لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

مقام‌های ایرانی: استخدام مهاجرین افغان در مراکز تولید مواد غذایی و صحی ممنوع است


مهاجرین افغان می‌گویند که این قوانین جدید مشکلات کاری و مالی آن‌ها را افزایش داده است.
مهاجرین افغان می‌گویند که این قوانین جدید مشکلات کاری و مالی آن‌ها را افزایش داده است.

در ادامۀ افزایش چالش‌ها در برابر مهاجرین افغان در ایران، به‌تازگی مقام‌های ولایت‌های تهران و البرز بر استخدام مهاجرین افغان در مراکز تولید مواد غذایی و صحی ممنوعیت وضع کرده‌اند.

افشین سهراب خان، بازرس عمومی تهران، روز چهارشنبه در یک نشست گفته که تولیدکننده‌گان مواد غذایی اجازه ندارند مهاجرین افغان، چه قانونی یا غیرقانونی باشند، را به کار استخدام کنند.

او افزوده که مراکز تولید مواد غذایی که افغان‌ها را استخدام کنند با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

به‌گفتۀ او: "تمام تولیدکننده‌گان مواد غذایی باید بدانند که در مراکز و محلات تولید مواد غذایی استخدام اتباع خارجی، چه قانونی باشند یا غیرقانونی، اجازه داده نمی‌شود. با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد و مواد تولید شدۀ آن‌ها به جامعه غیرمعیاری و غیرصحی معرفی می‌شود."

همزمان، مرتضی ولی‌پور، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی ولایت البرز، گفته که به حکم وزارت داخله ایران، آن مراکز تولید مواد غذایی و مراکز صحی که افغان‌ها را استخدام کنند با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی ولایت البرز گفته که اتباع خارجی که در آن ولایت بودوباش دارند باید قوانین و مقررات را رعایت کنند و کسانی‌که نظام را برهم بزنند دوباره به کشورشان اخراج می‌شوند. اما او در این مورد جزئیات بیشتر نداد.

بیشتر افغانانی که به دلیل بی‌کاری و به هدف کار به ایران رفته‌اند می‌گویند که با این حکم عرصۀ کار برای مهاجرین افغان تنگ‌تر شده و مشکلات‌شان افزایش می‌یابد.

یک مهاجر افغان در ایران که به دلیل حساسیت موضوع از گفتن نامش خودداری کرده به رادیو آزادی این مشکلات را تأیید کرده و می‌گوید که یک‌بار از محل کارش اخراج شده‌است: "از ماه حمل به این طرف اعلان شده بود که کسانی‌که می‌خواهند در مراکز مواد غذایی و مواد بهداشتی کار کنند باید یک سرتیفیکیت داشته باشند مانند قصابی و جاهای دیگر، اما اکنون این قانون را هم لغو کرده و آن کارت را هم نمی‌دهند. ناظرین حفظ‌الصحه می‌آیند و اتباع خارجی که به آن کارها مشغول‌اند را از کار کشیده و حتی زندانی می‌کنند."

یک مهاجر دیگر افغان در ایران هم می‌گوید که این کار بر اقتصاد و وضعیت مالی مهاجرین افغان در این کشور تأثیر منفی می‌گذارد، به‌خاطری که به‌گفتۀ او کسی که سال‌ها در یک جا کار کرده به‌آسانی قادر به کار در جای دیگری نیست.

ناظران حفظ‌الصحه مهاجرین افغان مشغول به کار در مراکز مواد غذایی را اخراج و زندانی می‌کنند.
ناظران حفظ‌الصحه مهاجرین افغان مشغول به کار در مراکز مواد غذایی را اخراج و زندانی می‌کنند.

ذبیح‌الله، مهاجر افغان در تهران، به رادیو آزادی گفت: "ایران می‌گوید هیچ افغان نمی‌تواند به جاهایی که مواد غذایی تولید می‌شود کار کند. کسی که چهار سال، هفت سال در یک جا کار کرده و مهارت‌ها را یاد گرفته به‌آسانی نمی‌تواند به جای دیگری کار کند. مجبور است بار و بستره خود را جمع کند و دوباره به افغانستان برگردد. مشکلات زیاد است و باید به خواست ما توجه شود."

او افزود که این کار برای مراکز و شرکت‌های ایران هم ضرر زیادی می‌رساند، زیرا کسانی که سال‌ها تجربه کار دارند را از کار اخراج می‌کنند.

پیش از این، ادارۀ تنظیم کار ایران هر گونه کار فروشنده‌گان افغان در سرک‌ها و اماکن عمومی را ممنوع کرده بود.

سعید بیگی، مسئول ادارۀ تنظیم کار ایران، در چهارم میزان در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، کار این فروشنده‌گان افغان را جرم شمرده بود.

بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، بسیاری از افغان‌ها به دلیل بی‌کاری و دلایل مختلف دیگر به این کشور رفته بودند.

XS
SM
MD
LG