لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

افغانستان

ازبیکستان سفیر طالبان در تاشکند را پذیرفت

بختیار سعیدوف وزیر امور خارجه ازبیکستان با عبدالغفار بحر سفیر "طالبان"، تاشکند
بختیار سعیدوف وزیر امور خارجه ازبیکستان با عبدالغفار بحر سفیر "طالبان"، تاشکند

حکومت ازبیکستان نمایندۀ رسمی حکومت طالبان را پذیرفت.

وزارت امور خارجه ازبیکستان، ناوقت روز چهارشنبه (۹ اکتوبر) در شبکۀ اکس (توئیتر سابق) نوشته که ازبیکستان، عبدالغفار بحر را به‌حیث مسئول جدید مأموریت افغانستان در آن کشور، پذیرفته است.

قهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان، امروز (۱۰ اکتوبر) در شبکۀ اکس (توئیتر سابق) استقبال بختیار سعیدوف، وزیر داخلۀ ازبیکستان، را از سفیر طالبان، یک گام مهم در توسعۀ روابط بین دو کشور خوانده و گفته که سفیر طالبان به‌زودی اعتبارنامه‌اش را به شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبیکستان، ارائه خواهد کرد.

تا هنوز حکومت طالبان را هیچ کشور جهان به رسمیت نشناخته، ولی شماری از کشورها، نمایندگان رسمی حکومت طالبان را پذیرفته‌اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

دو شهروند افغانستان و هشت تن دیگر در زندان قزل‌حصار شهر کرج ایران اعدام شدند

حلقه دار و جلال در ایران
حلقه دار و جلال در ایران

رسانه های ایرانی امروز گزارش دادند که دو شهروند افغانستان در میان دست کم ۱۰ تنی استند که روز چهارشنبه در ایران اعدام شدند.

رادیوفردا بخش ایران رادیواروپای آزاد/ رادیو آزادی رادی به نقل از سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده است که این افراد روز چهارشنبه در زندان قزل‌حصار شهر کرج به دار آویخته شدند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر یک زن، دو تبعهٔ افغانستان، دو شهروند ایرانی بلوچ و دو شهروند ایرانی کُرد در میان اعدام‌شدگان بودند.

اتهامات این افراد، «قتل عمد»، «تجاوز » و یا اتهامات مربوط به «مواد مخدر» عنوان شده که به‌خاطر آن‌ها به اعدام محکوم شده بودند.

روزنامهٔ «اعتماد» پیش از این بدون اشاره به هویت زندانیان افغان، نوشته بود که آن‌ها به اتهام تجاوز گروهی به زنی در سال ۱۳۹۸ در غرب تهران محکوم به اعدام شده بودند.

رسانه‌های حقوق بشری همچنان در هفتم میزان گزارش دادند که طی دو هفته، شمار اعدام‌ها در زندان عادل‌آباد شیراز بالا رفته و طی یازده روز ، تا به چهارم میزان، دست‌کم ۲۱ نفر در این زندان اعدام شدند.

روزا اوتوننبایوا: آسیب های بیشتری به زندگی زنان و دختران در افغانستان وارد می شود

 روزا اوتنبایوا نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد و رئیس دفتر یوناما در افغانستان
روزا اوتنبایوا نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد و رئیس دفتر یوناما در افغانستان

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یوناما می‌گوید که با سپری شدن هر روز، آسیب های بیشتری به زندگی زنان و دختران در افغانستان وارد می شود.

روزا اوتنبایوا نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد و رئیس دفتر یوناما در افغانستان با نشر اعلامیه ای به مناسبت روز جهانی دختر گفته است که این روز را با انبوهی از اندوه تجلیل می نماید.

در اعلامیه یوناما آمده است که ۱۱۲۰ روز است که مقامات حاکم دختران بالاتر از دوزاده سال را از آموزش منع کرده اند و سه سال است که فرصت های بیشتری از دست رفته است.

اعلامیه افزوده است که این فرصت های از دست رفته نه تنها شامل حال میلیون ها دختر شده است، بلکه خانواده ها، مناطق زیست آنان و تمام کشور نیز فرصت هایی را ازدست داده اند.

نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد و رئیس دفتر یوناما از طالبان خواسته است که مسیر خود را تغییر بدهند.

امروز ۲۰ میزان مطابق ۱۱ اوکتوبر ۲۰۲۴ میلادی روز جهانی دختر است.

سازمان ملل متحد از این روز با شعار «دیدگاه دختران برای آینده» تجلیل کرده است.

طالبان بیشتر از سه سال است که محدودیت های شدیدی را بر زندگی، کار و آموزش دختران و زنان درافغانستان اعمال کرده اند که این سیاست همواره از سوی کشور های مختلف جهان، سازمان های حقوق بشری و زنان افغان محکوم شده است.

رویداد ترافیکی در ولایت خوست منجر به هلاکت سه تن گردید

ولایت خوست در نقشه افغانستان .
ولایت خوست در نقشه افغانستان .

به گزارش یک رسانۀ تحت کنترول طالبان ، سه تن بر اثر تصادم دو موتر در ولایت خوست جان باختند.

خبرگزاری باختر روز پنجشنبه خبرداد که در این رویداد در ولسوالی نادرشاه کوت یک تن نیز زخمی شده است.

در ادامه آمده که این حادثۀ ترافیکی به دلیل بی احتیاطی رانندگان اتفاق افتاده است.

خرابی سرک ها ، عدم رعایت قواعد ترافیکی و بی احتیاطی رانندگان از عوامل عمدۀ رویداد های ترافیکی در افغانستان دانسته می شود.

حکومت طالبان قرار داد استخراج گاز ساحهٔ « طوطی میدان » ولایت جوزجان را به یک شرکت ازبکستانی داد

ولایت جوزجان در نقشه افغانستان .
ولایت جوزجان در نقشه افغانستان .

وزارت معادن و پترولیم طالبان قرارداد ستخراج گاز "طوطی میدان" ولایت جوزجان را با یک شرکت ازبکستانی «ایریل کام» در کابل روز پنجشنبه امضا کرد.

همایون افغان، سخنگوی این وزارت در شبکه اکس (تویتر سابق ) به نقل از هدایت الله بدری سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان نوشته است که این قرار داد برای مدت ۲۵ سال امضا شده و این شرکت در ده سال اول یک میلیارد دالر امریکایی سرمایه گذاری خواهد کرد.

وزارت معادن و پترولیم طالبان پیش از این قرارداد هایی را با شرکت های چینی و برخی شرکت های دیگر امضا کرده بود.

در بارۀ چگونگی شفافیت این قرارداد ها و درآمدهایی که حکومت طالبان به دست می آورد انتقاد هایی وجود دارد.

با گذشت بیش از سه سال از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ، حکومت این گروه را هنوز هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است ؛ اما ازبکستان و چین از معدود کشور هایی اند که با طالبان روابط نزدیک دارند و دیپلومات های شان را پذیرفته اند.

دونالد ترمپ در سخنرانی خود، کامالا هریس را «کاملاً بی‌کفایت» خواند

دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا
دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا

دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، روز چهارشنبه (۹ اکتوبر) با توهین به رقیب خود، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، و سایر زنان گفت که هیچ علاقه‌ای به توقف حملات خود ندارد، حتی اگر آن‌ها رأی‌دهندگان زن را خاموش کنند.

ترمپ دیروز در جریان یک سخنرانی در پنسلوانیا گفت: "من نمی‌خواهم یک شخص خوب باشم، کسی به من گفت که شما باید خوب باشید، به‌خاطر اینکه زنان این را دوست ندارند، ولی من گفتم که این برای من مهم نیست."

این در حالی‌ است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترمپ نسبت به مردان، کمتر مورد پسند زنان قرار دارد.

ترمپ در سخنرانی‌اش در اسکرانتون، با توهین به رقیب خود هریس، او را "کاملاً بی‌کفایت" خواند.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دموکرات، برای کمپاین انتخاباتی به نیوادا رفته است.

مأموریت ریچارد بینت در افغانستان یک سال دیگر هم تمدید شد

ریچارد بینت
ریچارد بینت

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مأموریت ریچارد بینت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر برای افغانستان را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

این شورا روز چهارشنبه (۹ اکتوبر) با تصویب قطعنامه‌ای از ریچارد بینت خواست تا گزارشی را در مورد قانون "امر به معروف و نهی از منکر" طالبان تهیه کند.

در این قطعنامه که در پنجاه‌وهفتمین جلسۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصویب شد، نقض گستردۀ حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران افغان محکوم شده و روی نیاز پاسخ‌گویی، عدالت، حمایت از اقلیت‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان تأکید شده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روی نیاز فراهم ساختن منابع و امکانات بیشتر برای مستندسازی موارد نقض حقوق بشر، نیز تأکید کرده است.

طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی پس از تسلط دوباره بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کردند. سپس زنان و دختران افغان از رفتن به پوهنتون‌ها منع شده و کار زنان در بسیاری ادارات دولتی و همۀ مؤسسه‌ها و نهادهای غیردولتی ممنوع اعلام شد.

ده‌ها تن در حملات هوایی اخیر اسرائیل در مرکز و شمال غزه کشته شده‌اند

ویرانی یک خانه مسکونی در غزه
ویرانی یک خانه مسکونی در غزه

از کشته شدن ده‌ها تن در حملات هوایی اخیر اسرائیل در مرکز و شمال غزه گزارش شده است.

وزارت صحت غزه تحت کنترول حماس روزگذشته اعلام کرد که از یکشنبه گذشته چهل جسد از منطقۀ جبلیه و چهارده جسد دیگر از مناطق شمالی غزه به شفاخانه انتقال داده شده‌اند.

حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

آژانس‌های خبری غربی روزگذشته به نقل از مقام‌های فلسطینی گزارش دادند که شمار کشته‌شده‌ها در غزه از هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ تا حال به ۴۲ هزار نفر رسیده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسرائیل، می‌گوید که نیروهای کشورش عملیاتی را در منطقۀ جبلیه انجام دادند تا از منسجم شدن جنگجویان حماس جلوگیری کنند.

همزمان حملات اسرائیل در جنوب لبنان هم ادامه دارد و اخیراً صدها تن از اتباع ترکیه، بلغاریا، رومانی و قزاقستان از لبنان تخلیه شدند.

طوفان میلتون؛ حدود سه میلیون نفر با تهدید احتمالی ویرانی مواجه شده‌اند

طوفان میلتن به سواحل فلوریدا رسیده است.
طوفان میلتن به سواحل فلوریدا رسیده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از باشندۀ ایالت فلوریدای کشورش خواست تا پیش از وقوع یک طوفان بسیار قوی، دستورها برای تخلیه را رعایت کنند.

طوفان موسوم به «میلتن» شب چهارشنبه در حالی که باعث وزیدن بادهای تند، باران شدید و افزایش سطح آب شد، وارد سواحل ایالت فلوریدا گردید.

مرکز ملی طوفان ایالات متحده، طوفان میلتن را بسیار خطرناک خوانده و گفته که حدود سه میلیون نفر با تهدید احتمالی ویرانی این طوفان روبرو هستند.

هزارها تن تاکنون با ترک خانه‌های‌شان به جاهای امن منتقل شده‌اند، اما هنوز هم برخی از ساکنان فلوریدا با وجود دستور مقام‌ها، ساحه را ترک نکرده‌اند.

رئیس‌جمهور بایدن به دلیل رسیدن این طوفان به سمت سواحل جنوبی امریکا، سفرهای برنامه‌ریزی‌شده خود به آلمان و آنگولا را لغو کرده است.

قصر سفید گفته که با توجه به مسیر و قدرت این طوفان، تغییر در برنامه رئیس‌جمهور بایدن لازمی بود.

طالبان دو زن و هفت مرد را در محضر عام به اتهام های متعدد در کندهار، تخار و سمنگان شلاق زدند

تصویر آرشیف: طالبان هنگام نظارت در جاده ها.
تصویر آرشیف: طالبان هنگام نظارت در جاده ها.

طالبان روز چهارشنبه ۱۸ میزان، ۹ تن را به شمول دو زن به جرم های مختلف در سه ولایت افغانستان شلاق زده اند.

مقامات محلی طالبان می گویند که ۵ تن در میدان ورزشی کندهار در ملا عام شلاق زده شدند.

ستره محکمه طالبان گفته است که این پنج تن به اتهام زنا، لواطت، دزدی هر کدام به ۳۹ ضربه شلاق زده شدند و از دو تا هفت سال زندان محکوم شدند.

در همین حال، روزگذشته دو مرد و دو زن در ولایت های تخار و سمنگان به جرم زنا دُره زده شدند.

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان در آگست ۲۰۲۱، صد ها زن و مرد در محضر عام این گونه مجازات شدند.

سازمان ملل متحد و سایر نهاد های حقوق بشری بار ها از طالبان از خواسته اند از اجرای این گونه مجازات دست بردارند، اما طالبان به این درخواست ها پاسخ مثبت نداده اند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG