لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

ادعای نزدیکان جاوید مومند: آقای مومند به دلایل نامعلوم توسط طالبان بازداشت شده است


جاوید مومند تحلیلگر و منتقد حکومت طالبان که گفته میشود در کابل بازداشت شده است.
جاوید مومند تحلیلگر و منتقد حکومت طالبان که گفته میشود در کابل بازداشت شده است.

شماری از نزدیکان جاوید مومند، استاد پوهنتون و تحلیلگر سیاسی در افغانستان که در بسیاری از بحث‌های سیاسی رسانه‌ای در این کشور شرکت می‌کرد، ادعا می‌کنند که او به دلایل نامعلومی توسط استخبارات طالبان بازداشت شده‌است.

آنان که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهند نام و صدای‌شان در گزارش نشر شود، به رادیو آزادی می‌گویند که او روز شنبه هفته جاری ساعت ۱۰ پیش از چاشت از خانه‌اش برده شده و هنوز اطلاعاتی در باره‌اش ندارند.

آن‌ها همچنین گفتند افرادی‌که به خانه مومند آمده بودند، خود را اعضای استخبارات طالبان معرفی کرده و کارت‌های شناسایی‌شان را نشان داده‌اند.

این نزدیکان آقای مومند ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری جاوید مومند شدند.

طالبان به طور گسترده به نقض حقوق بشری و محدود ساختن ساحه فعالیت فعالین مدنی در افغانستان متهم هستند.
طالبان به طور گسترده به نقض حقوق بشری و محدود ساختن ساحه فعالیت فعالین مدنی در افغانستان متهم هستند.

هرچند دلیل بازداشت او مشخص نیست، اما حدود شش روز پیش، او در یک پیام ویدیویی در صفحه ایکس (تویتر سابق) خود اعلام کرده بود که طالبان نام‌اش را از فهرست شرکت کننده‌گان در بحث‌های رسانه‌ای حذف کرده‌اند:

"خیر است که من امروز در رسانه‌ها نیستم و بر من قیوداتی وضع شده‌است، یعنی در فهرست رسانه‌ها نیستم و نمی‌توانم در بحث‌ها شرکت کنم، اما من از هر طریقی صدای افغان‌ها را بلند خواهم کرد."

این اظهارات او آن زمان از سوی برخی رسانه‌ها گزارش شد و این ویدیو اش هم زیاد دست به دست می‌شد که واکنش‌هایی برخی کاربران مخالف حکومت طالبان در شبکه‌های اجتماعی را نیز برانگیخت.

طالبان به تازه گی جاوید کوهستانی را که از تحلیلگران شناخته شده بود بازداشت کرده بودند که پس از بیست روز آزاد شد

پس از آن، عکسی از جاوید مومند با کلاهی به رنگ سرخ منتشر شد که برخی طرفداران حکومت طالبان در اعتراض به آن نوشتند که او باید به خاطر حمایت از جنبش تحفظ پشتون (پی‌تی‌ام) ، بازداشت شود.

خلیل همراز سخنگوی ریاست عمومی استخبارات طالبان، به سؤالات رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

برخی از رسانه‌های داخلی افغانستان اما فهرستی از «کارشناسانی» را نیز در دسترس رادیو آزادی قرار داده که به‌گفته آن‌ها، حدود دو هفته پیش توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به آن‌ها سپرده شده‌است.

به گفته این رسانه‌ها، طالبان به آن‌ها گفته اند که بدون افراد شامل این فهرست نمی‌توانند دیگران را به بحث‌های خود دعوت کنند.

در این فهرست ۹۳ نفره تنها نام برخی از کارمندان سابق طالبان یا افرادی‌که حامیان آن‌ها هستند ذکر شده‌است و نام جاوید مومند در آن وجود ندارد.

حکومت طالبان این فهرست را نیز تا کنون تأیید یا رد نکرده‌است.

غوث جانباز تحلیلگر افغان مقیم خارج
غوث جانباز تحلیلگر افغان مقیم خارج

برخی آگاهان و تحلیل‌گران سیاسی خارج از افغانستان می‌گویند که از بیان واقعیت‌های داخل کشور عقب‌نشینی نخواهند کرد.

غوث جانباز یکی از این تحلیل‌گران سیاسی به رادیو آزادی گفت: "آن‌ها {طالبان} می‌خواهند که در افغانستان تاریکی را حاکم کنند تا ظلم، استبداد، نادانی و خشونتی‌که بر افغان‌ها جاری می‌کنند، از دید پنهان بماند، اما ما افغان‌های که در خارج هستیم، با تمام قدرت این ظلم و استبداد را افشا خواهیم کرد."

تلاش کردیم در این گزارش نظر استادان پوهنتون و تحلیل‌گران سیاسی را که قبلاً در رسانه‌های مختلف شرکت داشته اند، بگیریم، اما چند نفر از آن‌ها به شرط عدم ذکر نام و صدا به رادیو آزادی گفتند که حکومت طالبان اجازه شرکت در بحث‌های رسانه‌ای را نمی‌دهند و به دلیل ترس از بازداشت نمی‌توانند با رسانه‌ها صحبت کنند.

قابل ذکر است که در اوایل همین ماه، حکومت طالبان یک تحلیل‌گر سیاسی دیگر به نام جاوید کوهستانی را نیز بازداشت کرده بود که پس از بیش از ۲۰ روز از زندان آزاد شد.

XS
SM
MD
LG