لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

جهان

مقام‌های پاکستان فعالیت‌های پایتخت را در آستانۀ اجلاس شانگهای متوقف کردند

جی شنکر، میشوستین و لی کیانگ در اجلاس سران شانگهای شرکت خواهند کرد.
جی شنکر، میشوستین و لی کیانگ در اجلاس سران شانگهای شرکت خواهند کرد.

مقام‌های پاکستان امروز (یک‌شنبه) در آستانۀ اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد در حالی که سایۀ خشونت‌های مسلحانه و ناآرامی‌های سیاسی بر سر این اجلاس گسترده شده است، همه فعالیت‌ها را در پایتخت متوقف کردند.

جی شنکر، وزیر خارجۀ هند، میخایل میشوستین، صدر اعظم روسیه و لی کیانگ، صدر اعظم چین به تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتوبر در این کنفرانس دو روزه شرکت خواهند کرد.

در هفته‌های اخیر، مقام‌های پاکستانی اعتراضات مخالفان سیاسی خود را شدیداً سرکوب، فعالیت جنبش تحفظ پشتون را ممنوع و قوانین جدیدی را برای محدود کردن اعتراضات در پایتخت وضع کرده‌اند.

آنها همچنین صدها تن از هواداران عمران خان، رهبر اپوزیسیون حکومت را که در اوایل ماه جاری تلاش کردند در اسلام‌آباد تظاهرات کنند، دستگیر کرده‌اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

صدراعظم پاکستان به تامین ثبات در افغانستان تاکید کرد و آن را زمینهٔ برای تقویت روابط و تجارت منطقه دانست

 شهبار شریف صدراعظم پاکستان
شهبار شریف صدراعظم پاکستان

شهبار شریف صدراعظم پاکستان امروز چهارشنبه ( ۲۵ میزان ) گفت که برای استفاده از فرصت های تجاری و ترانزیتی در منطقه، نیاز است تا افغانستان از صلح و ثبات پایدار برخوردار باشد.

آقای شریف این را در سخنرانی اش در نشست سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی اسلام آباد برگزار شد، ابراز کرد.

او همچنان افزود که افغانستان فرصت ارزشمندی را برای تجارت و ترانزیت از نظر اتصال با منطقه ایجاد می کند که فایده آن به تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای می رسد.

صدراعظم پاکستان از جامعه جهانی هم خواست که در زمینه کمک های بشردوستانه از افغانستان بیشتر حمایت کند.

شهباز شریف از حکومت طالبان خواست که برای ایجاد یک حکومت فراگیر پاسخ مثبت بدهد و اطمینان حاصل کند که هیچ گروهی از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده نخواهد کرد.

افغانستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است، اما پس از برگشت طالبان به قدرت در بیش از سه سال گذشته، کرسی افغانستان در این نشست ها خالی می باشد.

در اعلامیه مشترک این نشست که امروز نشر شد نامی از افغانستان گرفته نشده است.

یک کشتی نیروی دریایی ایتالیا حامل اولین گروه ۱۶ نفری پناهجویان وارد آلبانیا شد

پناهجویان شامل اتباع بنگلادیش و مصر هستند.
پناهجویان شامل اتباع بنگلادیش و مصر هستند.

یک کشتی نیروی دریایی ایتالیا حامل اولین گروه ۱۶ نفری از پناهجویان امروز (چهارشنبه، ۲۵ میزان) در بندر شینگجین آلبانیا لنگر انداخت.

این پناهجویان شامل ۱۰ تبعۀ بنگلادیش و ۶ تبعۀ مصر از جمع سرنشینان این کشتی‌اند که از سوی ایتالیا به آلبانیا انتقال یافته‌اند.

ایتالیا هفته پیش رسماً دو مرکز پذیرش پناهجویان را در آلبانیا ایجاد کرد؛ جایی که قرار است دوسیه‌های هزاران پناهجو را در خارج از مرزهایش بررسی کند.

گفته شده که در این مراکز تنها مردان بالغ انتقال می‌یابند، در حالی‌که دوسیه‌های پناهندگی زنان، کودکان، سالمندان و کسانی که بیمار هستند یا قربانی شکنجه شده‌اند، در داخل ایتالیا بررسی خواهند شد.

سفیر ایتالیا در آلبانیا گفته که سالانه تا ۳۶ هزار پناهجو به این دو مرکز فرستاده خواهند شد.

دونالد ترمپ از پاسخ دادن به سوال در مورد تماس‌های تازه اش با رئیس جمهور پوتین، خودداری کرد

دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخوا در انتخابات ریاست جمهوری امریکا.
دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخوا در انتخابات ریاست جمهوری امریکا.

دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوریخوا در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، از گفتن اینکه آیا از زمان ترک دفتر ریاست جمهوری، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت نموده یا خیر، خودداری کرده است.

ترمپ روز سه شنبه (۱۵ اکتوبر) در یک نشست پرسش و پاسخ، در کلپ اقتصادی شیکاگو گفت که در مورد آن اظهار نظر نمی کند، اما خواهد گفت که اگر این کار را انجام دهد، یک حرکت هوشمندانه است.

باب وودوارد خبرنگار روزنامۀ واشنگتن پُست در کتاب تازۀ خود"جنگ" نوشته که ترمپ از زمان ترک قصر سفید در جنوری ۲۰۲۱ میلادی، در هفت تماس تلیفونی شخصی با پوتین صحبت کرده است.

وودوارد همچنان در این کتاب خود نوشته که ترمپ بطور مخفیانه ماشین آزمایش ویروس کرونا را به رئیس جمهور روسیه فرستاده، اما استیو چیونگ سخنگوی ترمپ این گزارش را نادرست خوانده است.

نیروهای اسرائیلی حملات تازهٔ را بر قرار گاه های حزب الله در شرق لبنان آغاز کردند

تخریبات ناشی از حملات اسرائیل بر لبنان
تخریبات ناشی از حملات اسرائیل بر لبنان

پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل تعهد کرد که بر حزب الله که از سوی ایران حمایت میشود، رحم نخواهد کرد، نیروهای آن کشور روز سه شنبه (۱۵اکتوبر) حملات جدیدی را در شرق لبنان آغاز کردند.

به اساس خبرگزاری رسمی لبنان، یک شفاخانه در شهر بعلبک در درۀ بقاع، در اثر حملات اسرائیل از فعالیت باز مانده است.

حزب الله لبنان یک گروه سیاسی نظامی است که ایالات متحدۀ امریکا، آن را به حیث یک سازمان تروریستی می شناسد، ولی اتحادیۀ اروپا تنها شاخۀ نظامی آن را در لیست سیاه شامل ساخته، نه شاخۀ سیاسی آن را. حزب الله کنترل بخش اعظم جنوب لبنان را در دست دارد و نمایندگان شاخۀ سیاسی آن در پارلمان لبنان حضور دارند.

پس از آنکه یکشنبه گذشته، در نتیجۀ حملات طیارات بی پیلوت حزب الله بر یک پایگاه نظامی، چهار عسکر اسرائیلی کشته شدند، بنیامین نتانیاهو، تعهد کرد که به آن پاسخ بیرحمانه خواهد داد.

نتانیاهو روز سه شنبه(۱۵ اکتوبر) در جریان سفر از این پایگاه، همچنین گفت که بر حزب الله در هر نقطۀ لبنان از جمله بیروت، حملاتی را انجام خواهد داد.

معاون حزب الله لبنان به اسرائیل پیشنهاد آتش بس داد

برخی از هواداران حزب الله لبنان در بیروت.
برخی از هواداران حزب الله لبنان در بیروت.

نعیم قاسم معاون رهبری حزب الله لبنان به اسرائیل پیشنهاد آتش بس داد. او به اسرائیل گفته که یگانه راه حل جنگ کنونی آتش بس است.

نعیم قاسم برای سومین بار بعد ازکشته شدن حسن نصرالله رهبر سابق این حزب امروز سخنرانی کرد.

او گفت که از موقف ضعیف به اسرائیل پیشنهاد آتش بس نمی دهد.

حزب الله که یک تنظیم نظامی- سیاسی است ازسوی امریکا به عنوان یک سازمان دهشت افگن شناخته می شود ولی اتحادیه اروپا تنها جناح نظامی آنرا درلیست سیاه شامل کرده است.

این حزب بخش های وسیع درجنوب وشرق لبنان را زیرکنترول خود دارد و برخی از اعضای آن عضویت پارلمان لبنان را دارند.

نعیم قاسم گفته که اگر اسرائیل آتش بس نکند حزب الله نیز به ادامه جنگ آمادگی دارد.

اردوی اسرائیل دوهفته پیش عملیات زمینی خود را درلبنان آغاز کرد و به حملات هوایی خود براین این کشور هرازگاهی ادامه میدهد.

حملهٔ هوایی اسرائیل به شمال لبنان دست‌کم ۲۱ کشته برجای گذاشت

یک خانه که به خانواده‌های بیجاشده کرایه داده شده بود، هدف حمله هوایی اسرائیل در شهرک ایطو قرار گرفت.
یک خانه که به خانواده‌های بیجاشده کرایه داده شده بود، هدف حمله هوایی اسرائیل در شهرک ایطو قرار گرفت.

در حملهٔ هوایی اسرائیل در شمال لبنان در چهاردهم آکتوبر دست‌کم ۲۱ تن کشته شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات صحی لبنان این آمار را شریک کرده‌اند. وزارت صحت لبنان گفته است که هشت تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، شاروال جوزیف تراد اعلام کرد که در حملهٔ هوایی اسرائیل به شهرک ایطو، یک خانه‌ای که به خانواده‌های بیجاشده کرایه داده شده بود، هدف قرار گرفت.

این در حالی است که میلیون‌ها اسرائیلی به خاطر شلیک راکت‌ها از لبنان، در پناهگاه‌ها به سر می‌برند.

اتحادیۀ اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران به دلیل همکاری آن با روسیه تصویب کرد

بیرق اتحادیۀ اروپا
بیرق اتحادیۀ اروپا

وزیران خارجهٔ کشورهای اتحادیهٔ اروپا روز دوشنبه برای بررسی تنش‌های فزاینده در شرق میانه و حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه گردهم آمده و تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کردند.

این تحریم‌های اتحادیه، افراد و نهادهایی را هدف قرار می‌دهد که در برنامهٔ راکت‌های بالستیک ایران همکاری دارند و این راکت‌ها و دیگر انواع اسلحه را به روسیه برای جنگ در اوکراین می‌فرستند.

منابع اتحادیهٔ اروپا در آستانهٔ این نشست به رادیو فردا، بخش ایرانی رادیو اروپای آزاد، گفته بودند که این اتحادیه در نظر دارد تا علیه ۱۴ فرد و نهاد وابسته به حکومت ایران، به‌شمول شرکت خطوط هوایی ایران ایر، تحریم‌های جدیدی وضع کند.

اتحادیهٔ اروپا، برعلاوهٔ ایران ایر، شرکت هوایی ماهان ایر، شرکت خطوط هوایی ساها، و دو شرکت تدارکاتی مرتبط با آن‌ها را نیز تحریم کرده است.

پاپ فرانسیس خواستار «آتش‌بس فوری» در درگیری‌های شرق میانه شد

پاپ فرانسیس بر اهمیت احترام به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل تأکید کرد.
پاپ فرانسیس بر اهمیت احترام به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل تأکید کرد.

پاپ فرانسیس روز یکشنبه (۲۲ میزان) یک‌بار دیگر خواستار برقراری «آتش‌بس فوری» در درگیری‌های جاری در شرق میانه شد.
او همچنان بر حفظ «احترام» به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل تأکید کرد.
پاپ در هنگام دعای آنجلوس در میدان سنت پیتر گفت: "من همچنان با نگرانی آنچه را که در شرق میانه اتفاق می‌افتد دنبال می‌کنم."

پاپ فرانسیس با تأکید بر حل مشکلات از مسیر گفتگو و دستیابی به صلح، گفت که او به همه طرف‌ها، از جمله فلسطین، اسرائیل و لبنان، احساس نزدیکی دارد و برای آزادی گروگان‌ها دعا می‌کند.
او ابراز امیدواری کرد که این "رنج بزرگ" به‌زودی پایان یابد.

در حملۀ افراد مسلح به کاروان مسافران در خیبرپختونخوا، ۱۷ نفر کشته و تعدادی زخمی شدند

مقامات محلی اعلام کرده‌اند که برخی از زخمی‌ها در شفاخانه جان باخته‌اند.
مقامات محلی اعلام کرده‌اند که برخی از زخمی‌ها در شفاخانه جان باخته‌اند.

در نتیجه حملات افراد مسلح بر کاروان مسافران در منطقه­ی کورمه، خیبرپختونخوا تعدادی کشته و زخمی شده‌اند.

یک مقام محلی کورمه که نخواست نامش فاش شود به بخش مشال رادیو آزادی گفت که روز پنجشنبه (۱۲ اکتوبر) افراد مسلح به سوی سه نفر که به سوی کوه کونج علیزو روان بودند، شلیک کرده اند.

این سه تن در این حمله زخم برداشتند.

به گفته این مقام، این افراد مسلح به یک کاروان مسافران حمله کردند که در نتیجه ۱۷ نفر کشته شدند.

این مقام افزود که به نظر می‌رسد حمله دوم در واکنش به حمله اول رخ داده باشد. مقامات صحی محلی به رادیو مشال گفته‌ که تعدادی از زخمی‌ها در شفاخانه جان باخته‌ اند.

گفته می‌ شود که زنان و کودکان نیز در میان کشته‌ شدگان و زخمیان شامل اند. پس از این حادثه، سنی‌ها سه روز عزای عمومی اعلام کرده و بازار سده را نیز بسته‌اند.

رهبران شیعه این حملات را محکوم کرده‌اند. اگرچه علت اصلی این حمله مشخص نیست، اما ماه گذشته درگیری بر سر زمین میان شیعه‌ها و سنی‌ها ده ها کشته و زخمی برجا گذاشت.

جو بایدن اعلام کرد که امریکا سیستم ضدموشکی تاد را به اسرائیل اعزام می‌کند

پنتاگون: سیستم تاد و خدمه نظامی آن به منظور تقویت دفاع هوایی اسرائیل مستقر می‌شوند.
پنتاگون: سیستم تاد و خدمه نظامی آن به منظور تقویت دفاع هوایی اسرائیل مستقر می‌شوند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، روز یکشنبه اعلام کرد که ایالات متحده برای «دفاع از اسرائیل» سیستم پیشرفتهٔ دفاع ضدموشکی «تاد» به اسرائیل اعزام می‌کند.

در همین حال، وزارت دفاع امریکا تأیید کرد که سیستم «تاد» و خدمهٔ نظامی آن را در اسرائیل مستقر می‌کند.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز یکشنبه گفت به دستور رئیس‌جمهور امریکا، وزیر دفاع این کشور اجازهٔ استقرار یک سیستم ضدموشکی تاد و نیروهای لازم برای عملکرد آن را صادر کرده است.

او گفت این اقدام به منظور تقویت دفاع هوایی اسرائیل در پی حملهٔ بی‌سابقهٔ ایران به اسرائیل که در روزهای سیزدهم اپریل و اول اکتوبر اتفاق افتاد، انجام می‌شود.

تاد از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ضد موشک‌های بالستیک است و فعالیت هر بخش از آن، شامل پرتابگر‌ها و همچنین تجهیزات رادیویی و راداری، به ۹۵ سرباز نیاز دارد.

پیش از این، رسانه‌های اسرائیلی و امریکایی از استقرار این سیستم ضدموشکی در اسرائیل خبر داده بودند و به دنبال این گزارش‌ها، وزیر خارجهٔ ایران گفت که به باور او، امریکا «اکنون جان نیروهایش را با اعزام آن‌ها برای هدایت سیستم‌های موشکی امریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌اندازد.»

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG