لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

باشندگان تخار: راه‌های منتهی به ولسوالی ها به ترمیم نیاز دارند؛ طالبان: بانک جهانی باید کمک کند، ما توانایی نداریم


نمایی یکی از جاده های تخریب شده و دشوار گذر در ولایت تخار.
نمایی یکی از جاده های تخریب شده و دشوار گذر در ولایت تخار.

برخی باشندگان شش ولسوالی در ولایت تخار از خرابی جادۀ عمومی که این ولسوالی‌ها را به مرکز ولایت وصل می‌کند، شکایت دارند.

آنان می‌گویند که جادۀ عمومی ولسوالی‌های درقد ً‌ ینگی قلعه ُ‌ دشت قلعه ُ‌خواجه غار ُ‌ خواجه بهاوالدین و لسوالی بهارک در چندین استقامت تخریب شده است و اگر به زودی بازسازی نشود، ممکن است که در فصل سرما به روی رفت و آمد بسته شود.

خیرالله ۳۷ ساله، باشندۀ ولسوالی ینگی‌قلعۀ تخار و یک تن از رانندگان موترهای مسافربری که در این جاده رانندگی می‌کند، به رادیو آزادی می‌گوید، خرابی این جاده زیاد است و رفت و آمد را برای بیماران و افرادی که برای رفع نیازهای روزمره‌شان به شهر تالقان می‌روند، دشوار کرده است:

"سرک های ما بسیار خراب است . مریضان در جریان انتقال به مشکل مواجه می‌شوند حتی شماری از آنان تلف می‌شوند در فصل گرما از خاک و گرد به عزاب هستیم و در فصل سرما از دست و برف و باران ."

سرور، باشندۀ ولسوالی دشت‌قلعه نیز شکایت مشابهی دارد. او به رادیو آزادی می‌گوید، خرابی این جاده در کنار دیگر مشکلاتی که ایجاد کرده، از لحاظ زمانی هم سفر در این مسیر را طولانی‌تر کرده است:

"متاسفانه بزرگان حکومت گذشته پول این سرک را حیف و میل کردند،‌ چندین بار سروی صورت گرفت، اما کار عملی آن هیچ آغاز نشد، مردم خیلی به مشکل مواجه است."

مردم شکایت دارند که اگر جاده ها ترمیم نشود، رفت و آمد به ولسوالی های تخار در فصل زمستان دشوار خواهد شد.
مردم شکایت دارند که اگر جاده ها ترمیم نشود، رفت و آمد به ولسوالی های تخار در فصل زمستان دشوار خواهد شد.

بکتاش نوری، یک فعال اجتماعی در ولایت تخار می‌گوید که این جاده یکی از مهم‌ترین راه‌های مواصلاتی در این منطقه است و خرابی آن زندگی روزمرۀ مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است.

او به رادیو آزادی گفت که اگر جادۀ عمومی ولسوالی‌های ماورای کوکچه بازسازی نشود، وضعیت اقتصادی روستانشینان این منطقه از این هم بدتر خواهد شد:

"متاسفانه در گذشته توجه لازم برای بازسازی و ترمیم جادۀ حلقوی شش ولسوالی ماورای کوکچه صورت نگرفته است، چندین بار بودجه که برای ساخت این جاده در نظر گرفته شده بود، دوباره در جاهای دیگر به مصرف رسید، بدون شک نبود سرک تاثیر مستقیم بر زندگی اقتصادی مردم دارد . ما خواهان بازسازی این سرک از سوی حکومت محلی هستیم."

یک مقام طالبان در تخار: باید بانک جهانی در ترمیم و ساختن این سرک ها کمک کند در غیر آن هیچ کسی توانایی ندارد.

مولوی امیر محمد حظیفه، رئیس فواید عامۀ طالبان در تخار در پاسخ به این نگرانی‌ها به رادیو آزادی می‌گوید، حکومت آنان در حال حاضر توانایی تأمین بودجۀ بازسازی این جاده را ندارد:

"در حکومت گذشته با چهار شرکت با هزینۀ نزدیک به چهار میلیارد افغانی قرارداد صورت گرفته بود،‌ این بودجه در حکومت فعلی از بودجۀ یک وزارت کرده بالا است، بودجه این سرک قرار بود از سوی بانک جهانی پرداخت شود، ‌حالا اگر بانک جهانی حمایت مالی نکند، هیچ کس توانایی ساخت این سرک را ندارد."

ولایت تخار در نقشه افغانستان
ولایت تخار در نقشه افغانستان

جادۀ موسوم به ماورای کوکچه ولسوالی‌های دشت‌قلعه، ینگی‌قلعه، بهارک، خواجۀ‌غار، خواجه‌بهاوالدین و درقد را به شهر تالقان، مرکز ولایت تخار وصل می‌کند.

طول این جاده بیش از۱۵۰ کیلومتر است، اما به گفتۀ مردم محل، به دلیل خرابی زیاد، سفر در آن خیلی زمانگیر شده است.

به گفته باشندگان ولسوالی‌های ماورای کوکچه، مسیر از ولسوالی درقد تا شهر تالقان اکنون بیش از شش ساعت زمان می‌برد، اما در صورت قیرریزی جاده، این مدت به دو ساعت کاهش خواهد یافت.

روزانه صدها باشندۀ ولسوالی‌های ماورای کوکچه برای رفع نیازمندهای روزمره‌شان از جمله درمان بیماران‌شان از این جاده رفت و آمد می‌کنند و در کنار آن تاجران محلی اموال تجارتی‌شان را منتقل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG