لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

تصاویر نشر شده از طالبان با زنان خارجی واکنش‌هایی در افغانستان برانگیخته است


تصاویر طالبان با زنان خارجی
تصاویر طالبان با زنان خارجی

نشر تصاویری که اخیراً از برخی نیروهای طالبان همراه با زنان خارجی که گفته می‌شود اتباع چین هستند، در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های برخی از زنان افغان و فعالان حقوق زن را به همراه داشته است.

به گفته آنان، در حالی که حکومت طالبان زنان افغان را از آموزش، کار و بسیاری فعالیت‌های اجتماعی منع کرده، این عملکرد طالبان بر خلاف فرمان‌های آنان و یک بام و دو هوای عشرت و حسرت است.

یک بانو باشنده شهر کابل که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت این رفتار بیانگر تفاوت فاحش رفتار «خشن» طالبان با زنان افغان و برخورد سلیقه‌ای آنان با زنان خارجی است.

«اینجا در افغانستان ما زنان را از همه‌جا محروم کردند، حتی گفتند نباید با نامحرم صحبت کنید. دیگر مسائل که به هر صورت حتی ما را از ابتدایی‌ترین حقوق، یعنی درس و تحصیل، منع کردند. اما خودشان همه‌روزه با زنان، حتی چینی‌ها صحبت می‌کنند و برای خودشان هیچ مشکلی نیست. همه‌روزه زنان و مردان چینی اینجا راحت گشت و گذار می‌کنند و هیچ ممانعتی برایشان وجود ندارد.»

فعالان حقوق زن می‌گویند طالبان با زنان خارجی رفتاری سلیقه‌ای و متفاوت دارند.
فعالان حقوق زن می‌گویند طالبان با زنان خارجی رفتاری سلیقه‌ای و متفاوت دارند.

اخیراً تصاویری که زمان و محل دقیق آن مشخص نیست، زنانی که گفته می‌شود اتباع چین هستند همراه با نیروهای مسلح طالبان در حال غذا خوردن و ژست گرفتن با اسلحه در کنار آنان، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

در برخی از این تصاویر، اعضای طالبان شانه‌به‌شانه این زنان که بدون چادر و حجاب‌اند، با حضور در پارک‌ها و مکان‌های مختلف افغانستان دیده می‌شوند.

گفتنی‌ است که پیش از این نیز تصاویری و ویدیوهایی از نیروهای مربوط به طالبان با زنان گردشگر و یوتیوبر خارجی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که کاربران افغان آن را رفتار متفاوت و متناقض با رفتار آنان با زنان افغان خوانده‌اند.

طالبان در یک دسترخوان با زنان چینایی
طالبان در یک دسترخوان با زنان چینایی

رقیه ساعی، عضو جنبش زنان معترض افغانستان که از سوی طالبان بازداشت شده بود، در واکنش به این تصاویر به رادیو آزادی گفت:

«رفتارشان بر خلاف آنچه که دستور صادر می‌کند برای زنان افغانستان با زنان خارجی کاملاً متفاوت است. با این‌ها می‌نشینند، صحبت می‌کنند، غذا می‌خورند، عکس‌های یادگاری می‌گیرند و عکس‌هایی که در صفحات مجازی فعلاً دست‌به‌دست می‌شود، حتی بدن‌شان به بدن زنان چینی چسبیده است. سلاح‌هایشان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و عکس‌های یادگاری می‌گیرند.»

این در حالی‌ است که حکومت طالبان در سه سال گذشته محدودیت‌هایی بر آموزش، کار و فعالیت‌های زنان وضع کرده و آنان را از رفتن به محلات تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌های زنانه نیز منع کرده و در قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان پخش صدای زن را هم «عورت» خوانده است.

منتقدان می گویند که طالبان زنان افغان را از آموزش و کار منع کرده‌اند، اما با زنان خارجی عکس‌های یادگاری می‌گیرند.
منتقدان می گویند که طالبان زنان افغان را از آموزش و کار منع کرده‌اند، اما با زنان خارجی عکس‌های یادگاری می‌گیرند.

خواستیم در این مورد از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، بپرسیم، اما به تماس‌های رادیو آزادی پاسخ نداد. اما شماری از طرفداران طالبان در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به نقد تصاویر نشر شده گفته‌اند افرادی که با زنان چینی عکس گرفته‌اند نیروهای طالبان نیستند بلکه محافظین امنیتی شرکت‌های خارجی‌اند.

حضور زنان خارجی به‌ویژه چینی در حالی در افغانستان بیشتر شده که چین روابط بسیار نزدیک با حکومت طالبان دارد و از زمان برگشت دوباره طالبان به قدرت، پروژه‌های متعدد استخراج معدن، نفت، گاز و توسعه را با آن‌ها امضا کرده است.

چین در حالی‌که تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما از کشورهای حامی حکومت طالبان تلقی می‌شود و نیز از نخستین کشورهایی بود که با فروپاشی دولت جمهوری، سفارت افغانستان در پکن را به طالبان واگذار کرد.

XS
SM
MD
LG