لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

نگرانی باشند‌های غور از افزایش معتادان؛ « حتی از خانه بیرون رفته نمی‌توانیم، داخل می‌شوند و دزدی می‌کنند»


گروهی از افراد معتاد
گروهی از افراد معتاد

"یک جای که مهمان باشیم فامیلی رفته نمی توانیم چون میایند دروازه را باز می کنند هرچه مال و اموال باشد می برند."

خانه عزیز الله را افراد معتاد به مواد مخدر یکماه پیش سرقت کرده اند او می گوید که اکنون نمی تواند از ترس با فامیل اش به جای حتا به مهمانی برود.

عزیزالله که در ناحیه اول شهر فیروزکوه زندگی می کند می گوید که همه مردم در این ناحیه از افزایش سرقت ها نگران هستند. او به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

" یک بالون گاز ۲۰ کیلوی را می برند به ۱۰۰ الی ۲۰۰ افغانی میفروشند، ما به این مشکلات گرفتارهستیم ما تقاضا داریم از ادارت دولتی و مقامات که این ها را جمع آوری کنند در یک شفاخانه تداوی کنند در غیر آن ما مردم از دست اینها (معتادان) خسته هستیم."

هرچند در حکومت طالبان تا اکنون آمار رسمی از معتادان مواد مخدر در ولایت غور وجود ندارد اما در جمهوری مخلوع بارها مقامات گفته بودند که در حدود ۵۰ الی ۷۰ هزار معتاد به مواد مخدر در این ولایت وجود دارد.

یگانه کلینیک تداوی معتادان در ولایت غور که در حال حاضر امکانات خیلی محدود در اختیار دارد.
یگانه کلینیک تداوی معتادان در ولایت غور که در حال حاضر امکانات خیلی محدود در اختیار دارد.

مردم می گویند که به دلیل بی توجهی مقامات محلی طالبان به این موضوع در سه سال اخیر تعداد معتادان در این ولایت افزایش یافته است. سلیمان نظری یک باشنده ولایت غور است او به رادیو آزادی می گوید :

" دولت هیچ مسولیت و هیچ اقدام نکرده، در ولایت غور معتادان افزایش پیدا کرده و دسترسی آسان معتادان و جوانان به مواد مخدر دارند،خورده فروش های مواد مخدر هر روز افزایش پیدا می کنند و در کنار و اطراف شهر مواد به آسانی به دسترس معتادان قرار می دهند."

در زمان جمهوری مخلوع در ولایت غور سه مرکز ترک اعتیاد وجود داشت اما پس از آنکه طالبان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند فعالیت این مراکزها برای مدتی متوقف شد اما اکنون تنها یک مرکز ۲۰ بستر ترک اعتیاد آنهم در شهر فیروزکوه وجود دارد.

معتادان می گویند که در این مرکز به آنان توجه نمی شود و امکانات کافی برای رسیده گی به آنان وجود ندارد.

عبدالله یک تن از افراد معتاد به مواد مخدر است که دو بار پس از مراجعه به مرکز ترک اعتیاد این مرکز را ترک کرده است. وی میگوید:

" به ما رسیده گی شود شفاخانه درست و معیاری برای ما ساخته شود مواد غذایی و امکانات درستی به آن فرستاده شود تا ما ترک کنیم."

از طرف هم آگاهان مسایل اجتماعی نیز به این باور هستند که دسترسی آسان به مواد مخدر، بی کاری باعث افزایش افراد معتاد به مواد مخدر شده است.

حبیب الله احمدی یک آگاه اجتماعی به رادیو آزادی می گوید:" وقتی زمینه کاری نباشد بدون شک که جوانان و یا افراد جامعه آغشته به مواد مخدر می شوند و این بیکاری باعث می شود که افراد دست به سرقت بزنند چه برای نفقه خانواده های شان چه برای اینکه بتوانند از ان طریق مواد مخدر خریداری کنند."

پس از آنکه طالبان به قدرت برگشتند یکی از شعارهای شان مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر و همچنان جمع آوری معتادان بود.

حکومت طالبان فعالیت خود در این بخش را یکی از بزرگترین دست آورد های خود میداند.

تولید مواد مخدر در افغانستان هنوز هم بازار پر آمد برای مافیای مواد مخدر به شمار می رود.
تولید مواد مخدر در افغانستان هنوز هم بازار پر آمد برای مافیای مواد مخدر به شمار می رود.

اما انستیتوت تحقیقاتی رابرت لنسینگ امریکا در تازه ترین گزارش خود گفته است که به دلیل ممنوعیت کشت کوکنار از سوی طالبان، وضعیت اقتصادی افغانستان بدتر شده و نرخ بی‌کاری در این کشور افزایش یافته است.

بر اساس این تحقیق، اختلافات بین رهبر طالبان و شبکه حقانی در مورد ممنوعیت کشت کوکنار و برخی مسائل دیگر بر ثبات طالبان نیز تأثیر خواهد گذاشت.

این انستیتوت امریکایی در تحقیقی که روز چهارشنبه (۱۶ اکتوبر) منتشر شده، ادعا کرده که هرچند شبکه حقانی طالبان از افزایش قیمت‌های هروئین در بازارهای خاورمیانه و آفریقا بهره‌برداری می‌کند، اما هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، تلاش می‌کند کنترل خود را بر تمامی گروه‌ها از جمله شبکه حقانی تقویت کند.

به اساس یک گزارش ملل متحد که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، تقریباً چهار میلیون نفر در افغانستان از مواد مخدر استفاده می کنند.

اکنون معتادان و مردم ولایت غور انتظار دارند که حکومت طالبان برای جلوگیری از فروش مواد مخدر در جاده های شهر تلاش کند و با ایجاد مراکز بیشتر در سطح شهر و ولسوالی های ولایت غور از آغشته شدن مردم به مواد مخدر جلوگیری کند.

XS
SM
MD
LG