لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

روایت یگانه عکاس دختر در شبرغان؛ « مجبور هستم به دلیل محدودیت ها و مشکلات اقتصادی، عکاسخانه ام را ببندم»


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

مسوول استدیوی عکاسی و فوتو کاپی «تصویر روز» در شبرغان می گوید که کاهش مشتریان زن و مشکلات اقتصادی، منجر به مسدود شدن یگانه دستگاه عکاسی زنانه در این شهر خواهد شد.

سوسن کوهکن ، یکی از دختران باز مانده از مکتب در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان است. سوسن، در مدت ۹ ماه عکاسی را به صورت حرفه ای از سوی یک نهاد کمک رسان دنبال کرده و یک استد یوی عکاسی و فوتو کاپی را تحت نام «تصویر روز» در شهر شبرغان ایجاد کرده است. او میگوید:

« وسایل دکان عکاسی را برای من یک دفتر از قبیل پرنتر، کمپیوتر، کمره ، چوکات های عکس و ورق های عکس که در عکاسی لازم است برایم کمک کرده بود.»

سوسن میگوید، این استید یوی عکاسی که مخصوص برای خانم ها ایجاد شده خدمات گرفتن عکس و چاپ اسناد را عرضه می کند:

« در سال ۱۴۰۰ من این عکاسخانه را فعال کردم که در اوایل زیاد تشویق شدم. تقریبا در ۱۵ روز من ۹ هزار افغانی کار کردم. بسیار مشتری داشتم و فعالیت من خیلی خوب بود.».

ولایت جوزجان و شهر شبرغان در نقشه افغانستان.
ولایت جوزجان و شهر شبرغان در نقشه افغانستان.

اما بگفته سوسن، بعد از بسته شدن مکاتب و پوهنتون ها بروی دختران وزنان، مشتریانش کم شده است. او مجبور است که با کاهش مشتریان و مشکلات اقتصادی استد یوی عکاسی را مسدود کند.

سوسن با اشاره به مشکلات در فعالیت برای کار های عکاسی که با آن رو به رو شده به رادیو آزادی گفت:

« برای فعلا هیچ عاید ندارم چند ماه شده که نه مشتری است ونه عاید، هیچ چیز نیست چرا که نه مکتب باز است و نه هم پوهنتون از اینکه دکان عکاسی من زنانه است زنان نمی آیند. دلم است دکان را بسته کنم.».

سوسن از حکومت طالبان میخواهد تا زنان را حمایت کرده و برای آنان زمینه کاری فراهم کند.

در کنار مشکلات کاهش مشتری عکاسخانه های زنانه در شبرغان، برخی عکاسی های زنانه به دلیل مشکلات مختلف و محدودیت ها در دیگر ولایات افغانستان نیز مسدود شده اند.

زنان عکاس حالا نگران هستند که با وجود نداشتن امکانات دیگر چه کاری را پیشه خود بسازند؟

XS
SM
MD
LG