکومت طالبان همسو سازند.

برخی از کارمندان رسانه ها به رادیو آزادی گفته اند که سخنگویان طالبان آن چیزهایی را که به نفع حکومت آنهاست، با رسانه ها شریک میسازند، اما در سایر بخشها همکاری نمیکنند.

تعدادی از خبرنگاران رسانه ها در افغانستان
تعدادی از خبرنگاران رسانه ها در افغانستان

عبدالقدیم ویار رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، روز شنبه در نشستی که به مناسبت روز جهانی دسترسی به اطلاعات در کابل دایر شده بود، دسترسی به اطلاعات حق مسلم هر افغان خواند:

«دسترسی به معلومات یا اطلاعات تا زمانی که به حقوق دیگران آسیب نرسد، یا به امنیت و یا نظم عامه زیان نرسد، حق قانونی هر افغان است."

حامد عبیدی: در حاکمیت طالبان حق دسترسی به اطلاعات در افغانستان وجود ندارد.

اما کارمندان رسانه ها در افغانستان می گویند که در سه سال گذشته، این حق قانونی از افغان ها گرفته شده و ارائه معلومات به طور بی طرفانه به ملت، ناممکن شده است.

حامد عبیدی مسئول سازمان حمایت از خبرنگاران افغان در اروپا شام گذشته به رادیو آزادی گفت که برای رسانه ها در افغانستان، دسترسی به اطلاعات بسیار دشوار شده است:

" پس از به قدرت رسیدن طالبان، متاسفانه حق دسترسی به اطلاعات که یک حق شهروندیست، با آزمون های زیادی مواجه شده، دیده می شود که متاسفانه ادارۀ حاکم باورمند به ارزش های آزادی بیان و اصل دسترسی به اطلاعات که یکی از اصول مهم آزادی بیان است، نیست و با گذت هر روز دیده می شود که محدویت های تازه بالای رسانه ها وضع می شود و حق دسترسی به اطلاعات با چالش های جدی تر مواجه می شود."

با تسلط طالبان به قدرت در افغانستان زنان و دختران کارمند رسانه ها با فشار های بیشتری رو به رو شده اند.
با تسلط طالبان به قدرت در افغانستان زنان و دختران کارمند رسانه ها با فشار های بیشتری رو به رو شده اند.

در سه سال گذشته، طالبان شماری زیادی از کارمندان رسانه ها را دستگیر نموده و یا هم مجبور به ترک وظایف شان کرده اند.

در تازه ترین مورد دو کارمند رسانه ای به نام های محمد عارف هجران و احمد کامران در ۲۶ سرطان در کابل از سوی طالبان دستگیر شدند.

برخی از رسانه ها گزارش داده اند که این دو کارمند رسانه ای به دلیل گزارشدهی در مورد اوضاع اجتماعی افغانستان و وضعیت امنیتی کابل، از سوی محکمۀ نظامی طالبان هریک به ده سال حبس در زندان محکوم شده اند.

در ادامه وضع محدودیت ها بر رسانه ها، طالبان در هفته گذشته پخش زنده برنامه های سیاسی در رسانه های افغانستان را ممنوع اعلام کردند.

در سه سال گذشته دهها رسانه تصویری، چاپی و صوتی در افغانستان مسدود شده و هزاران کارمند رسانه ای بیکار شده اند.

XS
SM
MD
LG