لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

افغانستان

انفجار در ولسوالی تگاب کاپیسا ۱۷ زخمی برجای گذاشت

انفجار در ولسوالی تگاب کاپیسا منجر به زخمی شدن ۱۷ نفر شد.
انفجار در ولسوالی تگاب کاپیسا منجر به زخمی شدن ۱۷ نفر شد.

مسئولین محلی طالبان در ولایت کاپیسا وقوع انفجار در ولسوالی تگاب این ولایت را که ۱۷ تن زخمی برجای گذاشته، ناشی از انفجار بالون گاز می‌گویند.

شیخ اسدالله سنان، معاون والی حکومت طالبان در کاپیسا، به رسانه‌های محلی این ولایت گفته است که انفجار در یک تانک تیل در ولسوالی تگاب صبح روز دوشنبه رخ داده است.

به گفته آقای سنان، این انفجار ناشی از آتش گرفتن بالون گاز بوده که به‌ دلیل بی‌احتیاطی کارمندان این تانک اتفاق افتاده است.

به گفته مسئولین محلی، زخمیان این رویداد به کمک مردم محل و مسئولین محلی به شفاخانه‌های ولایتی کاپیسا و کابل انتقال داده شده‌اند.

در اظهارات معاون والی کاپیسا آمده است که این رویداد حدود پنجاه هزار دالر آمریکایی خسارت مالی برجای گذاشته است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

تیم ملی والیبال افغانستان سه بر صفر در مقابل ترکمنستان شکست خورد

افغانستان به مقام چهارم رقابت‌های قهرمانی والیبال مرکز آسیا دست پیدا کرد. 
افغانستان به مقام چهارم رقابت‌های قهرمانی والیبال مرکز آسیا دست پیدا کرد. 

تیم ملی والیبال افغانستان سه بر صفر از ترکمنستان شکست خورد.

مسابقه برای کسب مقام سوم در رقابت‌های قهرمانی والیبال آسیای مرکزی امروز پنجشنبه سوم عقرب میان تیم‌های افغانستان و ترکمنستان برگزار شد که تیم ترکمنستان سه بر صفر برنده شد. این مسابقه به میزبانی شهر تاشکند ازبکستان برگزار شده‌بود.

ترکمنستان این مسابقه را به ترتیب ۲۵ بر ۲۳، ۲۵ بر ۲۱ و ۲۵ بر ۲۰ پیروز گردید. ترکمنستان تیم افغانستان را در اولین رقابت دور گروهی این رقابتها نیز سه بر صفر شکست داده‌بود. ترکمنستان با این پیروزی به مقام سوم این رقابت‌ها دست یافت.

بدین ترتیب تیم ملی والیبال افغانستان با یک پیروزی و پنج شکست به مقام چهارم رقابت‌های قهرمانی والیبال مرکز آسیا دست پیدا کرد.

امروز تیم‌های ملی والیبال ازبکستان و قرغیزستان برای بدست آوردن مقام قهرمانی باهم رقابت می‌کنند. این رقابتها از تاریخ ۲۷ میزان با اشتراک شش تیم به میزبانی تاشکند ازبکستان آغاز شده است و امروز سوم عقرب به پایان می‌رسد.

نماینده‌های قطر و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در مورد تحولات افغانستان صحبت کرده‌اند

نماینده‌های قطر و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در مورد تحولات افغانستان صحبت کرده‌اند
نماینده‌های قطر و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در مورد تحولات افغانستان صحبت کرده‌اند

فیصل بن عبدالله الحنزاب، نماینده ویژه قطر در امور افغانستان، در دیدار با عارفات جمال، نماینده کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، در مورد آخرین تحولات افغانستان صحبت کرده است.

وزارت امور خارجه قطر دیروز (چهارشنبه ۲۳ اکتوبر) در اعلامیه‌ای گفت، در این ملاقات که در شهر دوحه صورت گرفت هر دو جانب روی راه‌های تحکیم صلح در افغانستان و آخرین تحولات بحث و تبادل‌نظر کردند.

اعلامیه می افزاید که در این دیدار روی تداوم کمک‌های بشری با مردم افغانستان نیز تأکید شده است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین پیش از این در گزارشی گفته بود که در سال جاری به ۴۸ هزار و ۳۰۰ افغان عودت کننده کمک کرده است.

رهبران بریکس از طالبان خواستار لغو ممنوعیت آموزش زنان و دختران افغان شدند

نشست سران بریکس در شهر کازان روسیه
نشست سران بریکس در شهر کازان روسیه

رهبران چین، روسیه و سایر کشورهای عضو سازمان بریکس از طالبان خواسته‌اند که ممنوعیت آموزش بر دختران و زنان افغان را لغو کنند.

آن‌ها بر رعایت حقوق اساسی مردم تأکید کرده و خواهان حل مسالمت‌آمیز و فوری مسائل در افغانستان شده‌اند.

در اعلامیۀ نهایی شانزدهمین نشست بریکس، روی تأمین حقوق اساسی مردم افغانستان، از جمله حقوق زنان، دختران و اقوام مختلف این کشور، و بر ارائه کمک‌های فوری و بدون وقفه بشری به مردم افغانستان تأکید شده است.

شانزدهمین اجلاس بریکس که روز سه‌شنبه ۲۲ اکتوبر در شهر کازان، جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، آغاز شد، تا ۲۴ اکتوبر ادامه دارد. در این نشست هیئت‌هایی از ۳۶ کشور و ۶ سازمان بین‌المللی شرکت کرده‌اند. در این نشست سران کشورهای عضو، از جمله رهبران روسیه، برازیل، هند، چین، افریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی، ایتوپیا و ایران، حضور دارند.

خلیله علی،همسر محمد علی کلی بوکسر معروف جهان به کابل می‌رود

خلیله علی همسر محمد علی کلی بوکسر معروف جهان.
خلیله علی همسر محمد علی کلی بوکسر معروف جهان.

خلیله علی، همسر محمد علی کلی قهرمان سابق بوکس جهان، روز پنجشنبه به کابل می رود.

ریاست تربیت بدنی و ورزش طالبان در اعلامیه ی گفته است که هدف از این سفر افتتاح یک میدان ورزشی فوتبال در کابل است.

خلیله علی در سفری به کابل در سال ۲۰۲۱ وعده ساخت یک میدان ورزشی فوتبال در هشت صد جریب زمین در منطقه قرغه را داده بود که به گفته او ساختن این میدان ورزشی آرزوی محمدعلی کلی بود.

نماینده ویژه قطر برای افغانستان با نماینده کمشنری ملل متحد در امور پناهنده‌گان افغان، صحبت کرد

تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند.
تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند.

فیصل بن عبدالله الحنزاب، نماینده ویژه وزارت امور خارجه قطر برای افغانستان در دوحه با عرفات جمال نماینده کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای افغانستان، در مورد وضعیت بشری افغانها گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه قطر روز گذشته در بیانیهٔ اعلام کرد که درباره کمکهای بشردوستانه به افغانها و برقراری صلح و ثبات در افغانستان نیز بحث های انجام شده است.

جزئیات بیشتری درباره این دیدار در بیانیه وزارت امور خارجه قطر ذکر نشده است.

پیش از این، آقای الحنزاب روز دوشنبه با هیئتی از مجلس نمایندگان آمریکا و روز سه شنبه با هیئتی از پارلمان جرمنی درباره موضوع صلح و ثبات در افغانستان گفتگو کرده بود.

طالبان صد ها عنوان کتاب را به دلیل تضاد با ارزش‌های اسلامی از کتابفروشی های کابل جمعآوری کردند

تصویر آرشیف: یکی از کتابفروشی های کابل
تصویر آرشیف: یکی از کتابفروشی های کابل

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان روز گذشته اعلام کرد که تاکنون ۴۰۰ عنوان کتاب را از بازارها جمع آوری کرده است که به گفته‌ای آنان، در تضاد با منافع ملی افغانستان و ارزشهای اسلامی بودند.

در آغاز سال روان، رادیو آزادی فهرستی از ۷۵ کتاب سیاسی، تاریخی، ادبی و دینی به زبان های پشتو و دری را دریافت کرده بود که طالبان این کتاب ها را از کتاب فروشی ها جمعآوری کرده بودند.

پس از آن نیز گزارشهایی منتشر شد که این روند ادامه دارد.

مولوی ضیا الحق حقمل سرپرست ریاست نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان روز چهارشنبه در نشستی در کابل اعلام کرد که به جای کتابهای جمعآوری شده، کتابهای دیگری به دکانداران و ناشران داده میشود.

به گفته طالبان قرآن و تفاسیر را به جای این کتاب ها به کتابفروشی ها تحویل می دهند.

حکومت طالبان می گوید که این روند در پایتخت آغاز شده و به زودی به ولایات نیز گسترش خواهد یافت.

طالبان فعالیت رسانه‌ای در بادغیس را به نوشتاری و صوتی محدود کردند

پیش از بادغیس، گزارش‌هایی از منع نشر تصاویر موجودات زنده در لغمان و ننگرهار نیز منتشر شده است.
پیش از بادغیس، گزارش‌هایی از منع نشر تصاویر موجودات زنده در لغمان و ننگرهار نیز منتشر شده است.

در پی منع نشر تصاویر موجودات زنده از سوی طالبان، فعالیت تلویزیون‌های ولایت بادغیس افغانستان متوقف شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در یک اعلامیه‌ای که چهارشنبه (دوم عقرب) نشر کرد، گفت که در حال حاضر هر نوع فعالیت رسانه‌ای در بادغیس به نوشتاری و صوتی محدود شده است.

این مرکز با ابراز نگرانی نسبت به این رویداد، از حکومت طالبان خواست که در مورد این تصمیم تجدیدنظر کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان منع نشر تصویر موجودات زنده از سوی طالبان را یک تصمیم به‌شدت عقب‌گرایانه خواند که به گفتۀ این مرکز، آزادی رسانه‌ها را بیش از پیش محدود کرده است.

به گفتۀ این مرکز، تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان و تلویزیون خصوصی عبور در بادغیس فعالیت داشتند.

پیش از بادغیس، از منع نشر تصاویر در لغمان و ننگرهار هم گزارش شده است.

نزدیک به یک هفته قبل، سیف‌الاسلام خیبر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، در صحبت با خبرگزاری فرانسه گفته بود که ممنوعیت‌ها در بخش گرفتن تصویر از موجودات زنده و فلم ساختن از آن به‌گونه تدریجی در تمام افغانستان تطبیق می‌شود؛ موضوعی که واکنش نهادهای حامی رسانه‌ها را نیز برانگیخته است.

ادارۀ امور زنان ملل متحد: از هر ده نفری که در نتیجه درگیری‌ها در سال کشته شدند، چهار نفر آن زنان بودند

اداره امور زنان سازمان ملل متحد: شمار زنانی که در ۲۰۲۳  در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.
اداره امور زنان سازمان ملل متحد: شمار زنانی که در ۲۰۲۳  در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

اداره امور زنان ملل متحد می‌گوید که از هر ده نفری که در نتیجه درگیری‌ها در ۲۰۲۳ کشته شدند، چهار نفر آن زنان بودند.

این اداره سه‌شنبه ( ۲۲ اکتوبر ) با نشر گزارشی گفت که شمار زنانی که در ۲۰۲۳ در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

در این گزارش، دلیل افزایش کشته شدن زنان و دختران در درگیری‌ها، افزایش بی‌توجهی آشکار قوانین بین المللی برای محافظت از زنان و کودکان در جریان جنگ خوانده شده است.

اداره امور زنان ملل متحد، همچنان گفته که در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ده درصد مذاکره کنند‌ها در پروسه‌های صلح زنان بودند، در حالیکه به گفته این اداره مطالعات نشان داده که وقتی زنان در پروسه‌های صلح دخیل باشند، توافقات صلح پایدار می باشند و بهتر اجرا می شوند.

رئیس جمهور ایران: باید به افغانستان کمک شود تا به صلح و ثبات پایدار برسد

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران و نریندرا مودی صدراعظم هند
مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران و نریندرا مودی صدراعظم هند

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در دیدار با صدراعظم هند می‌گوید که باید به افغانستان کمک شود تا به صلح و ثبات پایدار برسد. پزشکیان این را در ملاقات دیروزش (اول عقرب) با نریندر مودی صدراعظم هند در حاشیه شانزدهمین نشست سران بریکس در کازان روسیه گفت.

براساس گزارش رادیو فردا بخش ایران رادیو آزادی، دو مقام در اشاره به امضای قرارداد بلند مدت بندر چهابهار بر اهمیت این پروژه برای بازسازی و توسعه افغانستان و تقویت پیوند‌های تجاری و اقتصادی با آسیای مرکزی تأکید کردند.

رسانه‌های هندی هم گزارش داده اند که صدراعظم مودی در ملاقاتش با پزشکیان گفته که توسعه بندر چهابهار بزرگترین رکن همکاری بین آنها است و این توسعه نقش مهم در تنظیم روابط ایران و هند و همچین روابط دو کشور با دیگر کشورهای منطقه دارد.

هند و ایران سال روان میلادی فقط چند روز پیش از مرگ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیشین ایران، یک قرارداد ده ساله را برای بهره برداری از بندر چهابهار امضا کردند.

بندر چهابهار، ایران و هند را از طریق افغانستان به آسیای مرکزی وصل می کند.

جبهۀ آزادی افغانستان ادعا می‌کند سه نیروی طالبان را در گلبهار کشته است

نقشه ولایت پروان
نقشه ولایت پروان

یک گروه مسلح مخالف طالبان موسوم به "جبهۀ آزادی افغانستان" ادعا می‌کند که سه نیروی طالبان را در منطقۀ گلبهار بین ولایات کاپیسا و پروان کشته و دو تن دیگر را زخمی کرده است.

این گروه در بیانیه‌ای در شبکۀ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفته که افراد مسلح آن‌ها روز گذشته این حمله را در منطقۀ پل گلغندی انجام دادند.

جبهۀ آزادی افغانستان در یک اعلامیۀ جداگانۀ دیگر ادعا کرده که در حملۀ آن‌ها به یک واسطۀ استخبارات طالبان در منطقۀ قلعه‌چه‌ در کابل، دو سرباز طالبان کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

منابع رسمی طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند و رادیو آزادی نمی‌تواند این ادعا را به‌طور مستقل تأیید کند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG