لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

حمله راکتی ایران به اسرائیل؛ بایدن دستور داد تا اردوی ایالات متحده در خنثی کردن راکت‌ها کمک کند


جریان پرتاب راکت‌ها از ایران
جریان پرتاب راکت‌ها از ایران

پس از هشدار ایالات متحده در مورد یک حمله قریب الوقوع ایران، اردوی اسرائیل شام سه شنبه (اول اکتوبر) گفت که ایران یک سلسله راکت ها را به سمت اسرائیل فیر کرد.

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) تایید کرد که این راکت ها فیر شده و"ایرنا" خبرگزاری رسمی ایران نیز در شبکۀ تلگرام گفت که ده ها راکت بالستیک به سوی اسرائیل پرتاب شده است.

دانیل هاگاری سخنگوی اردوی اسرائیل گفت که اردو از هیچ زخمی اطلاعی ندارد و حدود یک ساعت پس از آغاز حمله اعلام کرد که پناهگاه های بمباردمان برای اسرائیلی ها امن است.

هاگاری این حمله را جدی توصیف کرده، گفت که این حمله "عواقب" خواهد داشت.

به گفته شاروال شهر جریکو(Jericho) در کرانه غربی تحت اشغال اسرائیل، در نتیجه سقوط بقایای یک راکت از بین برده شده ، یک فلسطینی کشته شده است.

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

قصر سفید پس از آغاز این حمله اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به اردوی آن کشور دستور داده که اسرائیل را در از بین بردن راکت‌های ایرانی کمک کند.

شان ساویت(Sean Savett) سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید شام سه شنبه در شبکۀ اکس(تویتر سابق) گفت که رئیس جمهور بایدن و کمالا هریس معاون او، این حمله را از قصر سفید نظارت می کنند و اطلاعات تازه بطور منظم به آنها می رسد.

جک سالیوان مشاور امنیت ملی قصر سفید بعداً گفت که ایران حدود دوصد راکت بالستیک را بر اسرائیل فیر کرده است. سالیوان این را یک تشدید قابل توجه بحران از سوی ایران خواند.

سپاه پاسداران ایران نیز گفته که در این حمله راکتی سه پایگاه نظامی در تل‌ ابیب و مناطق اطراف آن هدف قرار گرفته است. این نیروها همچنین هشدار داده که اگر اسرائیل دست به اقدام تلافی جویانه بزند، تهران واکنش تخریبی‌تری نشان خواهد داد.

حماس که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را به حیث یک سازمان تروریستی می شناسند، از این حمله ستایش کرده است.

اوایل روز سه شنبه(اول اکتوبر) اردوی اسرائیل گفت که حملات "هدفمند و دقیق" را در داخل قلمرو لبنان آغاز کرده و آنرا یک تهاجم زمینی "محدود" خواند.

حزب الله لبنان یک گروه سیاسی نظامی است که ایالات متحدۀ امریکا، آن را به حیث یک سازمان تروریستی می شناسد، ولی اتحادیۀ اروپا تنها شاخۀ نظامی آن را در لیست سیاه شامل ساخته،. حزب الله کنترل بخش اعظم جنوب لبنان را در دست دارد و نمایندگان شاخۀ سیاسی این حزب در پارلمان لبنان حضور دارند.

حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان هفته گذشته در نتیجه حمله هوایی اسرائیل در بیروت کشته شد.
حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان هفته گذشته در نتیجه حمله هوایی اسرائیل در بیروت کشته شد.

حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در هفتۀ گذشته در اثر حملات هوایی اسرائیل در شهر بیروت پایتخت این کشور کشته شد. ایران تعهد کرده بود که از کشته شدن، این متحد خود، انتقام خواهد گرفت.

یک مقام ارشد اداره ایالات متحده قبلاً در مورد "عواقب شدید" در صورت یک حمله هشدار داده بود.

این مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده، گفته که ایالات متحده به طور فعال از آمادگی های دفاعی اسرائیل حمایت می کند، کشتی ها و طیارات امریکایی برای کمک به اسرائیل در منطقه مستقر شده اند.

وزارت دفاع اسرائیل نیز در اعلامیه‌ای جداگانه گفته که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با لوید آستین، وزیر دفاع امریکا گفت‌وگو کرده و آنها در مورد "آمادگی عملیاتی اسرائیل برای دفاع از شهروندان و دارایی های نظامی خود و همچنین موقعیت نیروهای ایالات متحده در منطقه" بحث کرده اند.

اردوی اسرائیل روز سه شنبه(اول اکتوبر) همچنین به مردم هشدار داد که برخی مناطق سرحدی با لبنان را، تخلیه کنند.

اسرائیل تعهد کرده که به فشار بر حزب الله را ادامه خواهد داد و با وجود خواست های جهان برای کاهش تنش ها، یک منطقه نظامی را در بخش هایی از سرحد شمالی خود با لبنان اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG