لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

همزمان با نشست «فارمت مسکو»؛ شماری از فعالان حقوق زن: نباید با طالبان تعامل شود


عکس از از آرشیف
عکس از از آرشیف

پس از اعلام وزارت خارجۀ روسیه مبنی بر این‌که در نشست «فارمت مسکو» بر افزایش تعامل با طالبان تمرکز خواهد شد، شماری از فعالان حقوق زنان افغان می‌گویند که با توجه به وضعیت ناگوار بشری در افغانستان نباید با طالبان تعامل شود.

فاطمه اعتمادی، یکی از فعالان حقوق زنان افغان، در این مورد می‌افزاید: "درحالی‌که بیش از ۲۰ کشور می‌خواهند طالبان را به محکمه بین‌المللی بکشانند، کشورهای همسایه به دنبال رسمیت دادن و تعامل با طالبان هستند. هرچند گاهی مطرح می‌شود که تعامل باید مشروط باشد، اما این گروه هیچ‌گونه شرطی را رعایت نمی‌کند."

طالبان محدودیت‌های زیادی را بر دختران و زنان در زمینۀ آموزش و کار وضع کرده‌اند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، روز چهارشنبه «۲ اکتوبر» در یک کنفرانس خبری گفت که در نشست «فارمت مسکو» علاوه بر روند «آشتی ملی»، افزایش تعامل عملی بین حکومت‌های کابل و منطقه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر اولویت خواهد داشت.

در همین حال، انتظار خادم، یکی از کارشناسان امور بین‌الملل، معتقد است که روس‌ها و طالبان در تلاش‌اند تا از این نشست به نفع سیاسی خود بهره‌برداری کنند و او چندان نسبت به نتایج این نشست برای مردم افغانستان خوش‌بین نیست: "به نظر من در این نشست خبر خوشی برای ملت افغانستان وجود ندارد، روس‌ها برای امنیت خود و طالبان برای مشروعیت خود از این نشست خوشحال خواهند بود."

قرار است نشست «فارمت مسکو» فردا جمعه «۴ اکتوبر» با سخنرانی افتتاحیۀ وزیر خارجۀ روسیه آغاز شود.

پس از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، زنان افغان تا اکنون بارها با برگزاری تجمعاتی خواستار تامین حقوق خود در افغانستان شده اند.
پس از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، زنان افغان تا اکنون بارها با برگزاری تجمعاتی خواستار تامین حقوق خود در افغانستان شده اند.

وزارت خارجۀ طالبان اعلام کرده که امیرخان متقی برای شرکت در این نشست به روسیه رفته و پس از آن نیز با سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، در مورد مسائل دو جانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجۀ روسیه، در این نشست علاوه بر نماینده‌گان پاکستان، ایران، هند، چین، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغزستان، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان نیز شرکت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG