لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

افغانستان

۳۵۴۵ قیراط زمرد پنجشیر به فروش رسید

مزایده زمرد پنجشیر برای بیست و هفتمین بار برگزار شد.
مزایده زمرد پنجشیر برای بیست و هفتمین بار برگزار شد.

۳۵۴۵ قیراط زمرد ولایت پنجشیر برای بیست و هفتمین بار از طریق مزایده به فروش رسید.

سیف الدین لتون، سخنگوی والی طالبان در ولایت پنجشیر، با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که این مقدار زمرد به مبلغ ۱۰۷ هزار و ۴۵۰ دالر امریکایی به تاجران داخلی فروخته شده است. این فروش امروز سه‌شنبه انجام شد.

به گفتهٔ آقای لتون، هشت جعبه محصول زمرد تازه استخراج‌شده از معادن ولایت پنجشیر از طریق داوطلبی و با حضور هیئت کمیتهٔ نظارت ریاست معادن پنجشیر و شماری از تاجران سنگ به فروش رسیده است.

مسئولان محلی ریاست معدن و پترولیم حکومت طالبان در ولایت پنجشیر می‌گویند که ۱۰ درصد از پول فروش زمرد به بودجهٔ حکومت طالبان واریز می‌شود. با این‌ حال، برخی از مردم محلی در این ولایت شکایت دارند که استخراج معادن پنجشیر تأثیری بر بهبود وضعیت اقتصادی آنان نداشته است. به باور آنان، روند استخراج و فروش این سرمایهٔ ملی شفافیت لازم را ندارد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

سفیر طالبان در چین از آماده‌گی پیکنگ برای آغاز اقدامات در پروژه دهلیز واخان در افغانستان خبر داد

تصویر آرشیف: نقشه ولایت بدخشان که مسیر واخان نیز به سمت چین از آن میگذرد.
تصویر آرشیف: نقشه ولایت بدخشان که مسیر واخان نیز به سمت چین از آن میگذرد.

سفارت افغانستان تحت کنترل طالبان در چین می گوید که پیکنگ از تلاش های حکومت طالبان در فعال سازی دهلیز واخان بین چین و افغانستان قدردانی کرده و آماده می شود که به تدریج اقداماتی را برای امور این دهلیز بردارد.

مولوی بلال کریمی، سفیر طالبان در چین، روز سه شنبه (۱۵ اکتوبر) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) در اعلامیه ای گفته که در ملاقات با لیوجین سونگ رئیس دیپارتمنت آسیا در وزارت امور خارجه چین روی توسعه و تقویت روابط سیاسی، تجارتی، اقتصادی و ترانزیت با منطقه، بحث کرده است.

در اعلامیه از قول لیوجین سونگ گفته شده که شرکتهای نفت و گاز ام. سی. سی و آسیای میانه بیشتر تشویق خواهند شد، تا روند استخراج نفت حوزه نفتی دریای آمو، سرعت یابد و کارهای جاری در پروژه مس عینک، گسترده تر و سریع تر شود.

وزارت امور خارجه چین نیز به روز سه شنبه در یک اعلامیه در ویب سایت خود این ملاقات را تأیید کرده، اما فقط گفته است که هر دو جانب در مورد روابط چین و افغانستان و سایر موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کرده اند.

چین مانند سایر کشورهای جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما نخستین کشوری بود که در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی، رسماً اعتبارنامه بلال کریمی، سفیر حکومت طالبان را در پیکنگ پذیرفت.

سازمان ملل: نهاد های بشری در شش ماه گذشته به بیشتر از ۱۳ میلیون افغان کمک فراهم کرده اند

روند توزیع کمک های بشری به نیازمندان در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان.
روند توزیع کمک های بشری به نیازمندان در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان.

براساس آمار ادارۀ هماهنگی کمکهای بشری سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) در شش ماه اول سال جاری، نهادهای بشردوستانه به شکلی از اشکال با ۱۳.۴ میلیون تن در افغانستان، کمک کرده اند.

اوچا روز سه شنبه (۱۵ اکتوبر) در شبکۀ اکس (تویتر سابق) نوشته که از ماه جنوری تا جولای سالجاری حداقل ۲۰۲ میلیون افغان سه نوع حمایت سکتوری را دریافت کرده اند.

براساس آمار جدید ادارۀ هماهنگی کمکهای بشری سازمان ملل متحد، در مجموع ۲۳.۷ میلیون تن در افغانستان در زمینه های مختلف از جمله غذا، صحت و آموزش به کمک نیاز دارند.

به گفته اوچا، از جملۀ ۳.۰۶ میلیارد دالر بودجۀ درخواست شده، تاکنون صرف حدود ۷۳۵ میلیون دالر آن را دریافت کرده است.

به روز چهارشنبه، باران های شدید در هفت ولایت افغانستان پیش بینی شده است

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، به روز جهارشنبه (۱۶ اکتوبر) باران هایی شدید را در هفت ولایت افغانستان پیش بینی کرده است.

آژانس خبری باختر در کنترل طالبان، روز سه شنبه براساس اطلاعیۀ ریاست هواشناسی گفته که وقوع باران های نسبتاً شدید،توام با رعد و برق و احتمال سرازیر شدن سیلاب های آنی در ولایات بدخشان، نورستان، تخار، پنجشیر، بغلان، کندز و بلخ پیشبینی می شود.

بارندگی های اخیر و سرازیر شدن سیلابها در چندین ولایت افغانستان، تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی در قبال داشته است.

گزارش‌ها: جاوید کوهستانی کارشناس امور سیاسی و نظامی از بند طالبان رها شد

جاوید کوهستانی کار شناس امور نظامی و سیاسی.
جاوید کوهستانی کار شناس امور نظامی و سیاسی.

بر اساس گزارش بعضی از رسانه های داخلی افغانستان، جاوید کوهستانی جنرال سابق و کارشناس امور نظامی از توقیف طالبان رها شده است.

اعضای خانوداه آقای کوهستانی در صحبت با رسانه ها تائید کرده اند که او امروز سه شنبه به خانه برگشته است . اما در این مورد جزئیات نداده اند.

جاوید کوهستانی در هفته اول ماه میزان در کابل دستگیر شد و در آن وقت فعالان حقوق بشر گفتند که استخبارات طالبان او را دستگیر کرده است.

آقا کوهستانی از جمله تحلیلگرانی است که بعد از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان ماند و گاهگاهی با رسانه ها هم صحبت می کرد.

معلوم نیست که طالبان به چه دلیل او را دستگر کردند و منابع رسمی طالبان هم تا حال در مورد بازداشت وی چیزی نگفته اند.

قبل از این هم یک تعداد فعالان در افغانستان دستگیر شده بودند که پس از مدتی و رها شده اند اما مقامات طالبان نه در مورد بازداشت و نه از رهائی آنها جزئیات داده اند.

دو حادثۀ ترافیکی در دایکندی ۴ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت

عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

در دو حادثه ترافیکی در ولایت دایکندی، ۴ نفر جان باخته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در حادثه اول، صبح امروز سه‌شنبه، یک موتر مسافربری نوع فلانکوچ در مسیر راه اشترلی دایکندی به کابل، در منطقه کوتل گرگی از ولسوالی میرامور واژگون شد. در این حادثه ۲ زن جان باختند و ۱۲ نفر دیگر، از جمله ۴ زن، زخمی شدند. به گفته حسین علی داد، یکی از باشندگان میرامور، زخمیان به یک مرکز درمانی منتقل شده‌اند.

در حادثه دوم، روز دوشنبه در منطقه بادامک شیش در مرکز دایکندی، ۲ نفر دیگر جان باخته و ۶ نفر زخمی شدند. گفته شده است که سرنشینان این موتر نیز باشندگان ولسوالی سنگ تخت و بندر دایکندی بودند.

دایکندی به‌دلیل خرابی و نبود سرک‌های مناسب همواره شاهد چنین حوادث ترافیکی بوده است.

نشست هماهنگی سالانۀ برنامۀ فلج اطفال در کابل جریان دارد

جلسات نشست فلج اطفال تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت و مسئولان به ارزیابی پیشرفت‌ها می‌پردازند.
جلسات نشست فلج اطفال تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت و مسئولان به ارزیابی پیشرفت‌ها می‌پردازند.

نشست هماهنگی سالانۀ برنامه فلج اطفال در کابل جریان دارد.

در خبرنامه‌ای که وزارت صحت‌عامۀ حکومت طالبان دیروز به خبرنگاران فرستاد، گفته شد که جلسات این نشست به اشتراک مسئولان این وزارت، نماینده‌گان سازمان صحی جهان و شرکای کلیدی برنامۀ محو پولیو یا فلج اطفال تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت.

ارزیابی پیشرفت‌های جاری برنامۀ فلج اطفال، شناسایی چالش‌های موجود در این برنامه و یافتن راه‌های حل مؤثر برای آن، مسائل مورد بحث در این نشست عنوان شده است.

این در حالی‌ست که امسال در افغانستان ۲۲ واقعۀ پولیو و در پاکستان ۲۸ واقعۀ شناسایی شده که این ارقام نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش را نشان می‌دهد.

ابتکار جهانی ریشه‌کن‌سازی پولیو یا فلج اطفال (GPEI) در گزارش اخیر خود گفت که سه کودک دیگر در ولایت‌های قندهار و هلمند به این بیماری مبتلا شناسایی شده‌اند.

ویروس پولیو یا فلج اطفال به استثنای افغانستان و پاکستان از همه جهان محو شده است.

کارشناسان به این باورند که کمبودی‌ها در کمپاین‌های واکسین ضد پولیو و آگاهی عامه، سبب افزایش موارد پولیو شده است.

اسرائیل حملات جدیدی علیه مواضع حزب‌الله در شرق لبنان انجام داد

نیروهای اسرائیلی در پی حملات پهپادی حزب‌الله، حملات جدیدی را در شرق لبنان انجام داده و یک شفاخانه در بعلبک را از کار انداختند.
نیروهای اسرائیلی در پی حملات پهپادی حزب‌الله، حملات جدیدی را در شرق لبنان انجام داده و یک شفاخانه در بعلبک را از کار انداختند.

پس از تعهد بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، مبنی بر عدم رحم به حزب‌الله لبنان، نیروهای اسرائیلی امروز حملات جدیدی را علیه مواضع این گروه در شرق لبنان انجام دادند. به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، حملات اسرائیل دره بقاع را هدف قرار داد و یک شفاخانه در شهر بعلبک را از کار انداخت.

این حملات پس از آن صورت گرفت که نتانیاهو وعده داد به حمله روز یکشنبه توسط طیاره‌های بی‌پیلوت حزب‌الله، که منجر به کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی شد، پاسخی سخت خواهد داد.

حزب‌الله لبنان، که از سوی آمریکا به عنوان سازمان هراس‌افگن شناخته می‌شود، بخش‌های بزرگی از جنوب و شرق لبنان را در کنترل خود دارد. اتحادیه اروپا تنها شاخه نظامی این گروه را در لیست سیاه قرار داده است.

سه افغان از زندان‌های عراق رها شده و به کشور بازگشتند

وزارت مهاجرین طالبان: سه افغان پس از شش ماه زندان در عراق به افغانستان بازگشتند.
وزارت مهاجرین طالبان: سه افغان پس از شش ماه زندان در عراق به افغانستان بازگشتند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که سه تن از افغان‌ها از زندان‌های عراق رها شده و به کشور خود برگشته‌اند.

اعلامیهٔ روز دوشنبهٔ این وزارت گفت که این سه تن، با اینکه اسناد قانونی داشتند، از شش ماه به این سو در عراق زندانی بودند.

اعلامیه می‌افزاید که این سه تن در نتیجهٔ تلاش‌های سفارت افغانستان در بغداد رها شده و از طریق ایران به افغانستان فرستاده شدند.

پیش از این نیز ۲۵ تن از افغان‌ها از زندان‌های عراق رها شده و به افغانستان برگشته بودند.

گزارش‌ها می‌رساند که هزاران تن از افغان‌ها در ایران، پاکستان، و کشورهای عربی زندانی هستند.

سه افغان در حادثه آتش‌سوزی در تهران جان باختند

آتش‌سوزی در تهران
آتش‌سوزی در تهران

رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند که سه تن از افغان‌ها در یک حادثهٔ آتش‌سوزی در تهران جان باخته‌اند.

به اساس گزارش روزنامهٔ انتخاب، در این واقعه که روز یکشنبه در بازار آهن شادآباد تهران رخ داد، هفت تن دیگر مجروح شدند.

علت اصلی این آتش‌سوزی روشن نیست، ولی برخی شاهدان عینی گفته‌اند که آتش از اسپری‌های رنگ آغاز شد.

آن‌ها می‌افزایند که حدود صد دوکان در این بازار حریق شده‌اند و سه کارگر افغان جان باخته‌اند.
دربارهٔ هویت این افغان‌ها چیزی گفته نشده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG