لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

سی‌ویکمین نمایشگاه محصولات زراعتی و مالداری برای چهار روز در بادام‌باغ کابل برگزار شده است


برخی از کشاورزان از کمبود سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات‌شان انتقاد می‌کنند.
برخی از کشاورزان از کمبود سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات‌شان انتقاد می‌کنند.

سی‌ویکمین نمایشگاه محصولات زراعتی و مالداری، صنایع دستی زنان و ماشین‌آلات زراعتی برای چهار روز در بادام‌باغ شهر کابل برگزار شده‌است.

این نمایشگاه که روز چهارشنبه (۱۶ اکتوبر) افتتاح شده، قرار است تا روز شنبه ادامه داشته باشد.

فرید ناداری، یکی از برگزارکننده‌گان این نمایشگاه، به رادیو آزادی گفت: "نمایشگاه تولیدات زراعتی و مالداری افغانستان توسط وزارت زراعت برگزار شده‌ که بیش از ۲۶۰ غرفه در این‌جا داریم که بیش از ۷۰ غرفهٔ آن مربوط خانم‌ها می‌شود. نمایشگاه کاملاً صنایع دستی و زراعتی است."

زنان متشبث نیز در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، اما شاکی‌اند که در آغاز روز نیروهای طالبان به مردان اجازهٔ ورود به محوطه‌هایی که زنان در آن‌جا غرفه داشتند را ندادند.

یکی از این زنان که نمی‌خواهد به علت حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت: "روز اول خوب بود، ورود مردان آزاد بود، اما روز دوم ورود مردان را به هنگری که خانم‌ها بودند منع کردند. یک خانم رفت بر کلان امنیتی‌شان گفت اگر شما مردان را نمی‌گذارید این‌جا بیاید و خانم‌ها فروشات داشته باشند، پس چرا غرفه‌‌های‌تان را بالای ما می‌فروشید؟ تقریباً یک‌ونیم ساعت طول کشید که مشکل حل شد. حال برنامه جریان دارد."

زرغونه احمدی، از دیگر زنان تجارت‌پیشه که صنایع دستی‌اش را به نمایش گذاشته، هرچند از برگزاری نمایشگاه استقبال می‌کند، اما از کمبود غرفه و نبود بازار شکایت می‌کند: "همچون نمایشگاه‌ها به خانم‌ها بسیار خوب است که راه را باز می‌‌کند برای بازارهای داخلی و بیرونی، اما برخی مشکلات ما از جمله کمبود غرفه برای خانم‌ها است و یا قیمت غرفه‌ها نامناسب است. بازار بیرونی نداریم، بازار داخلی خوب در داخل افغانستان نداریم."

در این حال، برخی از کشاورزان مرد که محصولات زراعتی‌شان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند از کمبود سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات‌شان شکایت دارند.

یکی از آن‌ها که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام و صدای اصلی‌اش در‌ گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی در این‌ مورد گفت: "در نمایشگاه همه چیز خوب است، مردم می‌آیند بازدید می‌کنند، فروشات بد نیست. مشکل ما نبود سردخانه‌ها است. ما نمی‌توانیم میوه و ‌ترکاری خود را به گونه درست در سردخانه‌ها نگهداری کنیم که همه‌ساله خیلی ضرر می‌کنیم. از حکومت می‌خواهیم که سردخانه‌ها را ایجاد کنند، هم به سود حکومت است هم دهقانان."

اقتصاد افغانستان در بسیاری از منطاق روستایی به زراعت و مالداری وابسته است
اقتصاد افغانستان در بسیاری از منطاق روستایی به زراعت و مالداری وابسته است

با این حال، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، در نخستین روز این نمایشگاه از ایجاد برنامه‌های انکشافی در بخش صنعت ‌و زراعت خبر داده‌است.

اما او جزئیات بیشتری در این مورد نداده‌است.

در این نمایشگاه چهار روزه محصولات زراعتی، باغداری، مالداری، ماشین‌آلات زراعتی، زعفران، گیاهان دارویی، تجهیزات آبیاری، نهال درختان مثمر و غیر مثمر، دستگاه‌های برق خورشیدی و صنایع دستی به نمایش گذاشته شده‌است.

XS
SM
MD
LG