لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

انستیتوت رابرت لنسینگ: ممنوعیت کشت خشخاش وضعیت اقتصادی افغانستان را بدتر کرده است


آگاهان: ممنوعیت کشت کوکنار بدون راه‌های بدیل، بحران اقتصادی را تشدید کرده است.
آگاهان: ممنوعیت کشت کوکنار بدون راه‌های بدیل، بحران اقتصادی را تشدید کرده است.

شماری از دهقانان در برخی ولایات افغانستان می‌گویند که پس از ممنوعیت کشت کوکنار از سوی طالبان، به دلیل کشت محصولات با سود کمتر در زمین‌های خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

آن‌ها می‌گویند هرچند وعده‌هایی برای کمک به آن‌ها داده شده بود تا کوکنار کشت نکنند، اما تا کنون هیچ حمایتی دریافت نکرده‌اند.

دو دهقان در هرات و ننگرهار در این باره به رادیو آزادی گفتند: "وقتی ما از زمین‌های خود محصول برداشت می‌کنیم، قرضدار می‌شویم. قبلاً در این‌جا کوکنار کشت می‌شد. این کار درست نیست، اما من هم از مجبوری کشت می‌کردم، قیمت‌اش خیلی بالا بود و ما با آن زندگی می‌کردیم."

"برای ما وعده‌های زیادی کمک برای کشت نکردن کوکنار داده شده بود و به ما گفته بودند که برای شما معیشت بدیل فراهم می‌کنیم، اما تا کنون هیچ کمکی به ما نشده است."

این درحالی‌ست که اخیراً انستیتوت تحقیقاتی رابرت لنسینگ اعلام کرده که به دلیل ممنوعیت کشت کوکنار از سوی طالبان، وضعیت اقتصادی افغانستان بدتر شده و نرخ بی‌کاری در این کشور افزایش یافته است.

این انستیتوت امریکایی در تحقیقی که روز چهارشنبه (۱۶ اکتوبر) منتشر شده، ادعا کرده که هرچند شبکه حقانی طالبان از افزایش قیمت‌های هروئین در بازارهای خاورمیانه و آفریقا بهره‌برداری می‌کند، اما هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، تلاش می‌کند کنترل خود را بر تمامی گروه‌ها از جمله شبکه حقانی تقویت کند.

بر اساس این تحقیق، اختلافات بین رهبر طالبان و شبکه حقانی در مورد ممنوعیت کشت کوکنار و برخی مسائل دیگر بر ثبات طالبان نیز تأثیر خواهد گذاشت.

در اپریل ۲۰۲۲، هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، با صدور فرمانی کشت کوکنار را که مواد مخدر مختلفی از آن تولید می‌شود، ممنوع و برای متخلفان مجازات تعیین کرد. او گفت که در صورت سرکشی از این فرمان، کشت‌زارهای‌شان تخریب و بر اساس "شریعت" مجازات خواهند شد.

حکمت‌الله حکمت، یکی از آگاهان امور، هرچند از ممنوعیت کشت کوکنار در افغانستان حمایت می‌کند، اما می‌گوید که طالبان بدون فکر کردن به راه‌های بدیل برای کشاورزان، این اقدام را انجام داد: "با ورود طالبان به افغانستان، آن‌ها به درخواست جامعه جهانی و تعاملات قبلی این کار را انجام دادند و کشت کوکنار را ممنوع کردند، اما برای دهقانان که بخش عمده‌ای از زندگی‌شان به این موضوع وابسته بود، هیچ فکری نکردند. امروز که شما جوانان زیادی را می‌بینید که کشور را ترک می‌کنند، یکی از دلایل عمده آن بی‌کاری و مشکلات اقتصادی است."

دهقانان افغان: وعده‌های کمک برای کشت نکردن کوکنار عملی نشده است.
دهقانان افغان: وعده‌های کمک برای کشت نکردن کوکنار عملی نشده است.

سازمان ملل متحد در اواخر ماه عقرب سال ۱۴۰۲ گزارشی منتشر کرد که نشان‌دهنده کاهش کشت کوکنار در افغانستان بود، اما همزمان نگرانی خود را در باره وضعیت نامناسب اقتصادی دهقانان نیز ابراز کرد.

بر اساس این گزارش، درآمد دهقانان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۳۶ میلیارد دالر بود که در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۹۲ درصدی به ۱۱۰ میلیون دالر رسیده‌است، درحالی‌که افغانستان از قبل نیز با وضعیت اقتصادی نامناسبی مواجه بوده است.

XS
SM
MD
LG