لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۸ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

خلیله علی در دیدار با مقامات طالبان خواستار فراهم‌سازی زمینۀ ورزش برای زنان افغان شد


طالبان با وجود ممنوعیت ورزش زنان، از طرح خلیله علی برای ساخت استدیوم حمایت کرده‌اند.
طالبان با وجود ممنوعیت ورزش زنان، از طرح خلیله علی برای ساخت استدیوم حمایت کرده‌اند.

با وجود ممنوعیت کامل ورزش زنان و دختران از سوی حکومت طالبان در افغانستان، خلیله علی همسر محمد علی کلی اسطورۀ فقید بوکس جهان مصمم است برای زنان و دختران در افغانستان ساخت یک استدیوم ورزشی را طراحی کند.

او در جریان سفرش به افغانستان روز یکشنبه در نشستی با احمد جان زدران معاون تخنیکی و مسلکی ریاست تربیت بدنی و ورزش حکومت طالبان، با آن‌که به‌طور مشخص در مورد رفع محدودیت‌های حکومت طالبان بر ورزش زنان در افغانستان خواستی را مطرح نکرد، اما گفت ورزش برای زنان هم نیاز است.

«زنان زیادی اند که می‌خواهند قهرمان ورزش شوند، مثلا من ورزش رزمی کرده‌ام تا اگر با گاهی با خطر مواجه شوم از خود دفاع کنم، بخاطریکه مردان همیشه با زنان خود نیستند، همچنان آنان باید از اطفال خود هم محافظت کنند.»

احمد جان زدران، معاون تخنیکی و مسلکی ریاست تربیت بدنی حکومت طالبان در این دیدار بدون آن‌که به محدودیت‌های ورزشی زنان اشاره کند، از تصمیم خلیله علی برای تأسیس استدیوم ورزشی از جانب او استقبال کرده و وعدۀ همکاری سپرد.

در حالی است که حکومت طالبان در افغانستان در بیش از سه سال گذشته در کنار دیگر محدودیت‌ها زنان را از ورزش، رفتن به ورزشگاه‌ها و اشتراک در رقابت‌های ورزشی منع کرده است.

پیش از این شماری از زنان ورزشکار در صحبت با رادیو آزادی خواهان آن شده بودند که خلیله علی همسر محمدعلی کلی بوکسر فقید در دیدار با مقام‌های حکومت طالبان، از آنان بخواهد تا محدودیت‌های ورزشی بر زنان را رفع کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، خلیله کلی خانم محمد علی کلی قهرمان پیشین بوکس و سنگین‌وزن جهان پنجشنبه سوم ماه عقرب به کابل رسیده که در منطقۀ قرغه کابل یک استدیوم فوتبال به‌نام پیروزی تأسیس کند.

خلیله علی اخیرا به جهت ساخت یک استدویم به افغانستان سفر کرده است.
خلیله علی اخیرا به جهت ساخت یک استدویم به افغانستان سفر کرده است.

گفته شده، او همچنان یک نهاد ورزشی به‌نام محمد علی نیز ایجاد می‌کند.

یک گروه کارشناسان سازمان ملل ۹ اگست با نشر اعلامیه‌ای گفتند که حدود سه سال است که حکومت طالبان زنان را از هر نوع فعالیت ورزشی منع کرده که این نقض آشکار حقوق آنان است و ممکن است جنایت در برابر بشریت محسوب شود.

این گروه آگاهان افزودند که نهادهای ورزشی ملی و بین‌المللی باید در برابر هر گونه ممنوعیت‌ها در برابر فعالیت‌های سپورتی زنان اقدامات جدی کنند.

XS
SM
MD
LG