لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

توافق طالبان و مقامات ایرانی برای افتتاح یک گذرگاه جدید مرزی


گذرگاه جدید در منطقه گمشاد می‌تواند مشکلات تجاری میان ایران و افغانستان را کاهش دهد.
گذرگاه جدید در منطقه گمشاد می‌تواند مشکلات تجاری میان ایران و افغانستان را کاهش دهد.

همزمان با موج نگرانی‌ها از مشکلات تجارتی در بنادر افغانستان با پاکستان و ایران، مقامات ایرانی و حکومت طالبان خبر داده‌اند که برای بازگشایی یک گذرگاه جدید تجارتی در منطقه "گمشاد" سیستان به توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری ایرنا ایران به تازه‌گی به نقل از محمد کرمی، والی سیستان و بلوچستان آن کشور، گزارش داده است این توافق اخیراً در سفر وی به کابل به دعوت نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان صورت گرفته است.

کرمی افزوده که در این سفر، توافق‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همچنین بازگشایی مرز دوم در منطقه "گمشاد" سیستان بلوچستان حاصل شد که این امر علاوه بر افزایش حجم تجارت بین دو کشور و کمک به تسهیل تبادلات تجاری، به توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نیز منجر خواهد شد.

کرمی گفته که منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان و منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به عنوان دو قطب مهم اقتصادی، فرصت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی فراهم کرده و تجارت بین دو کشور در آینده نزدیک افزایش چشمگیری خواهد یافت.

از سوی دیگر، وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در صفحه ایکس (توئیتر سابق) خود اعلام کرد که نورالدین عزیزی با محمد کرمی و حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، دیدار کرده و دو طرف در مورد بندر چابهار نیز گفت‌وگو کرده و کمیته فنی متشکل از مسئولان دو طرف برای بررسی بیشتر و اجرای توافقات تشکیل شده است.

این اقدام با استقبال برخی از تجار و صنعت‌کاران افغان روبرو شده که در بخش صادرات و واردات با ایران و پاکستان مشکل دارند.

رحیم‌الله مایار، یکی از کارخانه‌داران، در این باره به رادیو آزادی گفت:

"این برای بخش صنعت و تاجران یک گام مثبت است. زیاد سهولت ایجاد می‌شود. فعلاً سه بندر دیگر مثل بنادر نیمروز، فراه و اسلام‌قلعه ازدحام بسیار زیاد است. در اکثر وقت‌ها اموال ما تا پانزده تا بیست روز در این بنادر متوقف می‌ماند که این برای صنعت‌کار و تجار ضرر بزرگ است."

بشیر، یکی از تاجران که از مشکلات در بنادر پاکستان شکایت دارد، از ایجاد بنادر بیشتر با کشورهای دیگر خرسند است:

"در مرکز شهرنو، تورخم و غلام خان پنج تیلر مال را به دور انداختیم، حدود صد لک افغانی خودم تاوانی شدیم. هرقدر که مرزها باز شود و تجارت با دیگر کشورها پیشرفت کند، ما خوش می‌شویم."

اتحادیه صنعت‌کاران افغانستان نیز مشکلات در بنادر دیگر با ایران را تأیید کرده و می‌گوید گشایش بندر جدید در منطقه "گمشاد" سهولت‌های زیادی را به بازرگانان و صادرکننده‌گان ایجاد می‌کند.

عبدالجبار صافی، رئیس این اتحادیه می‌گوید:

"بندر گمشاد از لحاظ وقت و زمان راه کوتاه‌تری با افغانستان دارد، نزدیک‌تر از راه‌های دیگر است و مصارف کمتر می‌شود و برای بهبود تجارت، صادرات و واردات یک راه خوب است."

گشایش گذرگاه جدید با استقبال صنعت‌کاران و تجار افغان روبرو شده است.
گشایش گذرگاه جدید با استقبال صنعت‌کاران و تجار افغان روبرو شده است.

پیش از این همواره گذرگاه‌های تورخم و سایر مسیرها میان افغانستان و پاکستان به بهانه‌های مختلف از سوی پاکستان برای مدت‌ها برای اموال تجارتی این کشور مسدود شده است.

اما شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان، هفته گذشته با اشاره به این مسئله، پاکستان را تهدید به بستن راه‌های آسیای میانه کرد.

خان‌جان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، حدود یک هفته قبل در صحبت با رادیو آزادی از کاهش شصت درصدی صادرات با پاکستان خبرداده گفته بود که انتقالات تجارتی از طریق ایران افزایش یافته و تجارت داخلی با ایران سالانه بیش از دو میلیارد دالر می‌باشد

XS
SM
MD
LG