لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

تاثیر تغییرات اقلیمی در افغانستان؛ دو روز آینده بخش اعظم ولایات شاهد باران و سرازیر شدن سیلاب‌ها خواهد بود


باران و آب خیزی در کابل
باران و آب خیزی در کابل

وزارت انرژی و آب حکومت طالبان می گوید، انتظار میرود که از روز یکشنبه تا سه شنبه، در حوزه های دریایی هریرود، هلمند، کابل، شمال و آمو سیلاب‌ها جاری شود.

بر اساس خبرنامۀ این وزارت، به ویژه در ولایات بادغیس، غور، هرات، دایکندی، فراه، زابل، غزنی، لوگر، میدان وردک، پکتیکا، پکتیا، خوست، پنجشیر، کنر، لغمان، جوزجان، فاریاب، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، مراکز تخار و بدخشان، تالقان و فیض آباد احتمال افزایش سطح آب دریا ها وجود دارد و در سه روز آینده به استثنای قندز در همۀ ولایات شمال افغانستان بارندگی های شدید پیشبینی شده است.

در این خبرنامه از باشندگان این مناطق خواسته شده که از خود در برابر سیلاب های آنی حفاظت کنند برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز اعلامی های گفته، معمولاً در زمستان ها شمال افغانستان، شاهد برفباری های شدید است، ولی امسال احتمال دارد که مقدار بارندگی های برف و باران کمتر باشد.

باشندگان بسیاری از مناطق سیلاب زده میگویند که به آنان در زمینه رساندن کمک توجهی صورت نگرفته است.
باشندگان بسیاری از مناطق سیلاب زده میگویند که به آنان در زمینه رساندن کمک توجهی صورت نگرفته است.

تغییرات اقلیمی باعث تغییر زمان بارندگی ها شده و در سلسله از بارندگی های شدید و ناگهانی، در هفته گذشته طوفان ژاله در شهر کابل رخ داد که به گفته شماری از شهروندان آن تاکنون نظیر آن دیده نشده بود و دریای کابل نیز پر از آب شد.

شب چهارشنبه پس از بارندگی های شدید در ولسوالی های سپین غر، اچین و کوت ولایت ننگرهار سیلاب هایی مدهش رخ داد و خسارات مالی هنگفت به باشندگان آن مناطق وارد کرد.

ملنگ جان یک باشندۀ منطقه زور کلی ولسوالی کوز کنر ولایت ننگرهار در این مورد میگوید:

"حاصلات زمین هایم از بین رفت، سه تا چهار جریب زمین ام را آب برد، فارم مرغداری ام از بین رفت، من ۵۰۰ مرغ را به خاطر عاید نگهداری کرده بودم، از این درک حدود سه لک خسارتمند شده ام."

خسارات ناشی از سیلاب های اخیر در ولایت ننگرهار .
خسارات ناشی از سیلاب های اخیر در ولایت ننگرهار .

بارندگی هایی شدید حتی به ولسوالی درۀ نور هم آسیب رسانیده، یکی باشندۀ این ولسوالی که نخواست نامش گرفته شود در مورد گفت:

هموطنان ما بسیار تاوان دیده اند، خانه ها و فصل هایشان ویران شده، در برخی قریه های و لسوالی درۀ نور، ژاله قوی و باران شدید باریده و در نتیجۀ توفان شدید فصل هایشان از بین رفته است."

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرده که پیش بینی های آب و هوا به آنها کمک میکند، تا از قبل آماده شوند و سه ماه قبل از وقوع رویدا های طبیعی برای آن مناطق افغانستان که ممکن است، با وضعیت اضطراری مواجه شود، مواد غذایی را تهیه و ذخیره کنند.

برنامۀ جهانی غذا، روز شنبه در شبکۀاکس(تویتر سابق) از اتحادیه اروپا و سایر نهادهای سازمان ملل متحد ابراز امتنان کرده که از قبل برای آمادگی در آن مناطقی افغانستان که بیشتر در معرض خطر سیلاب ها و سایر رویداد های طبیعی قرار دارند، کمک می کنند.

XS
SM
MD
LG