لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

جهان

نیروهای روسی موج تازهٔ از حملات هوایی را بر برخی از مناطق اوکراین انجام دادند

تخریبات ناشی از حملات اردوی روسیه بر اوکراین.
تخریبات ناشی از حملات اردوی روسیه بر اوکراین.

یک فرمانده ارشا نظامی در کیف پایتخت اوکراین می گوید که روسیه صبح امروز حملات گسترده طیاره های بی سرنشین را بر مناطق مختلف اوکراین انجام داد.

سرهی پاپکو در تلگرامی نوشته است که این یکی از بزرگ‌ترین حملات نیروهای روسی بر غیرنظامیان و تأسیسات اساسی در اوکراین بود که چهار و نیم ساعت ادامه داشت.

به گفته این مقام اوکراینی، نیروهای روسی کیف را نیز هدف قرار دادند و به دلیل تلاش های هماهنگ نیروهای دفاعی، طیاره های بدون سرنشین که به سمت پایتخت پرواز می کردند از بین برده شدند.

تا هنوز در مورد تلفات این حملات گزارشی نشر نشده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ماه جنوری سال آینده برگزار می‌شود

الکساندر لوکاشینکو ریئس جمهور بلاروس
الکساندر لوکاشینکو ریئس جمهور بلاروس

قرار است انتخابات ریاست جمهوری آینده بلاروس در ۲۶ ماه جنوری ۲۰۲۵ برگزار شود. این تاریخ، چهارشنبه ( ۲۳ اکتوبر) از سوی قانونگذاران این کشور اعلام شد.

انتخابات آینده بلاروس قرار است پس از آن برگزار شود که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ با وجود ادعا‌های اپوزسیون و بسیاری از کشور‌‌های غربی مبنی بر تقلب گسترده، الکساندر لوکاشینکو رهبر مستبد این کشور برنده شدنش را اعلام کرد.

پس از انتخابات ۲۰۲۰، بیلاروس شاهد برگزاری تظاهرات سرتاسری هم بود که در نتیجه هزارها زندانی و شماری از اعضای اپوزسیون هم مجبور به ترک این کشور شدند.

همچنان از کشته شدن چندین معترض هم گزارش شده، سازمان‌های حقوق بشر می گویند که شواهد معتبری مبنی بر استفاده از شکنجه علیه برخی از بازداشت شده‌ها وجود دارد.

اداره لوکاشینکو همچنان از جنگ غیرموجه روسیه بر اوکراین حمایت می کند.

وزارت دفاع روسیه: چهارده طیاره بی‌سرنشین اوکراین را بر فراز شبه جزیرۀ کریمیا سرنگون کرده‌ایم

طیاره بی سرنشین اوکراین
طیاره بی سرنشین اوکراین

وزارت دفاع روسیه ادعا کرده که سیستم مدافع هوای این کشور، چهارده طیاره بی سرنشین اوکراین را اوایل امروز چهارشنبه ( دو عقرب ) بر فراز شبه جزیره کریمیا سرنگون کرده است.

این وزارت همچنان در کانال تلگرامش ادعا کرده که چهار قایق بی سرنشین اوکراین هم در سواحل شبه جزیره کریمیا ازبین برده شدند.

در یک خبر جداگانه، والی منطقه روستوف روسیه گفته که سیستم مدافع هوای این کشور چهار طیاره بی سرنشین اوکراین را در این منطقه سرنگون کرده است.

همزمان نیروهای اوکراینی گفته اند که سه فابریکه پروسس الکول روسی را هدف حملات طیاره‌های بی سرنشین قرار داده اند.

جنگ غیرموجه روسیه بر اوکراین در فبروری 2022 آغاز شد و تا هنوز ادامه دارد.

هشدار مقامات استخباراتی امریکا: روسیه، چین و ایران قصد تفرقه‌اندازی بین امریکایی‌ها را دارند

لوگوی استخبارات ملی امریکا
لوگوی استخبارات ملی امریکا

مقامات استخباراتی امریکا روز سه‌شنبه هشدار دادند که "عوامل خارجی" از روسیه، چین و ایران قصد دارند تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ۵ نوامبر و پس از آن، روایت‌هایی را برای ایجاد تفرقه بین امریکایی‌ها ایجاد کنند.

این مقامات در یک کنفرانس تلفونی با توضیح بیشتر به خبرنگاران گفتند که مقامات، این سه کشور از انتخابات قبلی ایالات متحده چیزهای آموخته‌اند و آمادگی بیشتری برای استفاده از فرصت‌ها جهت ایجاد ناآرامی دارند.

این مقامات امریکایی گفتند که عوامل خارجی امکان دارد تهدیدات فیزیکی و خشونت را در نظر داشته باشند و به احتمال زیاد عملیات نشر اطلاعات گمراه کننده را برای ایجاد بی اطمینانی و تضعیف روند انتخابات انجام می‌دهند.

یک مقام دفتر مدیر استخبارات ملی امریکا که نخواست نامش ذکر شود از طریق تلفون به خبرنگاران گفت: "عوامل خارجی قصد دارند روایت‌های تفرقه‌انگیز را برای ایجاد تفرقه بین امریکایی‌ها و تضعیف اعتماد امریکایی‌ها به سیستم دموکراتیک به کار گیرند."

اسرائیل: هاشم صفی‌الدین جانشین احتمالی حسن نصرالله، در حملۀ هوایی کشته شد

حزب‌الله لبنان هنوز کشته شدن هاشم صفی‌الدین را تأیید نکرده است
حزب‌الله لبنان هنوز کشته شدن هاشم صفی‌الدین را تأیید نکرده است

اردوی اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که یکی از مقامات ارشد حزب‌الله لبنان را که انتظار می‌رفت رهبر بعدی این گروه باشد، در اوایل ماه جاری اکتوبر در یک حملۀ هوایی اسرائیل در جنوب بیروت کشته شده است.

انتظار می‌رفت که هاشم صفی‌الدین، روحانی قدرتمند این حزب، جانشین حسن نصرالله شود که در حملۀ هوایی اسرائیل در ماه سپتمبر کشته شد.

حزب‌الله لبنان این خبر در مورد سرنوشت هاشم صفی‌الدین را هنوز تأیید نکرده است.

اردوی اسرائیل اوایل دیروز یک ساختمان را در حومۀ بیروت با خاک یکسان کرد و دود و آوار آن به فاصلۀ چند صد متری در هوا بلند شد.

سخنگوی حزب‌الله لبنان از نزدیکی این ساختمان، قبل از اینکه هدف قرار گیرد، دربارۀ حملۀ روز یک‌شنبۀ گذشته طیاره بدون سرنشین که به منزل بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، خسارات وارد کرد، به خبرنگاران معلومات داده بود.

حزب‌الله لبنان یک سازمان نظامی-سیاسی است که از سوی امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، ولی اتحادیه اروپا تنها جناح نظامی آن را در لیست سیاه شامل کرده است.

این حزب مناطق وسیع جنوب و شرق لبنان را زیر کنترول خود دارد و اعضای آن در پارلمان لبنان نیز حضور دارند.

وزیر خارجهٔ امریکا از اسرائیل خواست برای آتش‌بس در غزه تلاش کند

بلینکین
بلینکین

انتوی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، در جریان سفر دیروز خود به تل‌ابیب و بیت‌المقدس از اسرائیل خواست برای برقراری آتش‌بس در غزه تلاش کند.

بلینکن در ملاقات خود با رئیس‌جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، تأکید کرد که کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، توسط اردوی اسرائیل، فرصت جدیدی برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی ایجاد کرده است.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا حماس را یک گروه تروریستی می‌شناسند. وزیر خارجۀ امریکا در ملاقات خود با صدراعظم بنیامین نتانیاهو تأکید کرد که به فرستادن کمک‌های بشردوستانۀ بیشتری به نوار غزه اجازه داده شود.

واشنگتن هفتۀ گذشته هشدار داد که اگر اسرائیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را به‌سرعت بهبود ندهد، ممکن است برخی از کمک‌های نظامی خود را متوقف کند.

امریکا تحریم های تازه را علیه برخی نهاد های که به مسکو در جنگ اوکراین کمک می‌کنند، وضع می‌کند

بیرق ایالات متحده امریکا در مقابل ساختمان کانگرس- واشنگتن.
بیرق ایالات متحده امریکا در مقابل ساختمان کانگرس- واشنگتن.

جنت یلن(Janet Yellen) وزیر خزانه داری ایالات متحده روزسه شنبه(۲۲ اکتوبر) گفت، قرار است در اوایل هفتۀ آینده، امریکا تحریم های جدیدی را به هدف مهار ساختن تلاش های جنگی روسیه در اوکراین، اعلام کند.

جنت یلن به رهبران مالی جهان که برای جلسات سالانه صندوق وجهی بین المللی(IMF) و بانک جهانی در واشنگتن جمع شده بودند، گفت که این تحریم ها شماری از نهادهای ثانی را در کشورهایی که مسکو را با مواد مهم مورد استفاده نظامی تأمین می کنند، هدف قرار می دهد.

وزیر خزانه داری ایالات متحده در یک کنفرانس خبری همچنین گفت، امریکا تحریم های جدید قوی را بر آنهایی که ماشین جنگی کرملین را تسهیل می کنند، در کشورهای ثالث اعلام خواهد کرد.

اردوی اسرائیل یک ساختمان مربوط به تاسیسات حزب الله را در بیروت منهدم کرد

حمله هوایی اسرائیل بر یک ساختمان در بیروت پایتخت لبنان
حمله هوایی اسرائیل بر یک ساختمان در بیروت پایتخت لبنان

اردوی اسرائیل روز سه شنبه(۲۲ اکتوبر) یک ساختمان را در حومۀ شهر بیروت پایتخت لبنان هدف قرار داد و به خاک یکسان کرد که به گفته اسرائیل "تاسیسات" حزب الله را در خود جای داده بود.

حزب الله لبنان یک گروه سیاسی نظامی است که ایالات متحدۀ امریکا، آن را به حیث یک سازمان تروریستی می شناسد، ولی اتحادیۀ اروپا تنها شاخۀ نظامی آن را در لیست سیاه شامل ساخته، نه بخش سیاسی آن را. حزب الله کنترل بخش اعظم جنوب لبنان را در دست دارد و نمایندگان شاخۀ سیاسی آن در پارلمان لبنان حضور دارند.

این حمله هوایی اندکی پس از آن صورت گرفت که اردوی اسرائیل، هشدار تخلیه دو ساختمان در آن منطقه را صادر کرد که به گفتۀ اسرائیل حزب الله از آن استفاده می کند. تا هنوز از تلفات از این رویداد گزارش داده نشده است.

در این حال، انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده، به حیث بخشی از تلاش های امریکا برای احیای تلاش ها برای تأمین آتش بس در نوار غزه، روز سه شنبه با بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل ملاقات کرده است.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده امریکا با صدراعظم اسرائیل در تل ابیب دیدار کرد

تصویر آرشیف از دیدار قبلی وزیر خارجه ایالات متحده با صدراعظم اسرائیل
تصویر آرشیف از دیدار قبلی وزیر خارجه ایالات متحده با صدراعظم اسرائیل

انتونی بلینکن وزیر خارجۀ ایالات متحده امروز سه شنبه اول عقرب با بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل دیدار کرد.

بلینکن برای برقراری آتش بس در شرق میانه تلاش می کند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در حالی ملاقات هایش را در اسرائیل آغاز کرد که گروه حزب الله که توسط امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است ، به تل ابیب و حیفا راکت پرتاب کرد و در حملات هوایی اسرائیل بخش هایی از مناطق جنوب بیروت هدف قرار گرفت.

یکی از این حملات هوایی باعث فروریختن یک ساختمان چند طبقه ای شد و مردم محلی مجبور به فرار از آنجا شدند.

حزب الله یک گروه جنگجو و همچنان یک حزب سیاسی است که کنترل بخش اعظم جنوب لبنان را در دست دارد.

نمایندگان شاخهٔ سیاسی حزب الله در پارلمان لبنان حضور دارند.

تلاش های دیپلوماتیک برای پایان جنگ در غزه و یا ختم درگیری بین اسرائیل و گروه حزب الله لبنان که از حمایت ایران برخورداراست ناکام شده است.

حزب الله امروز گفت که در دوام درگیری ، مذاکرات صورت نخواهد گرفت.

پارلمان اروپا قرضهٔ ۳۸ میلیارد دالری را به اوکراین تصویب کرد

بیرق های کشور های عضو اتحادیه اروپا
بیرق های کشور های عضو اتحادیه اروپا

پارلمان اروپا یک قرضه ای ۳۸ میلیارد دالری برای دفاع و بازسازی اوکراین تصویب کرد.

این پول از عایدات سرمایه های منجمد شدۀ بانک مرکزی روسیه در خارج پرداخته خواهد شد.

این پول یک بخش از قرضه ۵۰ ملیارد دالری است که درماه جون گذشته توسط کشورهای گروه G7 یا هفت کشورصنعتی پیشرفته جهان برای اوکراین اعلان شد.

بعد ازاینکه حکومت های کشورهای عضو اتحادیه اروپا اوایل ماه جاری این اقدام را پذیرفتند ، پارلمان اروپا امروز آنرا با ۵۱۸ رای موافق ، ۵۶ رای مخالف ، و ۶۱ رای ممتنع ، تصویب نمود.

اکثریت دارایی های خارجی روسیه درکشورهای عضو اتحادیه اروپا منجمد شده است.

مسکو استفاده از دارایی های منجمد شده روسیه را یک اقدام غیرقانونی خوانده ، تهدید کرده که به اقدامات تلافی جویانه را در پی خواهد داشت.

پس از تهاجم غیرموجه مسکو به اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲ ، حدود ۳۰۰ میلیارد دالر از سرمایه های خارجی روسیه درغرب منجمد شده است.

بریتانیا برای حمایت از نبرد کیف در برابر مسکو، نزدیک به دو نیم میلیارد دالر به اوکراین قرضه می‌دهد

نیرو های اوکراینی در نبرد با اردوی روسیه به کمک های غرب بیشتر متکی اند.
نیرو های اوکراینی در نبرد با اردوی روسیه به کمک های غرب بیشتر متکی اند.

بریتانیا ۲.۴ ملیارد دالر به اوکراین قرضه می دهد تا اسلحه بیشتر خریداری کند.

جان هیلی وزیردفاع بریتانیا این خبر را امروز درحالی اعلان کرد که نیروهای اوکراین درمقابل یک هجوم شدید قوای روسیه درشرق می رزمند وحملات هوایی روزانه ای روسیه برشهرها وتاسیسات اوکراین ادامه دارد.

مقامات گفتند درتازه ترین حملات سه نفر به شمول یک طفل درشهرجنوب شرقی سومی درنزدیکی سرحدات روسیه کشته شدند.

مبلغی که بریتانیا به اوکراین می دهد یک بخش از قرضه ۵۰ ملیارد دالری است که درماه جون گذشته توسط کشورهای G7 یا هفت کشورصنعتی پیشرفته جهان اعلان شد.

قرار است این قرضه از طریق عواید دارایی‌های منجمد شده روسیه در غرب تامین شود .

پس از تهاجم غیرموجه مسکو به اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲ ، حدود ۳۰۰ میلیارد دالر از سرمایه های خارجی روسیه درغرب منجمد شده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG