لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

روز جهانی خدمات پُستی؛ آیا افغانستان سیستم فعال و قابل اطمینان برای ارائهٔ خدمات پُستی دارد؟


شرکت دولتی افغان پُست در کابل
شرکت دولتی افغان پُست در کابل

با وجود پیشرفت‌ در تکنالوژی ارتباطات که اتصال جهانی را آسان‌تر کرده است، خدمات پُستی همچنان نیاز ضروری و رو به رشد در جهان باقی مانده‌ است.

اما در افغانستان، خدمات پُستی همه گانی نیست و آدرس های مشخص وجود ندارد تا پسته رسانی مانند بسیاری از کشور ها، روزانه انجام شود.

شهروندان افغانستان که از خدمات پُستی استفاده می کنند،عرضه خدمات در این بخش را نیاز جدی خوانده و بر بهبودی کیفیت این خدمات تاکید می کنند.

اوستا اورجان، باشنده شهر کابل می‌گوید با آن که استفاده از خدمات پستی هزینه بالایی دارد، اما نیاز دارد تا از این خدمات برای کارهای ضروری مثل دریافت یا ارسال اسناد و یا اجناس استفاده شود.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت برای ارسال پُست به خارج از افغانستان در برابر فی کیلو ‌ تا ۲۱ دالر پرداخته است:

«خدمات پستی یک روش معتبر است که هنوز هم اهمیت خود را حفظ کرده است. وقتی یک سند مهم را روان می‌کنیم، ما به خدمات پستی مراجعه می‌کنیم، مثل اسناد اصلی یا اجناس قیمتی که به خصوص به خارج از کشور ارسال می‌کنیم. ما به یک اداره یا خدمات پستی نیاز داریم چون این خدمات یک روش تایید شده و قابل اعتبار جهانی هستند.»

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان که شرکت های پُستی نیز تحت نظارت همین وزارت کار می کنند.
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان که شرکت های پُستی نیز تحت نظارت همین وزارت کار می کنند.

شرکت افغان پسُت مربوط به وزارت مخابرات و تکنالوژی حکومت طالبان می گوید که زمینه خدمات پُستی را به سطح گسترده در داخل و خارج از کشور فراهم کرده است.

برخی رسانه های داخلی حدود یک ماه قبل به نقل از ذبیح الله عمر رییس توسعه تجارت افغان پُست گزارش داده اندکه گفته در حال حاضر این شرکت در کنار ارائه خدمات پُستی در نزدیک به ۴۷۰ مرکز فعال در ولایت های افغانستان به ۱۹۲ کشور جهان نیز خدمات پُستی ارائه می‌دهد.

یک کارمند شرکت افغان پُست که نخواست نام اش در گزارش گرفته شود در این مورد به رادیو آزادی گفت:

«خدمات پُست سریع داریم در سراسر جهان از قبیل اسناد ‌‌،بسته های کوچک ،پروسس اسناد اصلی ،تاپه وزارت خارجه، ‌وثیقه خط، توزیع تذکره ،کارت تولد ،توزیع پاسپورت برای متقاضیان و اخیرا ما تفاهم‌نامه با وزارت معارف افغانستان داشتیم توزیع شهادتنامه های صنف دوازدهم هم شامل می‌شود هم چنان فروش سیم کارت و کریدت کارت های الکترونیکی را داریم با وجود آمدن تیکنالوژی ،ایمیل و شبکه های اجتماعی خدمات پستی جایگاه خود را دارد.»

در ویب سایت وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان از سه شرکت پُستی فدیکس،تی ان تی و دی اچ ال نام برده شده آمده که در افغانستان جواز فعالیت دارند.

در ادامه آمده این شرکت ها دسترسی به بازار جهانی را از طریق حمل و نقل ،تجارت و خدمات اطلاعاتی ، تدارکاتی و پُستی فراهم می کنند.

شرکت بین المللی خدمات پُستی « دی اچ ال» در افغانستان نیز فعال است
شرکت بین المللی خدمات پُستی « دی اچ ال» در افغانستان نیز فعال است

خواستیم در این مورد کیفیت خدمات شرکت های پُستی در افغانستان از عنایت الله الکوزی سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان بپرسیم، اما او به تماس های رادیو آزادی پاسخ نداد.

در این حال برخی از آگاهان امور بین المللی می گویند که خدمات پُستی افغانستان از سال‌های گذشته تا کنون گواه پیشرفت نبوده و تنها در موارد خاص از آن استفاده می‌شود.

آنان به این باورند که خدمات پُستی در سال‌های اخیر در افغانستان کمرنگ شده و بسیاری مردم کارهای روزمره خود را از طریق کانال‌های ارتباطی و پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌دهند.

شکیلا جاوید، کارشناس امور بین‌الملل،دراین مورد به رادیو‌آزادی گفت:

«خدمات پستی در افغانستان سابقه طولانی دارد، اما فناوری جایگزین این خدمات شده است. ارزش خدمات پستی بسیار بالا است، اما زمان‌بر بودن آنها باعث می‌شود مردم بیشتر به فناوری روی آورند چون اطلاعات سریع‌تر منتقل می‌شود و مشکلاتشان زودتر حل می‌شود. با این حال، نیاز به خدمات پستی همچنان وجود دارد و باید به عنوان یک ارزش ملی و بین‌المللی حفظ شود.»

گفتنیست که ۹ اکتوبر برابر با روز جهانی پُست است.

روز جهانی پُست بر اساس تاریخی که اتحادیه جهانی پُست مربوط به سازمان ملل متحد که درسال ۱۸۷۴ به هدف سازماندهی و بهبود خدمات پُستی در سطح بین المللی تأسیس شد، ازسال ۱۹۶۹ به اینسو هرسال بزرگداشت می شود.

هدف از روز جهانی پُست ایجاد آگاهی از نقش آن در زندگی روزمره مردم و ادارات و سهم آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها است.

XS
SM
MD
LG