لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

جهان

صدراعظم موقت لبنان، ایران را به مداخله در امور داخلی لبنان متهم کرد

 نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان
نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان

نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان، تلاش ایران برای امنیت در جنوب این کشور را مداخله در امور داخلی لبنان خواند.

محمدباقر قالیباف ریس پارلمان ایران در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۶ میزان در روزنامه فرانسوی فیگارو منتشر شد، گفته بود ایران ممکن است با پاریس برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد مذاکره کند، مشروط بر این‌که فقط اردوی لبنان می‌تواند در جنوب این کشور مستقر شود.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داده است که نجیب میقاتی روز جمعه ۲۷میزان در واکنش به این اظهارات، در بیانیه‌ای به صراحت این پیشنهاد قالیباف را که به تازگی نیز به لبنان سفر کرده بود، رد کرد.

قطعنامه ۱۷۰۱ ملل متحد در اگست ۲۰۰۶ از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ میان نیروهای حزب‌الله لبنان و اسرائیل صادر شد. براساس این قطعنامه، نیروهای حافظ صلح وظیفه دارند تا نیروهای مرزی لبنان را در حفاظت از مناطق مرزی کمک کنند.

در آغاز ماه جاری، نیروهای اسرائیل عملیاتی را برای سرکوب گروه حزب الله طرفدار ایران در جنوب لبنان راه اندازی کردند که بر اساس گزارش ها، دراین عملیات به نیروهای حافظ صلح هم شلیک شده است.

حزب الله که از حمایت لبنان برخوردار است از سوی ایالات متحدۀ امریکا یک گروه ترویستی دانسته میشود و اتحادیۀ اروپا نیز شاخۀ نظامی آن را در فهرست سیاه گنجانیده.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد امروز گفتند که با وجود این حملات، آنها به ماموریت خود در منطقه متعهد هستند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

اسرائیل به مرکز اطلاعاتی حزب‌الله و کارگاه تولید سلاح در بیروت حمله کرد

در این حملات، سه فرمانده حزب‌الله لبنان از جمله عباس سلیمه و احمد علی حسین هدف قرار گرفتند.
در این حملات، سه فرمانده حزب‌الله لبنان از جمله عباس سلیمه و احمد علی حسین هدف قرار گرفتند.

اردوی اسرائیل اعلام کرد که روز یکشنبه به یک مرکز اطلاعاتی حزب‌الله لبنان و یک کارگاه زمینی تولید سلاح این گروه در بیروت، پایتخت این کشور حمله کرده است.

حزب‌الله که یک گروه نظامی و سیاسی است، از سوی امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، اما اتحادیۀ اروپا تنها شاخۀ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده، نه حزب سیاسی‌اش را.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که طیاره‌های جنگی این کشور سه فرمانده حزب‌الله از جمله عباس سلیمه، یکی از اعضای ارشد فرماندهی جنوب این گروه، رضا عباس عواضه، متخصص ارتباطات و احمد علی حسین را که به گفتۀ اردوی اسرائیل، مسئول توسعۀ تسلیحات استراتژیک این گروه بود، هدف قرار داده‌اند.

هنوز مشخص نیست که این سه نفر در حمله به مرکز اطلاعات کشته شده‌اند یا در عملیات‌های جداگانه. حزب‌الله هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

رسانه‌های دولتی لبنان گزارش دادند که صبح روز یکشنبه دو حملۀ اسرائیل بر مناطق (حاره حریک) و (حداث) در ضاحیه در جنوب بیروت که در کنترل حزب‌الله قرار دارند، صورت گرفته است.

اردوی اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که تونل‌ها و تأسیسات زیرزمینی جنوب لبنان را منهدم کرده و روز جمعه معاون فرمانده منطقۀ بنت جبیل حزب‌الله لبنان را نیز کشته است.

اردوی اسرائیل همچنین اعلام کرد که در حملات دیگر ۳ شبه‌نظامی حزب‌الله را در جنوب لبنان کشته است

مقام‌های کوبا: پس از دو پرچاوی بزرگ، برق بخشی از کشور بازگشته است

اتحادیۀ برق کوبا از مشکلات جدید و قطع دوبارۀ شبکۀ برق در بامداد امروز خبر داد.
اتحادیۀ برق کوبا از مشکلات جدید و قطع دوبارۀ شبکۀ برق در بامداد امروز خبر داد.

مقام‌های کوبا می‌گویند، پس از دو پرچاوی بزرگ در شبکۀ ملی برق در ۲۴ ساعت گذشته، برق بخشی از این کشور ۱۰ میلیون نفری فعال شده است.

با وجود این، اتحادیۀ برق کوبا امروز (یکشنبه) از مشکلات جدیدی خبر داده و در کانال رسمی تلگرام خود نوشت که ساعت ۶:۱۵ صبح بار دیگر شبکۀ سراسری برق قطع شد.

برای اولین بار در کوبا، بعد از ظهر جمعۀ گذشته به دلیل مشکل در یکی از بزرگترین نیروگاه‌های این کشور، پرچاوی برق در مقیاس بزرگ آغاز شد.

این کمبود یک تهدید جدی برای این کشور است، زیرا کمبود برق همچنین شبکۀ آبرسانی را متوقف می‌سازد و مواد غذایی که در یخچال‌ها نگهداری می‌شوند، به سرعت فاسد خواهند شد.

کمبود شدید برق، حکومت را مجبور کرده است که کارگران غیر ضروری را به خانه بفرستد و مکتب‌ها، مراکز اقتصادی و تفریحی را ببندد.

حملۀ مخالفان مسلح به پاسگاه اردوی پاکستان در خیبرپختونخوا ۱۰ زخمی برجای گذاشت

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت حملۀ تانک خیبرپختونخوا را پذیرفت
تحریک طالبان پاکستان مسئولیت حملۀ تانک خیبرپختونخوا را پذیرفت

مقام‌های امنیتی پاکستان می‌گویند که در حملۀ مخالفان مسلح دولت به یک پاسگاه اردو دست‌کم ۱۰ سرباز زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، این حمله در منطقۀ جندوله در ولسوالی تانک خیبرپختونخوا رخ داده است.

مقام‌های امنیتی پاکستان گفتند که در نتیجۀ این حمله به شمول یک فرمانده تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) چهار فرد مسلح نیز کشته شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مهاجمان اسلحه و مهمات پاسگاه را با خود برده‌اند.

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را پذیرفته و مدعی شده است که تلفات سنگینی به اردوی پاکستان وارد کرده است.

تیم‌های افریقای جنوبی و نیوزلند در فینال جام جهانی ۲۰ آوره کریکت بانوان به مصاف هم می‌روند

فینال جام جهانی ۲۰ آوره بانوان امشب در دبی برگزار می‌شود
فینال جام جهانی ۲۰ آوره بانوان امشب در دبی برگزار می‌شود

تیم‌های افریقای جنوبی و نیوزلند امروز در دور نهایی جام جهانی بیست‌آورۀ بانوان که زیر چتر شورای بین‌المللی کریکت برگزار شده، به مصاف هم خواهند رفت.

این بازی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقۀ شام به وقت کابل در ورزشگاه دبی در امارات متحدۀ عربی آغاز خواهد شد.

در بازی‌های نیمه‌نهایی، نیوزلند ویست اندیز را شکست داد و افریقای جنوبی هم در مقابل استرالیا پیروز شد.

تیم‌های ملی زنان افریقای جنوبی و نیوزلند تاکنون موفق به قهرمانی در جام جهانی ۲۰ آوره نشده‌اند.

پیش از این تیم ملی نیوزلند دو بار در دور نهایی جام جهانی شکست خورده بود و سال گذشته افریقای جنوبی در بازی نهایی به استرالیا باخت.

جام جهانی ۲۰ آوره از سوم اکتبر بین ده کشور آغاز شده و تا کنون ۲۲ مسابقه برگزار شده است.

گفتنی است که پیش از آغاز جام جهانی، شورای بین‌المللی کریکت اعلام کرد که این بار امتیازات جام جهانی زنان با مردان برابر خواهد بود و برندۀ مقام اول این مسابقات ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار دالر و مقام دوم ۱.۱۷ میلیون دالر دریافت خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو: حزب الله لبنان تلاش کرد مرا ترور کند

 بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل شب گذشته گروه حزب الله لبنان تحت حمایت ایران را متهم کرد که برای ترور او تلاش کرده است.

حزب الله توسط ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است. اتحادیۀ اروپا فقط شاخۀ نظامی حزب الله را شامل فهرست سیاه کرده.

حزب الله یک گروه جنگجو و یک حزب سیاسی است که کنترل بخش اعظم جنوب لبنان را در دست دارد.

نمایندگان حزب سیاسی حزب الله در پارلمان لبنان حضور دارند.

دفتر نتانیاهو روز شنبه گفت که یک طیارۀ بی سرنشین به سَمت خانۀ او در شهر قیساریه پرتاب شده ؛ اما به گفتۀ این دفتر در آن زمان صدراعظم و همسرش در خانه نبودند و به کسی آسیب نرسیده است.

نتانیاهو در اعلامیه ای گفت که تلاش حزب‌الله برای ترور او و همسرش اشتباه بزرگی بود.

وزیر دفاع امریکا: ایالات متحده از اسرائیل می‌خواهد میزان حملات خود را به لبنان کاهش دهد

 لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا
لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا می گوید، امریکا می خواهد که اسرائیل بعضی از حملات خود را در بیروت و اطراف آن کاهش دهد.

آستین روز شنبه(۱۹ اکتوبر) به دنبال اجلاس هفت کشور صنعتی جهان(G7) در ایتالیا همچنین گفت، که تلفات افراد ملکی زیاد است، امریکا می خواهد، انتقال به مذاکرات را ببیند تا به افراد ملکی هر دو طرف اجازه دهد که به خانه هایشان برگردند.

هفت کشور صنعتی جهان(G7) در اعلامیه مشترک خود به ایران هشدار داده اند که حمایت اش را از گروههای نیابتی شبه نظامی خود در شرق میانه متوقف سازد.

تهران خواهان افزایش بودیجه سازمان ملل برای مهاجرین مستقر در ایران گردید

ایران از چندین ماه به این طرف روند اخراج مهاجرین افغان را شدت بخشیده است.
ایران از چندین ماه به این طرف روند اخراج مهاجرین افغان را شدت بخشیده است.

حکومت ایران میگوید، اگر سازمان ملل متحد، بودجۀ پناهجویان را افزایش ندهد، سیاست خودرا در قبال مهاجرین تغییر خواهد داد.

نادر یار احمدی رئیس ادارۀ امور مهاجرین در وزارت داخله ایران، روز شنبه(۱۹ اکتوبر) هنگام صحبت با فیلیپوگراندی کمیشنر عالی سازمان ملل در امور مهاجرین در ژینو، با ابراز این هشدار گفت که بودجۀ سازمان ملل متحد برای مهاجرین، بسیار کمتر از بودجه ای است که ایران به آن نیاز دارد.

ایران در حالی خواستار افزایش بودجۀ کمک ها برای مهاجرین از سازمان ملل متحد شده که فشارها را بر پناهجویان افغان، در قلمرو خود افزایش داده است،

ایران اخیراً کار مهاجرین افغان را در کارخانه های مواد غذایی و مراکز صحی ممنوع اعلام کرد و روز چهارشنبه، کار مهاجرین افغان در عرصه زراعت در ولایت کرمانشاه ایران نیز ممنوع شد.

براساس برخی گزارش ها، ۷۸۰ هزار مهاجر ثبت شده افغان در ایران زندگی می کنند و گفته می شود که بیش از ۲.۵ میلیون مهاجر افغان نیز در آن کشور زندگی می کنند که فاقد اسناد قانونی اقامت هستند.

وزیر خارجهٔ ترکیه: ایران در واکنش به عملکرد اسرائیل « گام های مشروع» برداشت

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه
هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه

وزیر خارجه ترکیه می گوید حملات اسرائیل بر لبنان و غزه ایران را وادار نمود که «گام های مشروع» بردارد.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در ملاقات با عباس عراقچی همتای ایرانی اش روز شنبه در استانبول گفت : موقف تهاجمی اسرائیل ایران را مجبور ساخت که به گفته وی گامهای مشروع بردارد.

او افزود بنیامین نتانیاهو صدر اعظم اسرائیل « به شکل متداوم جبهات نو جنگ را در منطقه بازمیکند» و تلاس دارد که ایران را به این جنگ داخل نماید .

عراقچی که روز جمعه در اجلاس کشورهای قفقاز جنوبی در استانبول اشتراک کرد، اظهار داشت بحران روز افزون در لبنان منبع نگرانی عمیق میباشد.

ایران روز اول اکتوبر در حدود ۲۰۰ راکت را بسمت اسرائیل پرتاب کرد که این کارش عکس العملی به کشته شدن رهبر حزب الله حسن نصر الله و رهبر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه بود.

وزارت صحت در غزه ارقام تازه از تلفات جنگ میان قوای اسرائیلی و گروه حماس را منتشر کرد

ادامه جنگ در غزه منجر به تخریبات و تلفات فراوان شده است.
ادامه جنگ در غزه منجر به تخریبات و تلفات فراوان شده است.

وزارت صحت تحت کنترول حماس در غزه امروز شنبه گفت که در جنگ اسرائیل و گروه حماس فلسطینی در غزه تعداد تلفات به ۴۲ هزار و ۵۱۹ نفر رسیده است .

۳۳ نفری که در یک سلسله حملات شب گذشته کشته شده اند در این ارقام شامل نیستند.

ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را یک سازمان تروریستی می خوانند .

نظر به گزارش وزارت صحت غزه از آغاز جنگ در هفتم ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ تا حال در غزه ۹۹ هزار و ۶۳۷ نفر دیگر در این جنگ زخمی شده اند.

منابع مستقل این ارقام را رد و یا تائید نکرده اند.

تلاش ها برای انفاذ آتش بس در غزه به میانجیگری امریکا، مصر و قطر دوام دارد ، ولی این تلاش ها تا کنون به کدام نتیجه نرسیده است.

صدراعظم جرمنی امروز با رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه دیدار می‌کند

اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی
اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی

قرار است اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی امروز با رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه در مورد وضعیت شرق میانه و پناهجویان صحبت کند.

شولتز بعد از ملاقات با رئیس جمهور امریکا جو بایدن، و همچنان دیدار با رهبران فرانسه و بریتانیا در برلین شام جمعه به استانبول پرواز کرد.

غرب امیدوار است که کشته شدن رهبر بلند رتبه گروه حماس یحیی سنوار از سوی اسرائیل سبب آتش بس در جنگ یک ساله غزه شود.

سنوار طراح اصلی حمله هفتم اکتوبر سال ۲۰۳ بر اسرائیل خوانده میشود ، حمله که سبب آغاز عملیات اسرائیل بر غزه شد. سنوار روز پنجشنبه در غزه کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه اردغان با گروه افراطی فلسطینی حماس روابط نزدیک دارد، گروهی که امریکا و اتحادیه اروپا آن را یک گروه تروریستی می خوانند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG