لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

یک‌سالگی جنگ غزه؛ هزارها معترض خواستار برقراری آتش‌بس شدند


وزارت صحت غزه از کشته شدن بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در یک‌سال جنگ خبر داده است.
وزارت صحت غزه از کشته شدن بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در یک‌سال جنگ خبر داده است.

هزارها تن از معترضان روز گذشتۀ به حمایت از فلسطینی‌ها در شهرهای مختلف ترکیه دور هم جمع شده و خواستار برقراری آتش‌بس در نوار غزه شدند. جنگ بین اسرائیل و گروه حماس امروز هفتم اکتوبر یک‌ساله شد.

حماس از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

همچنان براساس گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان در شهرهای مختلف جهان از جمله سیدنی، پاریس و جاکارتا به روز یک‌شنبه دور هم جمع شده و خواهان توقف جنگ جاری در نوار غزه شدند.

برخی از معترضان همبستگی‌شان را با اسرائیل هم ابراز کردند.

پیش از این، به روز شنبه هم شهرهای نیویورک، لندن، کیپ‌تاون، پاریس و روم شاهد گردهمایی‌های بزرگ به‌خاطر یک‌سالگی جنگ غزه بودند.

این در حالی است که براساس خبرگزاری رویترز، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور می‌گوید که واشنگتن به فشار بر اسرائیل و دیگر طرف‌های ذی‌دخل در شرق میانه ادامه می‌دهد تا به توافق آتش‌بس در غزه دست یابند.

پیش از این هم امریکا به میانجی‌گری مصر و قطر تلاش کرد که به توافق برقراری آتش‌بس در غزه دست یابد، اما نتیجه نداد.

جنگ در نوار غزه دقیقاً یک‌سال پیش در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که جنگجویان گروه حماس بر مناطق مختلف اسرائیل حمله کرده و ۱۲۰۰ تن را کشتند و حدود ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

پس از این اقدام حماس، اسرائیل حملات گستردۀ خود را بر نوار غزه آغاز کرد که تا حال ادامه دارد.

وزارت صحت غزه تحت کنترول حماس می‌گوید که در این یک‌سال بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند که کودکان و زنان هم در جمع‌شان شامل‌اند و به‌گفتۀ این وزارت، در این مدت بیش از ۹۷ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

این ارقام از سوی منابع مستقل تأیید نشده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که در یک‌سال جنگ در نوار غزه، ۱.۹ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند.
سازمان ملل متحد می‌گوید که در یک‌سال جنگ در نوار غزه، ۱.۹ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند.

سازمان ملل متحد می‌گوید که در مدت یک‌سال جنگ شدید در نوار غزه یک اعشاریه نه میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

جنرال هرزی هالوی لوی، درستیز اسرائیل، روز یک‌شنبه به سربازان کشورش گفت که اسرائیل در حال یک جنگ طولانی است و در یک‌سال گذشته توانسته که شاخۀ نظامی حماس را سرکوب کند.

دامنۀ جنگ غزه به لبنان هم گسترش یافته است.

گروه حزب‌الله با هدف حمایت از حماس از آغاز جنگ غزه وارد عملیات علیه اسرائیل شد که این باعث شد اسرائیل دو هفته پیش سلسله حملاتش را علیه حزب‌الله در داخل لبنان آغاز کند.

امریکا، گروه حزب‌الله تحت حمایت ایران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد و اتحادیه اروپا تنها شاخۀ نظامی این گروه را در فهرست سیاه قرار داده است، اما نه حزب سیاسی آن را.

حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان کرسی‌هایی را هم در اختیار دارد.

XS
SM
MD
LG