لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

اسرائیل تأیید کرد یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، کشته شده است


آرشیف: یحیی سِنوار درمیان افرادش
آرشیف: یحیی سِنوار درمیان افرادش

اسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، به‌دست سربازان اسرائیلی در نوار غزه کشته شده است.

سنوار یکی از طراحان اصلی حمله سال گذشته حماس به اسرائیل بود که منجر به آغاز جنگ شد. گروه او از سوی آمریکا و اسرائیل در فهرست تروریستی قرار دارد.

آقای کاتس در بیانیه‌ای گفت: «یحیی سنوار، قاتل جمعی که مسئول کشتارها و جنایات ۷ اکتوبر بود، امروز توسط سربازان اردوی اسرائیل کشته شد.»

وزیر امور خارجه اسرائیل کشته شدن سنوار را «یک دستاورد نظامی و اخلاقی» برای ارتش اسرائیل توصیف کرد و افزود: «کشته شدن سنوار امکان آزادی فوری گروگان‌ها را فراهم کرده و راه را برای تغییراتی باز می‌کند که منجر به ایجاد واقعیتی جدید در غزه - بدون حماس و بدون کنترل ایران خواهد شد.»

خانه‌ای که یحیی سنوار در آن کشته شده، در محله تل‌السلطان در رفح واقع است. به گزارش شبکه کان، این خانه در نزدیکی تونل‌های کنار مرز رفح با مصر واقع است و احتمال تلاش برای فرار او را تقویت کرده است.

بنابر گزارش‌ها، جسد یحیی سنوار را اکنون به مؤسسه رسمی کالبدشکافی در تل ابیب منتقل کرده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در پیامی ویدئویی با اشاره به حمله هفتم اکتوبر گفت: «کشور ما امروز با یحیی سنوار تسویه حساب کرد.»

او افزود: «زندگی یحیی سنوار زمانی به پایان رسید که زیر ضرب و تحت تعقیب بود و برای جان خود فرار می‌کرد. هر کس دیگری هم که بخواهد به شهروندان اسرائیل یا به نیروهای امنیتی ما آسیب برساند، حسابی با او باز می‌شود که تسویه خواهد شد».

وزیر دفاع اسرائیل از نیروهای گروه افراطی حماس و سایر ساکنان غزه که شهروندان ربوده‌شده اسرائیل را در دست دارند، خواست «با این اسرائیلی‌های ربوده‌شده بیرون آمده، آن‌ها را رها کرده و خود را تسلیم کنند.»

از زمان شروع جنگ بین اسرائیل و حماس، سنوار در صدر فهرست تحت تعقیب اسرائیل قرار داشت و کشته شدن او ضربه‌ای جدی به این گروه شبه‌نظامی محسوب می‌شود. هنوز تأیید رسمی از سوی حماس در مورد مرگ وی ارائه نشده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، نیروهای زمینی فرقه گولانی عملیات هدف قرار دادن شبه نظامیان در ساختمان مشکوک را برعهده داشتند و محل از سوی نیروی هوایی اسرائیل بمباران نشده بود.

اسرائیل ماه گذشته اعلام کرده بود که یحیی سنوار به مدت چند هفته با همه قطع ارتباط کرده و به ویژه بعد از کشته شدن حسن نصرالله در ضاحیه، از بیم کشف مخفیگاه‌های خود، ارتباطات بسیار محدود قبلی خود را هم قطع کرده بود. پس از آن‌که منابع قطری دو هفته پیش خبر دادند که سنوار زنده است و تماس را از سرگرفته، آمریکا نیز این امر را تأیید کرده بود.

انتخاب یحیی سنوار به‌عنوان رهبر حماس پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر پیشین این گروه، در تهران، انجام شده بود.

XS
SM
MD
LG