لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

جهان

پس از ادای نماز جمعه، امروز گردهمایی « جرگه ملی عدالت برای پشتون‌ها» در خیبر پختونخوا برگزار می‌شود

خیمه های برگزاری جرگه وسیع مردمی در ایالت خیبر پختونخوا - پاکستان.
خیمه های برگزاری جرگه وسیع مردمی در ایالت خیبر پختونخوا - پاکستان.

جنبش تحفظ پشتون می گوید که با وصف محدویت های وضع شده بر این جنبش، امروز(۱۱ اکتوبر) بعد از نماز جمعه، نشست بزرگ موسوم به"جرگه ملی عدالت برای پشتون ها" در منطقۀ خیبر در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان، دایر می شود.

جنبش تحفظ پشتون، هدف از تدویر این جرگه را، اعتراض به دستگیری های غیرقانونی، ناپدید شدن های پشتون ها و سایر مشکلات در ایالت خیبرپختونخوا، خوانده است.

منظور پشتین، رهبر این جنبش گفته که هیچ قدرت نمی‌تواند جلو برگزاری این جرگه‌ را بگیرد.

مقام های ایالت خیبرپختونخوا دیروز برگزاری این جرگه را به طور مشروط اجازه دادند.

وزارت داخلۀ پاکستان روز یکشنبه گذشته فعالیت جنبش تحفظ پشتون را ممنوع اعلام کرد و بر اساس قانون منع تروریزم آن را یک "سازمان غیرقانونی" خواند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

اتحادیه اروپا از ترکیه خواست تا موارد بد رفتاری با پناهجویان را تحقیق کند

کشتی مربوط به پناهجویان که نیروهای ترکی آن را متوقف کرده اند.
کشتی مربوط به پناهجویان که نیروهای ترکی آن را متوقف کرده اند.

اتحادیۀ اروپا روز گذشته از ترکیه خواست که در بارۀ اتهامات بدرفتاری با پناهجویان در مراکزی که این اتحادیه تأمین مالی می‌کند، تحقیق کند.

این درحالیست که اتحادیه‌های خبرنگاران نیز از اخراج اجباری پناهجویان از ترکیه به افغانستان و سوریه خبر داده اند.

اتحادیۀ اروپا میلیون‌ها یورو به ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا و میلیون‌ها یوروی دیگر برای حفاظت از مرزهای ترکیه و رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی می‌دهد.

روز گذشته چندین سازمان در گزارشی گفته بودند که مقام‌های ترکیه با پناهجویان در مراکزی که از سوی اتحادیۀ اروپا تمویل می‌شود رفتار نادرست داشته و پناهجویان را به زور به افغانستان یا سوریه اخراج کرده اند.

بر اساس این گزارش، کمیسیون اروپا که شعبۀ اجرایی اتحادیۀ اروپا است، بارها هشدارهای جامعۀ مدنی، دیپلومات‌ها و حتی کارمندان خود را نادیده گرفته است.

پناهجویان افغان در ترکیه بارها از بدرفتاری ماموران نظامی ترکیه شکایت کرده اند.

جرمنی کمک جدید یک میلیارد دالری را به اوکراین اعلان کرد

دیدار صدراعظم جرمنی با رئیس جمهور اوکراین.
دیدار صدراعظم جرمنی با رئیس جمهور اوکراین.

اولاف شولز، نخست وزیر جرمنی روز گذشته از کمک نظامی دیگری به ارزش یک میلیارد دالر به اوکراین خبر داد.

این موضوع در جریان دیدار ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین و اولاف شولز، نخست وزیر جرمنی در برلین، پایتخت جرمنی اعلام شد.

شولز می‌گوید که این کمک‌ها شامل تجهیزات دفاع هوایی، توپخانه و طیاره‌های بدون سرنشین است.

او گفت که این کمک پیامی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌دهد که جرمنی در کنار اوکراین خواهد بود.

زلینسکی در جریان سفر خود به اروپا در جرمنی توقف کرد. پیش از این، نشست بین‌المللی رهبران برخی کشورها در بارۀ اوکراین که قرار بود در یکی از پایگاه‌های نظامی امریکا در جرمنی برگزار شود، لغو شد، زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به دلیل طوفان در در کشورش باقی ماند.

کوریای شمالی: کوریای جنوبی طیاره های بدون سرنشین را بر قلمرو پایتخت ما به پرواز در آورد

کوریای شمالی
کوریای شمالی

کوریای شمالی رقیب خود کوریای جنوبی را به پرواز طیاره‌های بدون سرنشین بر فراز پایتخت کوریای شمالی برای پخش اعلامیه‌های تبلیغاتی علیۀ این کشور متهم کرده است.

کوریای شمالی هشدار داده است که در صورت تکرار این پروازها، مجبور خواهند شد با استفاده از زور پاسخ دهند.

وزارت خارجۀ کوریای شمالی روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که طیاره‌های بدون سرنشین کوریای جنوبی در سوم اکتوبر کشف شده اند.

این وزارت کوریای جنوبی را به نقض حاکمیت ملی کوریای شمالی و به خطر انداختن صلح این کشور متهم کرد.

حکومت و اردوی کوریای جنوبی تا به حال در پیوند به این اعلامیۀ وزارت خارجۀ کوریای شمالی چیزی نگفته اند.

تنش‌ها بین دو کوریا اخیراً بر سر برخی مسائل افزایش یافته است.

سازمان صحی جهان از اسرائیل به خاطر ممانعت فعالیت امبولانس‌ها و انتقال بیماران غزه، انتقاد کرد

نیروهای اسرائیلی در بخشی از نوار غزه
نیروهای اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

سازمان جهانی صحت (WHO) اسرائیل را متهم کرده است که بر فعالیت امبولانس‌هایی که کارشان انتقال بیماران جدی به‌ویژه از مناطق خطرناک غزه است، مانع ایجاد می‌کند.

ریک پیپرکورن (Rik Peeperkorn)، نمایندۀ این سازمان برای سرزمین‌های اشغالی گفته که سازمان جهانی صحت و شرکایش مانند جمعیت هلال احمر در سه مورد تلاش کردند که با قطارهای امبولانس‌ها خود را به سه شفاخانه در شمال نوار غزه برسانند.

به گفتۀ او، بنا به درخواست مقام‌های صحی محل، باید برخی از بیماران به مناطق دیگر منتقل می‌شدند، زیرا مقام‌های اسرائیلی به آنها دستور داده بودند که این مناطق و شفاخانه‌ها را ترک کنند.

این نمایندۀ سازمان جهانی صحت گفت، کاروان‌های آنها ساعت‌ها در ایست‌های بازرسی معطل شدند، اما در نهایت بدون اینکه چیزی به دست‌شان برسد به این کاروان‌ها دستور بازگشت داده شد.

حکومت قرغیزستان دو خبرنگار را که گزارش‌های تحقیقی تهیه می‌کردند به زندان انداخت

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

دو خبرنگار قرغیز که در گروه مبارزه با فساد اداری موسوم به تیمروف لایف، گزارشهای تحقیقی تهیه می کردند، از سوی حکومت به زندان محکوم شدند.

به گزارش بخش قرغیز رادیواروپای آزاد/ رادیوآزادی، محکمه ای در بیشکک پایتخت قرغیزستان به تاریخ ۱۰ اکتوبر مخابت تاجیبیک-کیزی را به شش سال زندان و عضمت ایشین بیکوف را به پنج سال زندان محکوم کرد.

ناظران رسانه ها در قرغیزستان میگویند که اتهامات وارد شده بر این خبرنگاران سیاسی است.

محکمه گفته است که این خبرنگاران "به جرم ایجاد یک گروه جنایتکار سازمان یافته و تشویق مردم به شورش" محکوم شدند.

اخیراً رسانه های آزاد و جامعۀ مدنی در قرغیزستان به طور چشمگیر در آسیای مرکزی رشد کرده اند، اما با سرکوب های فزاینده از سوی دولتها روبرو اند.

در اوایل اپریل سال جاری، سدیر جپاروف رئیس جمهور قرغیزستان یک لایحه بحث برانگیز را توشیح کرد که به مقامات اجازه میدهد تا سازمان ها را به عنوان "نمایندگان خارجی" ثبت کنند.

منتقدین می گویند این قانون سرکوبگرانه، تقلیدی از قانونیست که در روسیه زیر نام "ماموران خارجی" توشیح شده و مسکو از آن برای خاموش کردن ژورنالیزم مستقل و سازمان های غیردولتی استفاده می کند.

رئیس جمهور اوکراین امروز با صدراعظم جرمنی و رهبر کاتولیک های جهان دیدار می‌کند

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین

قرار است ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین امروز با اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکان جهان دیدار کند.

زلینسکی امروز در جریان سفرش به کشور های مهم اروپایی که متحدین اصلی اوکراین هستند، با رهبران در واتیکان و برلین گفتگو خواهد کرد.

هدف این سفر جلب کمک‌های نظامی و مالی به کیف در جنگ جاری علیه روسیه خوانده شده است.

رئیس جمهور اوکراین در جریان این سفرش به اروپا، دیروز به لندن، پاریس و روم رفت و در مورد برنامه خود برای پیروزی در جنگ علیه روسیه به مقامات این کشور ها وضاحت داد.

وی پس از دیدار با رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیران بریتانیا و ایتالیا، در صفحه ایکس خود نوشت که او و سایر رهبران توافق کرده اند که روی این طرح با هم کار کنند، اما جزییات بیشتر در مورد آن ارائه نکرد.

دو شهروند افغانستان و هشت تن دیگر در زندان قزل‌حصار شهر کرج ایران اعدام شدند

حلقه دار و جلال در ایران
حلقه دار و جلال در ایران

رسانه های ایرانی امروز گزارش دادند که دو شهروند افغانستان در میان دست کم ۱۰ تنی استند که روز چهارشنبه در ایران اعدام شدند.

رادیوفردا بخش ایران رادیواروپای آزاد/ رادیو آزادی رادی به نقل از سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده است که این افراد روز چهارشنبه در زندان قزل‌حصار شهر کرج به دار آویخته شدند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر یک زن، دو تبعهٔ افغانستان، دو شهروند ایرانی بلوچ و دو شهروند ایرانی کُرد در میان اعدام‌شدگان بودند.

اتهامات این افراد، «قتل عمد»، «تجاوز » و یا اتهامات مربوط به «مواد مخدر» عنوان شده که به‌خاطر آن‌ها به اعدام محکوم شده بودند.

روزنامهٔ «اعتماد» پیش از این بدون اشاره به هویت زندانیان افغان، نوشته بود که آن‌ها به اتهام تجاوز گروهی به زنی در سال ۱۳۹۸ در غرب تهران محکوم به اعدام شده بودند.

رسانه‌های حقوق بشری همچنان در هفتم میزان گزارش دادند که طی دو هفته، شمار اعدام‌ها در زندان عادل‌آباد شیراز بالا رفته و طی یازده روز ، تا به چهارم میزان، دست‌کم ۲۱ نفر در این زندان اعدام شدند.

در نتیجهٔ تیر اندازی افراد مسلح در بلوچستان پاکستان ۲۰ کارگر یک معدن زغال کشته شدند

پولیس در یک منطقه نا امن بلوچستان پاکستان
پولیس در یک منطقه نا امن بلوچستان پاکستان

در نتیجۀ تیراندازی افراد مسلح ناشناس، صبح امروز(۱۱ اکتوبر) در منطقۀ دکۀ ایالت بلوچستان پاکستان، ۲۰ کارگر یک معدن زغال سنگ کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ مقامات محلی، مهاجمان از محل حادثه فرار کرده اند، اجساد کشته شدگان و زخمی ها به شفاخانه منتقل شده است.

کلیم‌الله کاکر معاون کمیشنر دکه امروز به رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی گفت که تحقیقات در مورد این رویداد آغاز شده، اما تا هنوز کسی دستگیر نشده است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است.

نیروهای روسی تعدادی از خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را در میدان جنگ اوکراین هدف قرار دادند

نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه.
نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه.

خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی روزپنجشنبه ۱۰ اکتوبر، زمانیکه در کنار عساکر اوکراینی از میدان جنگ فلمبرداری می کردند، مورد حمله نیروهای روسیه قرار گرفتند.

رومان پاهولیچ و فلمبردار پاولو خلودوف، ژورنالیستان پروژه"واقعیت های رادیو دونباس" بخش اوکراین رادیو آزادی، دیروز در حال فلمبرداری از اپریترهای طیارات بی پیلوت اوکراینی بودند که اردوی روسیه با توپخانه بر مواضع عساکر اوکراینی حمله کرد.

نخستین گلوله در کنار پاهولیچ و چندین عسکر اوکراینی اصابت کرد، بعد خبرنگاران به یک محل مصئون برده شدند، جاییکه پاهولیچ به خاطر یک کبودی ناشی از فشار انفجار گلوله تداوی شد، فلمبردار پاول خلودوف زخمی نشده است. در این رویداد دو عسکر اوکراینی نیز جراحات جزئی برداشته، مورد تداوی قرار گرفتند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG