لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

برازیل قهرمان مسابقات فوتسال «جام جهانی ازبیکستان ۲۰۲۴» شد


تیم ملی فوتسال برازیل
تیم ملی فوتسال برازیل

فاینل جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال جهان امروز یک‌شنبه ۱۵ میزان به میزبانی شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد که برازیل موفق شد ۲ بر ۱ به پیروزی برسد و به مقام قهرمانی این جام دست یافت.

در این مسابقه برازیل در نیمه اول در دقایق ششم و سیزدهم به گول رسید و اما آرجنتاین در دقیقۀ ۳۸ موفق شد که یکی از گول‌ها را جبران کند. تیم آرجنتاین در آمار بازی برتری از خود نشان داد اما بازی خوب‌شان، آن‌ها را به قهرمانی نرسانید. این تیم ۶۱ مقابل ۳۴ در ضربات شوت از حریف بیشتر حمله داشت، ۲۶ مقابل ۱۱ شوت‌های داخل چهارچوب گول به نفع آرجنتاین بود، کارنرها ۲۳ مقابل ۴ به نفع آرجنتاین گرفته شد و تعداد ضربات آزاد نیز ۹ مقابل ۷ به نفع آرجنتاین بود.

این ششمین قهرمانی برازیل در جام جهانی فوتسال است که امروز رقم خورد. برازیل قبلاً در دوره‌های اول، دوم و سوم جام جهانی فوتسال به قهرمانی رسیده بود. این تیم در سال ۲۰۰۰ در فاینل از اسپانیا شکست خورد و نائب قهرمان شد، سال ۲۰۰۴ به مقام سوم دست یافت و در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ پشت سرهم قهرمان شد. این تیم پس از ۱۲ سال یک‌بار دیگر به جام قهرمانی دست یافت.

تیم ملی فوتسال اوکراین نیز امروز در دیدار رده‌بندی، موفق شد که ۷ بر ۱ فرانسه را شکست بدهد و برای اولین‌بار سوم جهان شد.

عصر امروز، اوکراین موفق شد که مقام سوم این مسابقات را به نام خود ثبت کند.
عصر امروز، اوکراین موفق شد که مقام سوم این مسابقات را به نام خود ثبت کند.

در پایان این جام، جایزۀ بهترین گول‌کیپر به "ویلیان دورن" از برازیل رسید. دییگو زوفو نیز از برازیل لقب بهترین بازیکن این جام را به خود اختصاص داد و مارسل مارکز نیز از این تیم، با زدن ۱۰ گول در صدر گول‌زنان این جام قرار گرفت. جایزۀ بازی جوانمردانه نیز به پرتگال رسید.

جام جهانی فوتسال از سال ۱۹۸۹ بدین‌سو هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود که برازیل با شش قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ این جام است. اسپانیا با ۲ قهرمانی و سه نائب قهرمانی در جایگاه دومین تیم برتر دنیاست و آرجنتاین با یک قهرمانی و دو نائب قهرمانی سومین تیم شایستۀ جهان است.

افغانستان و اولین حضور

افغانستان در این مسابقات برای نخستین بار حضور داشت و توانست با یک پیروزی به عنوان تیم سوم به مرحلۀ بعد برود اما در آنجا حذف شد.
افغانستان در این مسابقات برای نخستین بار حضور داشت و توانست با یک پیروزی به عنوان تیم سوم به مرحلۀ بعد برود اما در آنجا حذف شد.

در این جام افغانستان نیز برای اولین‌بار حضور داشت که در دور گروهی موفق شد که ۶ بر ۴ آنگولا "نائب قهرمان آفریقا" را ببرد. مقابل آرجنتاین با ارایۀ یک بازی خوب ۲ بر ۱ شکست خورد و با شکست ۴ بر ۱ مقابل اوکراین توانست که به جمع شانزده تیم برتر این جام صعود کند. در این مرحله از پاراگوای ۳ بر ۱ در وقت‌های اضافه شکست خورد و حذف شد. قابل ذکر است که افغانستان به عنوان جوان‌ترین تیم این رقابت‌ها لقب گرفت.

XS
SM
MD
LG