لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

ادامۀ بحران اقتصادی در افغانستان؛ مسئولان برخی کلینیک‌های زیبایی: کارها بسیار کاهش یافته است


آرشیف، یک کلینیک زیبایی، تصویر جنبۀ تزینی دارد.
آرشیف، یک کلینیک زیبایی، تصویر جنبۀ تزینی دارد.

برخی از مسئولان کلینیک‌های زیبایی در کابل می‌گویند که کار آن‌ها نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

آن‌ها به رادیو آزادی گفتند که وضعیت نامناسب اقتصادی مردم بر فعالیت‌های آنان سایه افگنده است.

دکتر منصور هیکل، مسئول یک کلینیک زیبایی و درمانی خصوصی در شهر کابل می‌گوید که در سه سال گذشته، تعداد مراجعین این مرکز و تقاضا برای این خدمات کاهش یافته است: "در نظام جمهوری گذشته، وضعیت اقتصادی مردم نسبتاً خوب بود، مردم برای زیبایی و پوست خود هزینه می‌کردند و می‌توانستند به خود رسیده‌گی کنند، اما اکنون این‌گونه نیست. به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین نگرانی‌های ذهنی مردم، تقاضا برای خدمات ما کاهش یافته است."

مسئول یک کلینیک خصوصی دیگر در کابل که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که سه سال پیش کلینیک خود را با سرمایه‌گذاری هنگفت و استخدام داکتران مجرب تأسیس کرد، اما اکنون با مشکلات جدی مواجه شده و داکتران این کلینیک هم کشور را ترک کرده‌اند: "فعلاً شرایط بسیار خراب است و هیچ کار و باری وجود ندارد. اکنون بخش‌های دیگر ما غیر فعال شده‌اند. قبلاً ما در زمینه پوست و دندان فعالیت داشتیم، اما اکنون بخش پوست ما کاملاً تعطیل شده و بخش دندان نیز با رکود مواجه است."

آرشیف، تزریق ادویه برای زیبایی صورت
آرشیف، تزریق ادویه برای زیبایی صورت

این داکتران و مسئولان کلینیک‌ها خدمات درمانی، عملیات زیبایی و استفاده از دستگاه‌های ویژه در این خصوص را پرهزینه می‌دانند.

در این کلینیک‌ها عمدتاً به رفع مشکلات پوستی و خدمات زیبایی مانند کاشت مو، نصب مژه، تزریق ژل به صورت و بدن، سفید کردن دندان‌ها و انجام لیزرهای مختلف پرداخته می‌شود.

این کلینیک‌ها طی پنج سال گذشته در افغانستان به ویژه در شهرهای بزرگ فعال شده‌اند که بیشترین مراجعین‌شان را زنان تشکیل می‌دادند.

مسئول یک کلینیک خصوصی: بخش پوست ما کاملاً تعطیل شده و بخش دندان نیز با رکود مواجه است.

دو زن از باشنده‌گان شهر کابل به نام‌های نفیسه و مژگان به رادیو آزادی گفتند که قبلاً به طور مداوم برای زیبایی و آراستگی بیشتر به این کلینیک‌ها مراجعه می‌کردند، اما اکنون دیگر توان مالی آن را ندارند: "قبل از این‌که حکومت طالبان بیاید، بسیاری از مردم چه مردان و چه زنان خدمات زیبایی مختلفی دریافت می‌کردند. اکنون افراد بسیار کمتری را می‌توان دید که مانند گذشته به این کارها بپردازند، زیرا وضعیت اقتصادی همه خراب شده‌است."

"داکتران و کلینیک‌ها وجود دارند، اما اکنون مردم حتی برای تأمین نان خود هم مشکل دارند. زمستان نیز در راه است و هزینه‌های سوخت بالا رفته است. مردم حتی برای خرید غذا و دیگر نیازهای روزمره نگران هستند، حالا چطور می‌توانند به مسائل زیبایی فکر کنند؟"

آرشیف، یک کلینیک زیبایی که موهای یکی از مشتریان‌اش را شکل می‌دهد.
آرشیف، یک کلینیک زیبایی که موهای یکی از مشتریان‌اش را شکل می‌دهد.

این زنان همچنین گفتند که محدودیت‌های وضع شده توسط حکومت طالبان نیز باعث شده که اشتیاق قبلی آن‌ها برای رسیده‌گی به زیبایی و پوست خود از بین برود.

بر اساس گزارش‌های نهادهای مختلف سازمان ملل متحد، پس از بازگشت طالبان به قدرت، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان با مشکلات اقتصادی مواجه شده و قادر به تأمین سه وعده غذایی نیستند.

لازم به ذکر است که قبل از این، برخی از خدمات زیبایی در آرایشگاه‌ها نیز انجام می‌شد، اما پس از این‌که حکومت طالبان در اواخر سال ۲۰۲۲ فعالیت آرایشگاه‌ها برای زنان را ممنوع کرد، بسیاری از آرایش‌گران که در این زمینه آموزش دیده بودند یا خانه‌نشین شدند یا کشور را ترک کردند.

XS
SM
MD
LG