لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

ادامه تطبیق مجازات در محضر عام؛ طالبان در سه روز گذشته شانزده نفر را در چندین ولایت شلاق زده اند


تصویر آرشیف: طالبان روند مجازات علنی را در شهر های مختلف افغانستان ادامه داده اند.
تصویر آرشیف: طالبان روند مجازات علنی را در شهر های مختلف افغانستان ادامه داده اند.

بر اساس حکم محکمۀ ابتدایی شهری کابل، در تازه ترین مورد، طالبان روز سه شنبه (۱۵ اکتوبر) بر ۴ تن در ملا علام سزای تعزیری را تطبیق کردند، اندکی قبل از آن دو تن در ولایت خوست نیز در محضر عام مجازات شدند.

روز دوشنبه هم در ولایت میدان وردک دو تن در محضر عام شلاق زده شدند و یکروز قبل از آن نیز، بر هشت تن در ولایت کنر در ملاعام، سزای های تعزیری تطبیق شد.

به این ترتیب در سه روز گذشته حداقل ۱۶ تن توسط طالبان در محضر عام شلاق زده شده اند و اگر خبر هایی تطبیق سزا های تعذیری از سوی حکومت طالبان به دقت دنبال شود، در چند ماه اخیر، تقریباً هر روز در یک گوشۀ از افغانستان، بر یک، یا چندتن از سوی محاکم طالبان در محضر عام سزا های تعزیری تطبیق شده است.

همچو مجازات چقدر با قوانین بشری و احترام به کرامت انسانی همسو است؟

نصرالله ستانکزی سابق استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
نصرالله ستانکزی سابق استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

نصرالله ستانکزی سابق استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل در مورد چنین میگوید:

"یکی از خصوصیات تطبیق جزا حفظ حیثیت و آبروری مجرمین است، جزا دادن در محضر عام، در کنار آنکه بالای دیگران حالت تنبهی دارد، اما برای افراد از نظر پنولوژی، توهین آمیز تلقی می شود."

کیفر شناسی (پنولوژی) که اثربخشی انواع مجازات، شرایط اجرای مجازات، مسائل عملی مربوط به حبس، امکان مجازات جایگزین، پیشگیری از تکرار جرایم و مسایل مربوط به آن را مطالعه می کند، تطبیق سزا های تعزیری را توهین به کرامت انسانی می داند، اما طالبان در تطبیق سزا های تعزیری، روی اصول اسلامی تاکید می کنند.

بر اساس گزارشهای سازمان ها و نهاد های بین المللی حقوق بشر به شمول شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، صدها تن به شمول زنان را در محضر عام شلاق زدهاند.

این اقدامات طالبان، واکنش هایی بسیاری از نهادهای حقوق بشر را در قبال داشته و آنها به تکرار از طالبان خواسته اند که به همچو مجازات، پایان دهند. این نهادها با ابراز نگرانی در مورد شفافیت محاکم طالبان، میگویند که در بیشتر موارد متهمان از حق داشتن و دسترسی به وکیل مدافع محروم هستند.

انجمن وکلای مدافع افغان در تبعید نیز میگوید که در بیش از سه سال حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، تقریباً همۀ قضات زن از وظایف شان برکنار شده اند و تعداد وکلای مدافع زن که در افغانستان باقی مانده اند، نیز از چند تن معدود، تجاوز نمی کند.

XS
SM
MD
LG