لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

«نخبه گان افغان از کابل بانک قرضه گرفتند اما به وقت معین قرضه را نپرداختند»


«نخبه گان افغان آزادانه از کابل بانک قرضه گرفتند» این مطلب عنوان مقالهء شماره اخیر روزنامه نیویارک تایمز است.

روزنامه می نویسد: زمانیکه یک برادر و یکی از اقارب نزدیک معاون رییس جمهور افغانستان برای تجارت مواد نفتی پول ضرورت داشتند، آنها 19 ملیون دالر از کابل بانک قرضه گرفتند. زمانیکه یک برادر رییس جمهور می خواست در فابریکه سمنت سرمایه گذاری نماید، او 2.9 ملیون دالر از کابل بانک قرض دریافت کرد، همچنان او شش ملیون دالر دیگر برای خرید خانه در دوبی از کابل بانک قرضه گرفت.

زمانیکه رییس بانک می خواست برای ساختمان اپارتمان های جدید در کابل سرمایه گذاری نماید، او تقریباً 18 ملیون دالر از کابل بانک قرضه گرفت.

شرایط این قروض بدون تضمین و بدون مفاد یا اندک مفاد بانکی بود که تا اکنون به وقت آن دوباره به بانک پرداخته نشده است. این ها فقط یک چند نمونه ای از قرضه ها است که در یک راپور بانک مرکزی افغانستان گزارش یافته و نشان می دهد که نخبه گان سیاسی افغانستان، از کابل بانک این بزرگ ترین موسسهء مالی کشور چگونه بحیث بانک شخصی خود استفاده کرده اند.

اکنون دو سوال بوجود می آید که چرا مقامات دولتی افغانستان در وقت و زمان آن زودتر اقدام نکردند و دوم این که چرا مقامات و سهم داران کابل بانک بیش از 900 ملیون دالر را به اساس روابط سیاسی قرضه دادند؟

در راپور ماه اکتوبر بانک مرکزی افغانستان آمده است، به منظور این که استفاده از نفوذ سیاسی مخفی نگهداشته شود، شفافیت و حسابدهی قربانی تزویر گردیده است.

در راپور بانک مرکزی افغانستان که یک نقل آن اخیراً به دسترس روزنامهء نیویارک تایمز گذاشته شده، نیز گفته شده که امور مالی کابل بانک از مدت ها به این طرف در حالت بد قرار داشت و از همین جهت است که بانک مرکزی افغانستان روی این موضوع بحث می نماید تا کابل بانک به امانت گذاشته شود.

صندوق وجهی بین المللی ازسرگیری پروگرام های خود را با افغانستان هم مربوط به این ساخته که کابل بانک باید به امانت گذاشته شود.

به نوشته روزنامهء نیویارک تایمز، این که حکومت افغانستان منحل شدن کابل بانک را قبول خواهد کرد یا خیرهنوز روشن نیست، اما در راپور بانک مرکزی گفته شده، بهای آن برای حکومت افغانستان نهایت عظیم خواهد بود.

اسحق علوی مشاور بانک مرکزی افغانستان گفته است که در حال حاضر روی مسایل تخنیکی موضوع بحث صورت گرفته، ولی بانک مرکزی و حکومت افغانستان تا هنوز در باره سرنوشت این بانک تصمیم نگرفته اند.

در میان یافته های راپور بانک مرکزی افغانستان یکی این ست که کار فرمایان و یا اداره کننده گان کابل بانک دو نوع صورت حساب نگه می داشتند، یکی صورت حساب جعلی که در کابل نگهداری می شد و دیگری صورت حساب حقیقی که در دوبی در صرافی شاهین که مربوط شیرخان فرنود رییس کابل بانک بود نگهداری می شد.

صورت حساب حقیقی هیچ گاه در اختیار بانک مرکزی و یا در اختیار محاسبین خارجی که امور بانک را تفتیش می کردند گذاشته نشده است.

خلاصهء کلام، صندوق وجهی بین المللی و یک تعداد از دیپلومات های غربی به این باور اند که خطا کاران با در نظر داشت تدابیر به شمول تعقیب عدلی باید مسوول و جوابده شناخته شوند تا اعتقاد افغان ها در سیستم بانکی اعاده گردد.
XS
SM
MD
LG