لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

افغانستان

صلیب سرخ بین المللی: ماین ها و مواد منفجر ناشده هنوز هم از میان کودکان قربانی می‌گیرند

تعدادی از کودکانی که اعضای وجود شان در نتیجه انفجار ماین ها و مواد منفجر ناشده، قطع شده است .
تعدادی از کودکانی که اعضای وجود شان در نتیجه انفجار ماین ها و مواد منفجر ناشده، قطع شده است .

رئیس کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ در افغانستان می گوید که ماین ها و مهمات منفجر ناشده یک تهدید دوامدار برای مردم این کشور به ویژه کودکان است.

کاترینا ریتز ، این را در پُستی در شبکۀ اکس (تویتر سابق ) روز پنجشنبه گفته و عکس یک دختر خردسال افغان را نیز منتشر کرده است.

خانم ریتز افزوده است که این دختر به نام نازیه یک پایش را در انفجار ماین از دست داده و اخیراً به او از سوی مرکز بازتوانی فزیکی صلیب سرخ پای مصنوعی ساخته شده است.

ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا ) در ماه اسد گفته بود که نزدیک به سه میلیون جمعیت افغانستان با خطر دوامدار ماین ها و مهمات منفلق ناشدۀ به جا مانده از جنگ رو به رو اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

طالبان فعالیت رسانه‌ای در بادغیس را به نوشتاری و صوتی محدود کردند

پیش از بادغیس، گزارش‌هایی از منع نشر تصاویر موجودات زنده در لغمان و ننگرهار نیز منتشر شده است.
پیش از بادغیس، گزارش‌هایی از منع نشر تصاویر موجودات زنده در لغمان و ننگرهار نیز منتشر شده است.

در پی منع نشر تصاویر موجودات زنده از سوی طالبان، فعالیت تلویزیون‌های ولایت بادغیس افغانستان متوقف شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در یک اعلامیه‌ای که چهارشنبه (دوم عقرب) نشر کرد، گفت که در حال حاضر هر نوع فعالیت رسانه‌ای در بادغیس به نوشتاری و صوتی محدود شده است.

این مرکز با ابراز نگرانی نسبت به این رویداد، از حکومت طالبان خواست که در مورد این تصمیم تجدیدنظر کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان منع نشر تصویر موجودات زنده از سوی طالبان را یک تصمیم به‌شدت عقب‌گرایانه خواند که به گفتۀ این مرکز، آزادی رسانه‌ها را بیش از پیش محدود کرده است.

به گفتۀ این مرکز، تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان و تلویزیون خصوصی عبور در بادغیس فعالیت داشتند.

پیش از بادغیس، از منع نشر تصاویر در لغمان و ننگرهار هم گزارش شده است.

نزدیک به یک هفته قبل، سیف‌الاسلام خیبر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، در صحبت با خبرگزاری فرانسه گفته بود که ممنوعیت‌ها در بخش گرفتن تصویر از موجودات زنده و فلم ساختن از آن به‌گونه تدریجی در تمام افغانستان تطبیق می‌شود؛ موضوعی که واکنش نهادهای حامی رسانه‌ها را نیز برانگیخته است.

ادارۀ امور زنان ملل متحد: از هر ده نفری که در نتیجه درگیری‌ها در سال کشته شدند، چهار نفر آن زنان بودند

اداره امور زنان سازمان ملل متحد: شمار زنانی که در ۲۰۲۳  در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.
اداره امور زنان سازمان ملل متحد: شمار زنانی که در ۲۰۲۳  در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

اداره امور زنان ملل متحد می‌گوید که از هر ده نفری که در نتیجه درگیری‌ها در ۲۰۲۳ کشته شدند، چهار نفر آن زنان بودند.

این اداره سه‌شنبه ( ۲۲ اکتوبر ) با نشر گزارشی گفت که شمار زنانی که در ۲۰۲۳ در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

در این گزارش، دلیل افزایش کشته شدن زنان و دختران در درگیری‌ها، افزایش بی‌توجهی آشکار قوانین بین المللی برای محافظت از زنان و کودکان در جریان جنگ خوانده شده است.

اداره امور زنان ملل متحد، همچنان گفته که در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ده درصد مذاکره کنند‌ها در پروسه‌های صلح زنان بودند، در حالیکه به گفته این اداره مطالعات نشان داده که وقتی زنان در پروسه‌های صلح دخیل باشند، توافقات صلح پایدار می باشند و بهتر اجرا می شوند.

رئیس جمهور ایران: باید به افغانستان کمک شود تا به صلح و ثبات پایدار برسد

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران و نریندرا مودی صدراعظم هند
مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران و نریندرا مودی صدراعظم هند

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در دیدار با صدراعظم هند می‌گوید که باید به افغانستان کمک شود تا به صلح و ثبات پایدار برسد. پزشکیان این را در ملاقات دیروزش (اول عقرب) با نریندر مودی صدراعظم هند در حاشیه شانزدهمین نشست سران بریکس در کازان روسیه گفت.

براساس گزارش رادیو فردا بخش ایران رادیو آزادی، دو مقام در اشاره به امضای قرارداد بلند مدت بندر چهابهار بر اهمیت این پروژه برای بازسازی و توسعه افغانستان و تقویت پیوند‌های تجاری و اقتصادی با آسیای مرکزی تأکید کردند.

رسانه‌های هندی هم گزارش داده اند که صدراعظم مودی در ملاقاتش با پزشکیان گفته که توسعه بندر چهابهار بزرگترین رکن همکاری بین آنها است و این توسعه نقش مهم در تنظیم روابط ایران و هند و همچین روابط دو کشور با دیگر کشورهای منطقه دارد.

هند و ایران سال روان میلادی فقط چند روز پیش از مرگ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیشین ایران، یک قرارداد ده ساله را برای بهره برداری از بندر چهابهار امضا کردند.

بندر چهابهار، ایران و هند را از طریق افغانستان به آسیای مرکزی وصل می کند.

جبهۀ آزادی افغانستان ادعا می‌کند سه نیروی طالبان را در گلبهار کشته است

نقشه ولایت پروان
نقشه ولایت پروان

یک گروه مسلح مخالف طالبان موسوم به "جبهۀ آزادی افغانستان" ادعا می‌کند که سه نیروی طالبان را در منطقۀ گلبهار بین ولایات کاپیسا و پروان کشته و دو تن دیگر را زخمی کرده است.

این گروه در بیانیه‌ای در شبکۀ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفته که افراد مسلح آن‌ها روز گذشته این حمله را در منطقۀ پل گلغندی انجام دادند.

جبهۀ آزادی افغانستان در یک اعلامیۀ جداگانۀ دیگر ادعا کرده که در حملۀ آن‌ها به یک واسطۀ استخبارات طالبان در منطقۀ قلعه‌چه‌ در کابل، دو سرباز طالبان کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

منابع رسمی طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند و رادیو آزادی نمی‌تواند این ادعا را به‌طور مستقل تأیید کند.

وزیر تجارت حکومت طالبان در آلماتا با مقامات قزاقستان دیدار کرد

 نور الدین عزیزی وزیر تجارت و صنایع حکومت طالبان
نور الدین عزیزی وزیر تجارت و صنایع حکومت طالبان

وزیر تجارت و صنایع حکومت طالبان با مقامات قزاقستان در شهر آلماتا در مورد تقویت روابط تجارتی دوجانبه و امکان ارسال کالاهای تجارتی به چین گفت وگو کرده است.

سنترال ایشیا تایمز و خبرگزاری باختر در کنترل طالبان روز سه شنبه(۲۲ اکتوبر) گزارش داده اند که هر دو جانب در مورد صدور ویزه و ایجاد تسهیلات در سایر عرصه ها نیز صحبت کرده اند.

در نشست آلماتا، نورالدین عزیزی وزیر تجارت طالبان در راس هیئت طالبان و سریک ژومانگرین معاون صدراعظم قزاقستان شرکت داشتند.

در ماه جون گذشته، قزاقستان طالبان را از فهرست گروههای ممنوعه حذف کرد و دیپلومات طالبان را در آلماتا پذیرفت.

طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره برافغانستان، با آنکه حکومت آنها توسط هیچ کشور جهان به رسمت شناخته نشده، تلاشهایی را برای تحکیم روابط تجارتی و اقتصادی با روسیه، چین و شماری از کشورهای آسیای میانه، انجام داده اند.

ادعای جبههٔ آزادی افغانستان: در یک حمله در ناحیه هشتم شهر کابل دو تن از طالبان کشته شدند

نشان جبههٔ آزادی افغانستان
نشان جبههٔ آزادی افغانستان

یک گروه مسلح مخالف طالبان موسوم به"جبهه آزادی افغانستان" ادعا کرد که بر یک موتر ادارۀ استخبارات طالبان، در ناحیه هشتم شهر کابل، حمله کرده است.

این جبهه ناوقت روز سه شنبه(۲۲ اکتوبر) در خبرنامه ای گفت، در این حمله که در منطقه قلعچه صورت گرفت، دو تن از پرسونل استخبارات طالبان کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ این جبهه، پس از آخرین حملۀ راکتی آنها بر میدان هوایی کابل، طالبان تلاشی خانه های مردم را در نواحی مختلف شهر کابل، آغاز کرده اند.

شماری از باشنده گان کابل نیز تلاشی خانه به خانه از سوی طالبان را تایید کرده گفته اند که نیروهای طالبان به ویژه در شمال کابل به دنبال مخالفان خود هستند.

تاکنون منابع رسمی طالبان در این مورد چیزی نگفته اند و رادیو آزادی نمی تواند به طور مستقل این ادعا را تأیید کند.

حامد کرزی بار دیگر به بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان تاکید کرد

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان به سلسلۀ ملاقات ها با مردم، این بار با شماری از جوانان دیدار و با آنها در مورد اهمیت آموزش گفت وگو کرده است.

آقای کرزی روز سه شنبه(۲۲ اکتوبر) در این ملاقات، جوانان مجهز با ثروت دانش را برای پیشرفت افغانستان مهم خواند و بار دیگر بر گشایش مکاتب دختران تاکید کرده است.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه ها را بروی دختران افغان بستند. سپس در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، دختران و زنان افغان از رفتن به پوهنتون ها نیز منع شدند. با وجود واکنش های گسترده و خواست ها مکرر جامعۀ بینا لمللی برای لغو این محدودیت ها، طالبان تا هنوز از خود انعطاف نشان نداده اند.

هرچند طالبان این موضوع را مسئلهٔ خانوادگی و سنتی افغانستان میخوانند، اما حقوق زنان و دختران، برای جامعهٔ بین المللی یک مسئله مهم است و روی همین دلیل، جامعه بین المللی تمایلی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نشان نمی دهد.

گزارش‌ها: طالبان تلاشی خانه به خانه را در کابل آغاز کرده اند

تصویر آرشیف: تلاشی خانه ها توسط طالبان.
تصویر آرشیف: تلاشی خانه ها توسط طالبان.

برخی منابع می گویند که طالبان امروز سه شنبه اول عقرب تلاشی خانه به خانه را در بخش های از کابل آغاز کردند.

یک باشندۀ منطقۀ خیرخانه که به دلایل امنیتی خواست نام اش گرفته نشود شام امروز به رادیو آزادی گفت که بازرسی خانه ها توسط طالبان در مناطق خیرخانه و ۳۱۵ انجام شده است.

برخی از رسانه های داخلی نیز در این باره گزارش داده اند ؛ اما طالبان هنوز چیزی نگفته اند.

طالبان قبلاً نیز در شهر کابل و شماری از ولایت ها خانه ها را تلاشی کرده بودند.

این بار تلاشی خانه به خانه در کابل پس از آن صورت می گیرد که حد اقل دو راکت شنبه شب به میدان هوایی کابل شلیک شد.

جبهه آزادی افغانستان گروهی مخالف طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته و ادعا کرده که به طالبان تلفات شدید جانی و خسارات مالی وارد شده است.

این جبهه ادعا کرده که این حمله به بخش نظامی میدان هوایی کابل نخست با پرتاب چندین راکت آغاز شد و سپس بخش پیادۀ گروه شهری جبهه دست به حمله زد.

یک منبع طالبان به رادیو آزادی حملۀ راکتی به میدان هوایی کابل را تایید کرده ؛اما طالبان در مورد ادعای جبهه آزادی افغانستان چیزی نگفته اند.

جبهۀ آزادی افغانستان شام امروز در پستی در شبکۀ اکس (تویتر سابق) ، تلاشی خانه به خانه در کابل را به حملۀ دوشب پیش این جبهه مرتبط دانسته و همچنان ادعا کرده است که در حملۀ نیروهایش به موتر استخبارات طالبان در منطقۀ قلعچه شهر کابل دو عضو نیروی استخبارات طالبان کشته و دو تن دیگر آنان زخمی شدند.

رادیو آزادی نمی تواند این ادعا ها را به طور مستقل تایید کند.

یک مقام قطری و برخی از اعضای پارلمان جرمنی و ایالات متحده در مورد افغانستان بحث کردند

بیرق کشور عربی قطر
بیرق کشور عربی قطر

یک مقام قطری و شماری از قانونگذاران جرمنی و امریکایی در بارۀ افغانستان گفتگو کرده اند.

وزارت خارجۀ قطر در خبرنامه ای امروز سه شنبه اول عقرب گفت که فیصل بن عبدالله الحنزاب نمایندۀ ویژۀ این وزارت با استیفان کوتر ، متیاس موسدورف و یواخیم ووندارک اعضای پارلمان جرمنی در مورد برخی مسایل به ویژه تقویت صلح و ثبات در افغانستان بحث کرده است.

وزارت خارجۀ قطر روز دوشنبه گفته بود که این مقام قطری و یک هیئت کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز در مورد موضوع مشابه در مورد افغانستان گفگتو کرده بودند.

در بارۀ این دیدار ها جزئیات بیشتر داده نشده است.

سفارت های کشور های غربی برای افغانستان از قطر فعالیت می کنند و طالبان در دوحه دفتر سیاسی دارند.

هرچند قطر نیز مانند کشور های دیگر هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته؛ اما قطر از معدود کشور های است که با طالبان روابط نزدیک دارد و دیپلوماتان این گروه را پذیرفته است.

ادارهٔ احصائیه حکومت طالبان از افزایش حاصلات گندم در افغانستان خبر داده است

دهقانان در حال برداشت حاصلات گندم در افغانستان.
دهقانان در حال برداشت حاصلات گندم در افغانستان.

اداره ملی احصائیه ومعلومات که زیر کنترول حکومت طالبان است، از افزایش حاصلات گندم در افغانستان خبر میدهد.

این اداره با پخش خبرنامه در شبکه اجتماعی ایکس (تویتر سابق) گفته است که با استفاده از تکنالوژی ریموت سینسنگ وتصاویر اقمار مصنوعی کشت های گندم امسال تثبیت شده است.

خبرنامه می افزاید که درمجموع امسال درتمام کشور ۴.۸۳ میلیون متریک تن گندم تولید شده واین مقدار افزایش ده فیصدی حاصلات گندم نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.

اداره احصائیه دلیل عمده افزایش امسال حاصلات گندم را باران های موسمی به موقع وکشت گندم به جای کوکنار می داند.

اما می گوید که با درنظرداشت نفوس افغانستان بازهم امسال به حدود دو میلیون متریک تن گندم وارداتی نیاز دارد.

این درحالیست که WFP یا برنامه جهانی غذا گفته که در سال ۲۰۲۴ میلادی در افغانستان ۲۳.۷ میلیون تن نیازمند کمک‌های بشردوستانه اند.

به گفته این سازمان، ۴ میلیون افغان از جمله ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوء تغذیه اند.

اداره احصائیه می گوید که امسال بیشترین گندم آبی در ولایت های هلمند ، قندهار، فراه وکندز وبیشترین گندم للمی در ولایت های تخار، هرات ، بادغیس ، وفاریاب کشت شده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG