لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

گسترش محدودیت ها برای خبرنگاران؛ طالبان در لغمان و ننگرهار تصویر برداری را ممنوع اعلان کردند


برخی از خبرنگاران و تصویر برداران رسانه های افغانستان.
برخی از خبرنگاران و تصویر برداران رسانه های افغانستان.

به ادامه وضع محدودیت‌ها در بخش عکاسی و فلمبرداری در افغانستان، به تازه‌گی حکومت طالبان در ولایت‌های لغمان و ننگرهار نیز در این بخش ممنوعیت‌های تازه یی را وضع کرده‌است.

عبدالمالک نیازی سخنگوی والی حکومت طالبان در لغمان روز دوشنبه قبل از نشست محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک پیام صوتی به خبرنگاران گفته که به‌خاطر پوشش این نشست تنها آله ضبط صدا را با خود بیاورند.

در این پیام صوتی‌که یک نسخهٔ آن به رادیو آزادی نیز رسیده، آقای نیازی چنین گفته است: "وزیر صاحب امر به معروف و نهی از منکر آمده است، هشت بجه با مردم و مسئولین نشست دارد، البته همکاران خبرنگار با خود کمره نیاورند، تنها اجازه دارند برای رادیو ثبت کنند."

شماری از خبرنگاران این ولایت به رادیو آزادی گفتند که از این نشست تنها گزارش‌های صوتی آماده کرده‌اند.

محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان
محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان

محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان پیش از این نیز به روز یکشنبه هفته جاری عازم ننگرهار شده بود.

یکی از خبرنگاران: وضع این محدودیت ها به این معنا است که ما باید کار خود را ترک کنیم.

یکی از خبرنگاران در ولایت ننگرهار بخاطر حساسیت موضوع به شرط نگرفتن نام و تغییر صدای اصلی‌اش به رادیو آزادی گفت که برای آنان نیز از سوی اداره ولایتی اجازه گرفتن تصویر و فلم از نشست داده نشده بود:

"هیچ خبرنگار حق ندارد که با خود کمره را به نشست بیاورد، گفته بودند که گرفتن تصویر و ویدیو از موجودات زنده گناه دارد، برای ما اجازه گرفتن تصویر و ویدیو داده نشد، این‌جا خبرنگاران رسانه‌های تصویری بودند، گزارش‌های شان نیمه‌تمام باقی ماند، این بسیار سخت است بخاطری‌که کمره برای خبرنگار ضرور است، این وسایل مربوط خبرنگاری است."

شماری از خبرنگاران ولایت ننگرهار می‌گویند که وضع ممنوعیت بر گرفتن تصویر و فلم به کارهای ژورنالیستی آن‌ها آسیب می‌رساند و به این معناست که آن‌ها وظیفه خبرنگاری را ترک کنند.

درحالی‌که حکومت طالبان پیش از این گفته است که به حمایت از رسانه‌ها در چوکات "شریعت" متعهد است، اما خبرنگاران تأکید می‌کنند که تصویر و ویدیو جزء مهم ژورنالیزم بوده و این تلاشی طالبان برای محدود کردن دسترسی به معلومات مؤثق و مستند است.

طالبان در ماه اگست امسال قانون سختگیرانه امر به معروف و نهی از منکر را به اجرا گذاشتند
طالبان در ماه اگست امسال قانون سختگیرانه امر به معروف و نهی از منکر را به اجرا گذاشتند

پیش از این وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان و شماری از اداره‌های دیگر بر گرفتن تصویر و فلم از سوی رسانه‌ها در برخی از نشست‌های دولتی در ولایت‌های خوست، کندهار، تخار و پکتیا نیز ممنوعیت وضع کرده‌اند.

حکومت طالبان در ۲۱ اگست امسال قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را اعلام کرد که در بند سوم ماده ۱۷ این قانون بر گرفتن و نشر تصاویر از ذی‌روح (موجودات زنده) ممنوعیت وضع شده‌است.

نزدیک به یک هفته قبل سیف‌الاسلام خیبر سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در صحبت با خبرگزاری فرانسه گفته بود که ممنوعیت‌ها در بخش گرفتن تصویر از موجودات زنده و فلم ساختن از آن به گونه تدریجی در تمام افغانستان تطبیق می‌شود، موضوعی‌که واکنش نهادهای حامی رسانه‌ها را نیز برانگیخت.

اخیراً گزارش‌های هم به نقل از برخی منابع منتشر شده که حکومت طالبان می‌خواهد تلویزیون ملی تحت کنترول خود را به رادیوی «صدای شریعت» مبدل کند که تنها برنامه‌های صوتی داشته باشد، اما حکومت طالبان به گونه رسمی در این مورد چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG