لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

بازداشت یک جوان افغان در فرانسه به اتهام حمایت از ایدئولوژی داعش؛ مهاجرین افغان نگران‌اند


پولیس فرانسه
پولیس فرانسه

بازداشت یک جوان ۲۲ سالهٔ افغان به اتهام قصد انجام یک حملهٔ مشکوک و حمایت از ایدئولوژی داعش در فرانسه، نگرانی برخی از افغان‌ها در این کشور و مهاجران افغان که در کشورهای همسایه منتظر پروسس پروندهٔ پناهندگی‌شان به فرانسه‌اند را برانگیخته است.

برخی از آن‌ها در صحبت با رادیو آزادی گفتند که رویدادهایی از این دست می‌تواند بر زندگی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

یاسین جویا و تمیم فیضی، دو پناهجوی افغان در فرانسه، روز یکشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفتند:

«این کار سبب تأخیر در کارهای اداری افغان‌ها می‌شود. در همین حال، فرانسه، جرمنی و دیگر کشورهای اروپایی بین مهاجران افغان و دیگر مهاجران یک دیدگاه‌های دوگانه و متناقض ایجاد می‌کنند.» «افغان‌هایی که از راه‌های قانونی و غیرقانونی این‌جا آمده‌اند و زندگی‌شان در افغانستان با خطر روبه‌رو بود، قضایای آن‌ها با چالش مواجه می‌شود و کسانی که پیشتر آمده‌اند، کشورهای اروپایی به آن‌ها نیز به دید شک می‌نگرند.»

یک مهاجر افغان در پاکستان که نمی‌خواهد به علت حساسیت موضوع نامش در گزارش گرفته شود و پروندهٔ پناهندگی به فرانسه دارد، به رادیو آزادی گفت که نقض قوانین این کشورها از سوی برخی از افغان‌ها سبب ایجاد مشکلات به دیگر پناهجویان افغان می‌شود.

«این وضعیت سبب شده است که این کشورها و سفارت‌خانه‌های‌شان به افغان‌ها توجه نکنند و افغان‌هایی که به این کشورها پروندهٔ پناهندگی دارند و خواستار پناهندگی هستند، با حالت بسیار بد و بحرانی مواجه شوند.»

گفتنی‌ست که پیش از این برخی از افغان‌ها که در پاکستان هستند و پروندهٔ پناهندگی به فرانسه دارند، در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند که درخواست پناهندگی‌شان از سوی این کشور رد شده است.

سارنوالی ضد تروریزم فرانسه به تاریخ ۱۲م اکتوبر در یک اعلامیه گفته که یک جوان افغان ۲۲ ساله را در جنوب غرب فرانسه به اتهام حمایت از ایدئولوژی دولت اسلامی موسوم به داعش و طرح یک حمله بازداشت کرده‌اند.

رسانهٔ واشنگتن پست نیز گزارش داده که این مهاجر افغان که نامش در گزارش گرفته نشده، قصد داشت عمل خشونت‌آمیز را در میدان فوتبال یا فروشگاه انجام دهد.

 دستگیری افغان متهم به طرح‌ریزی حملۀ تروریستی، مهاجران افغان در امریکا را نگران ساخته
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00

به اساس این گزارش، در پیوند به این رویداد دو تن دیگر نیز بازداشت شدند که بعداً رها شدند.

گفتنی‌ست که این افغان بازداشت‌شده در فرانسه با هم‌وطن ۲۷ سالهٔ خود در ارتباط بود که در امریکا بازداشت شد.

هفتهٔ گذشته، نصیر احمد توحیدی، افغان بازداشت‌شده در ایالت اوکلاهامای امریکا، به این متهم شد که قصد داشت در روز انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ماه نوامبر بر جمعیتی از مردم حمله کند. پیش از این، شماری از افغان‌های مهاجر در امریکا به رادیو آزادی ابراز نگرانی کرده بودند که این رویداد شاید پروندهٔ پناهندگی‌شان را با تأخیر مواجه کند.

اما آن زمان، شاون وان دایور، رئیس برنامهٔ ایتلافی تخلیهٔ افغان‌ها از افغانستان، هرچند اتهامات واردشده بر توحیدی را جدی خواند، اما گفت که این یک قضیهٔ انفرادی است و به خاطر یک نفر نباید همه مقصر شناخته شوند.

XS
SM
MD
LG