لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۱

قوماندان پیشین سنتکام: داعش و القاعده پس از خروج نیروهای امریکایی در افغانستان تقویت شده‌اند


"جنرال مک‌کنزی: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تصمیم درستی نبود"
"جنرال مک‌کنزی: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تصمیم درستی نبود"

جنرال کینت فرانک مک‌کنزی قوماندان پیشین فرماندهی مرکزی نیروهای امریکایی "سنتکام" می‌گوید که با بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان موافق نبود و با بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان، گروه داعش و شبکه القاعده در این کشور تقویت شده‌اند.

وی که از ماه مارچ سال ۲۰۱۹ الی اپریل سال ۲۰۲۲ فرمانده سنتکام بود، روز دوشنبه ۷ اکتوبر در صحبت با یک شبکه تلویزیونی امریکایی (C-SPAN) در پاسخ به این سوال که آیا با روند بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان موافق بود؟ گفت:

"تاریخ قضاوت خواهد کرد که آیا بیرون شدن از افغانستان یک تصمیم درست بود یا نه، و چیزی که در بخش داعش و القاعده مهم است این است که تقویت شده‌اند، تا باز منسجم شوند و دوباره به خاک امریکا حمله کنند."

این مقام پیشین امریکایی همچنان گفته که امریکا در حال حاضر ۴۵۰۰۰ نیرو را در منطقه جابه‌جا کرده است، اما در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

جنرال کینت فرانک مک‌کنزی افزوده که با بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان، روسیه قوی شد که بعداً به اوکراین حمله کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در مورد اظهارات جنرال مک‌کنزی در خصوص تقویت شدن گروه دولت اسلامی "داعش" و شبکه القاعده در افغانستان به پرسش رادیو آزادی پاسخ نداد، اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، به روز جمعه گذشته ۴ اکتوبر در نشست فارمت مسکو گفت که داعش مراکز بیرون از افغانستان دارد و از کشورهای منطقه خواست تا برای آنان اجازه جلب و جذب را ندهند.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به تاریخ ۳۰ سپتمبر گفته بود که شاخه ولایت خراسان گروه داعش در مناطق بلوچستان و خیبرپختونخوا پاکستان مراکز دارند و رهبرانشان هم در پاکستان هستند، اما وزارت خارجه پاکستان این ادعا را رد کرده است.

این در حالی‌ است که پیش از این، به شمول سازمان ملل متحد، مقام‌های امریکایی در مورد موجودیت و تقویت شدن گروه داعش و شبکه القاعده ابراز نگرانی کرده‌اند.

نزدیک به یک ماه پیش، انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد، در گزارشی به شورای امنیت این سازمان نسبت به افزایش تهدیدات شاخه ولایت خراسان داعش خارج از مرزهای افغانستان هشدار داد.

گوتیرش، افغانستان را پایگاه خطرناکی برای برنامه‌های داعش برای حمله به منطقه و کشورهای اروپایی خوانده بود.

از سوی دیگر، شورای امنیت ملل متحد در اواخر ماه فبروری سال جاری گفت که شبکه القاعده در افغانستان هشت مرکز آموزشی را ایجاد کرده و هنوز هم مقام‌های بلندپایه این شبکه در افغانستان حضور دارند.

مک‌کنزی: روسیه پس از خروج امریکا از افغانستان به اوکراین حمله کرد
مک‌کنزی: روسیه پس از خروج امریکا از افغانستان به اوکراین حمله کرد

همچنان شورای امنیت سازمان ملل متحد حکومت طالبان در افغانستان را به داشتن رابطه نزدیک با شبکه القاعده متهم کرده و در یک گزارش گفته بود که این شبکه در چند ولایت افغانستان مراکز آموزشی و تأسیسات را ایجاد کرده است، اما حکومت طالبان این گزارش را رد کرده بود.

این در حالی‌ است که اخیراً حملات شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان افزایش یافته است.

تنها در ماه سنبله، شاخه ولایت خراسان گروه داعش مسئولیت دو حمله در ولایت‌های کابل و دایکندی را به عهده گرفت که به اساس ارقام ارائه شده از سوی حکومت طالبان در این دو حمله، ۲۰ تن کشته شدند و ۱۹ تن دیگر زخمی برداشته بودند.

XS
SM
MD
LG